کارآفرینی

گردشگری غذا و ارتباط ناگسستنی آن با کارآفرینی

گردشگری غذا یکی از جاذبه های بی نظیری است که می تواند فرصت های نابی را در حوزه های کارآفرینی رقم بزند. ارتباط غذا با گردشگری ارتباط ناگسستنی است. این ارتباط تا بدانجا قوی و مهم است که ما با گردشگری غذا نیز در سال های اخیر روبرو بوده ایم . جای جای ایران، سرشار از جاذبه های گردشگری فراوانی است که می تواند میلیون ها نفر را از سرتا سر دنیا به این مرز و بوم جذب نماید. یکی از این جاذبه های بسیار مهم در حیطه گردشگری  ، حوزه غذا است.

هر کشوری با توجه به سبک فرهنگ و موقعیت جغرافیایی خود غذاهای منحصر به فردی دارد که بسته به تنوع و طعم آن می تواند برای سایر کشورها بسیار جذاب و جالب توجه باشد. البته تجربه ی غذاهای ملل مختلف فراتر از حس طعم های متفاوت است، بلکه این تجربه پلی میان فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور و فرد مهمان است و این موضوع می تواند

واسطه ای مناسب و جذاب برای انتقال و تعامل فرهنگ ها با یکدیگر باشد. البته علاوه بر حوزه های فرهنگی ، حوزه ی توریسم غذا می تواند فرصت مناسبی برای بسیاری از کارآفرینان جوانی باشد که سعی دارند با حداقل سرمایه، بیشترین درآمد را کسب نمایند. ایران از متنوع ترین غذاهای بومی و محلی دنیا برخوردار است. تنوع آب و هوایی ایران ، عامل اصلی این تنوع است، علاوه بر این وجود اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ ها و آداب و رسوم منحصر به فرد سبب شده تا ایرانیان قریب به سه هزار نوع غذا و بیش از صد نوشیدنی و انواع مختلف نان و حلوا و شیرینی داشته باشند که می تواند ایران را تبدیل به بهشت گردشگران خارجی نماید.

بسیاری از مسافران خارجی از لیدرهای تور خود می خواهند که آن ها را با تجربه ی غذاهای ناشناخته روبرو سازند. تا جایی که حدود دویست میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا باز می‌گردد و هر گردشگری، بین 150 تا  200  دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می ‌کند. با توجه به این حجم بالای تنوع در مواد غذایی پرواضح است که جذابیت طعم‌های تازه و خوشمزه می تواند برای برخی از گردشگران تنها دلیل بازگشت دوباره به یک مقصد باشد و حتی تنها دلیل انتخاب کشوری برای مقصد. گرچه بازه ی زمانی فراگیر شدن کرونا ، ضربه ی شدیدی به حوزی گردشگری و توریسم وارد نمود، اما اکنون وقت آن رسیده که کارآفرینان جوان در این حوزه ، فعالیت ها و استارت آپ های نوپای خود را گسترش دهند. چرا که به رغم توجه جدی به گردشگری غذا در کشورهای دنیا، در کشور ما ،تا کنون توجه جدی به این مقوله نشده است. غذاهای ایرانی یکی از سه مکتب غذایی در دنیا به حساب می‌آیند و در کنار غذاهای چینی و رومی قرار می‌گیرند، اما جای خالی آن‌ها در منوی رستوران‌های داخلی احساس می‌شود و هنوز جایگاه ویژه‌ای در حوزه بین الملل ندارند.

 

گردشگرانی که برای اولین بار به ایران سفر می‌کنند، تنها با خوردن دو الی سه بار کباب بختیاری، کباب کوبیده و برگ و شیشلیک و …به وجد می آیند و طعم کباب‌های ایرانی را برای همیشه به ذهن می سپارند. با این وجود به ندرت با بسیاری از غذاهای متنوع استان‌های کشور آشنا می‌شوند. در هر استان کشور، غذاهای بومی و محلی از شهری به شهر دیگر تنوع پیدا کرده و با طعم‌های منحصر به فرد می‌تواند، نه تنها انتقال دهنده فرهنگ اصیل ایرانی باشند، بلکه می‌تواند نقش موثری در جذب توریست در جای جای ایران داشته باشد.

غذاهای ایرانی
غذاهای ایرانی

اما متاسفانه هرگز تلاش شایسته‌ ای از سوی مسئولین و دست اندکاران این حوزه برای معرفی این غذاها به گردشگران نشده، که اگر تلاشی در این زمینه صورت گیرد، فقط غذاهای ایرانی می ‌توانند به تنهایی اقتصاد گردشگری کشور را متحول سازد.  البته جذابیت های حوزه ی غذا برای توریست ها تنها شامل سفارش و یا صرف غذا در مقصد نیست ، بلکه بازدید از مزارع، دوره‌های آشپزی محلی، بازارهای محلی فروش مواد غذایی تا نوع طبخ و سرو غذا برای گردشگران خارجی جذاب می باشند. فارغ از اینکه اشتغال پایدار این حوزه از اهمیت ویژه و منحصر به فردی برخوردار است.

مهندس فاطمه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90126
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن