یادداشت

 طبس ظرفیت تبدیل شدن به عسلویه معدنی کشور را دارد

توسعه و سازندگی کشور در بخش های مختلف با پیگیری دولت، مجلس، همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور در حال انجام است و در شرایط حساس کنونی و این جنگ اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه باید با تلاش و جدیت بیشتر دنبال شود.

یکی از پتانسیل های غنی کشور معادن متنوع و گسترده است که می توان با بهره گیری از این ظرفیت عظیم، پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم وابستگی به نفت را به حداقل برسانیم و هم اشتغال پایدار و متوازنی را در سرتاسر کشور ایجاد کنیم.

در خراسان جنوبی ظرفیت های عظیم معدنی وجود دارد که با نیروی متخصص و جوانان پرتلاش این منطقه می توان تحول عظیمی در سهم معادن از تولید ناخالص ملی و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی کشور ایجاد کرد.

در همین راستا و در استان خراسان جنوبی می‌توان از طبس با دارا بودن ۶۵ نوع ماده معدنی به عنوان یکی از شهرهای بسیار غنی و با ظرفیت های بالای معدنی یاد کرد که می تواند نقش بسزایی در توسعه پایدار و متوازن، اشتغالزایی و افزایش صادرات غیر نفتی ایفا کند.

طبس در کنار تنوع بالای مواد معدنی موجود در این خطه استراتژیک، دارای ۷۶ درصد از ذخایر ذغال سنگ کشور است که این ظرفیت های عظیم خود گواه بر این است که می توان با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی این منطقه را تبدیل به یک عسلویه معدنی در ‌کشور کرد.

پیش از این سالانه مقادیر زیادی از منابع ارزی کشور صرف واردات کک و دیگر‌مواد اولیه مورد نیاز در صنایع معدنی کشور ‌می شد که با تلاش و پیگیری های صورت گرفته توانستیم کارخانه های نیمه فعال موجود در منطقه را به ظرفیت اسمی خود نزدیک کنیم و از این مسیر کمک بسزایی برای جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته باشیم.

 

تکمیل زنجیره تامین و تولید صنایع معدنی هم در  طبس در حال پیگیری و انجام است که در بخش های مختلف از جمله تولید کک می توان به زودی در این حوزه نیاز کشور‌ را به طور کامل تامین کرد.

توجه بیشتر به بخش معادن در کنار محاسن اقتصادی، می تواند در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی هم موثر واقع شود چرا که توسعه معادن و استفاده بهینه از این ظرفیت ها منجر ‌به مهاجرت معکوس، کاهش درصد بزهکاری از طریق اشتغالزایی، افزایش سطح امکانات زیرساختی و رفاهی و سربلندی و عزت نفس مردم منطقه خواهد شد.

حجت الاسلام مجید نصیرایی

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در‌ مجلس شورای اسلامی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99337
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن