فرهنگی

« کنکور » نفس نظام تعلیم و تربیت را به شماره انداخت

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین  ، دکتر محمود امانی افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم‌ترین محورهایی است که بوسیله آن می‌توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ‌های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد آنها می‌توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به سوابق تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای که عضو آن بوده‌اند، یک میراث ماندگار و سرمایه ملی افتخارآمیز برای کشور است.وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در طول تاریخ تشکیل خود بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است.

وی اظهار کرد: اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبده‌ای که عضو آن بوده‌اند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشته‌اند. دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهش محور و بر اساس کارکارشناسی تهیه و تدوین شده‌اند، سوم استقلال، این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تاثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین بوده است.

امانی ابرازکرد: یکی از وظایف سنگین ما در شورای عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانواده‌های دانش آموزان و فرهنگیان که جایی هست کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آنها می توانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی، گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شوراست، باید فضایی را بوجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش براحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.وی با اشاره به هدف اصلی و اساسی مصوبات شورای عالی افزود: هدف اصلی مصوبات این شورا، تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت است، در این راه نیازمند کمک، مشارکت و همکاری همه شما و فرهنگیان هستیم تا با کمک همدیگر باری از روی دوش آموزش و پرورش برداریم.

امانی تصریح کرد: یکی از مصوباتی که برای شکوفایی و استقلال کاری مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است، آئین نامه اجرایی مدارس است در این آئین نامه اختیارات زیادی به مدرسه و شورای آن واگذار شده است که مدیران مدارس می‌توانند با استفاده از شورای مدرسه و به استناد به آن از حق و حقوق مدرسه خود دفاع کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است، بیان کرد: ما در آستانه آغاز یکصد و دومین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکردها و ارتقای جایگاه و شانیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم.

امانی افزود: تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تایید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس محترم بر اساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.وی تاکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند، تمام سعی ما اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی است.

امانی با تاکید بر لزوم مشارکت همه دستگاه ها و نهادها برای اجرای کامل سند تحول بنیادین گفت: آموزش و پرورش با بودجه محدود و امکاناتی که در اختیار دارد به تنهایی نمی تواند سند تحول بنیادین را اجرایی کند. اینجاست که ملت، مجلس و دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.وی افزود: کار در دستگاه عظیم آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دیگر متفاوت است. اینجا جایی است که مسئولان و سرنوشت سازان آینده کشور تربیت می شوند بنابراین آموزش و پرورش زیربنای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99334
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن