کارآفرینی

رضایت شغلی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت

دکتر حوریه یحیایی

رضایت شغلی از پارامترهای مهمی است که سبب آرامش در زندگی می شود. در نگاه کلی در واقع رضایت شغلی ، احساس مثبتی است که یک فرد پس از ارزیابی ویژگی‌های مختلف شغلی خود ، یا به عبارتی مجموعه‌ای از نگرش‌های متعدد  آن را تجربه و احساس می‌کند. البته در این راستا ، تاکنون تعاریف متعددی از مفهوم رضایت شغلی ارائه شده است که متاسفانه، هیچ یک از آن‌ها به یک تعریفی متحدالشکلی که یک تعریف جهانی باشد، ارائه نشده‌ است.

کسب و کارتان خانواده ی شما نیست. چرا که خانواده، اسم و فامیل و ملیت از جمله تعلقاتی هستند که تا آخر عمرهمراه شما خواهند بود و به عبارتی غیرقابل تغییراند. در حالیکه کسب و کار شما می تواند تحت شرایط مختلف تغییر کند و این دقیقا همان موضوعی است که بسیاری از کارآفرینان از آن می ترسند. البته کمی حق با آن هاست. چرا که در شرایط اقتصادی کنونی حتی فکر کردن به تغییر شغل ریسک پذیری بالایی دارد. بالاخص اینکه اگر عیال وار باشید و به اصطلاح ، عهده دار خانواده و فرزندان تان باشید. اما بهتر است بدانید که تجربه و سرگذشت بسیاری از کارآفرینان موفق و مطرح دنیا چیز دیگری را نشان  می دهد. بطوریکه اگر سر بزنگاه و  در بازه ی زمانی درست و با جهت دهی دقیق و البته با برنامه ریزی قبلی صورت پذیرد نه تنها ریسک محسوب نمی شود، بلکه می تواند تحولی عظیم در حال و آینده ی شما ایجاد نماید و و نقطه ی عطفی در مسیر شغلی تان برای رسیدن به موفقیت محسوب شود.

کسب و کارتان را تغییر دهید تا موفق شوید. حتما شما هم در اطرافتان کسانی را سراغ دارید که اصرار برماندن در کسب و کاری را دارند که گویا هیچ مهارت و استعدادی در آن ندارند. مدام شکست را تجربه می کنند و اصرار در باقی ماندن در آن کسب و کار دارند و بهتر است به این دسته از افراد بگوییم ، همین جا ترمز را بکشید و کسب و کارتان را تغییر دهید تا موفق شوید.

یادتان باشد هرگز منظور ما از این جمله از این شاخه به آن شاخه پریدن بعضی از افراد نیست که بیشتر از یک سال در هیچ شغلی دوام نمی آورند و مرتبا شغل خود را تغییر می دهند. این قبیل افراد، در زندگی ثبات و هدف مشخصي ندارند و پيگير كار مشخصی نيستند يا اراده لازم برای رسيدن به يك هدف را ندارند، در واقع سازگاری با موقعیت های متفاوت شغلی را نياموخته‌ اند. رضایت شغلی یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در کسب و کارهاست.

ما هم منظورمان دقیقا همین است. اگر احساس می کنید که هنوز به رضایت شغلی دست نیافته اید و تاکنون هیچ فرصتی برای رشد بیشتر بدست نیاورده اید و نمی توانید رویاهایتان را چه از نظر اجتماعی و چه اقتصادی دنبال کنید ، می توانید برای تغییر شغل تان برنامه ریزی کنید. هر تغییری اگر بدون هدف باشد، احتمال موفقیت بسیار پایینی دارد. پیدا کردن هدف برای تغییر شغل می‌تواند گام موثری برای کاهش سردرگمی و تردید در انتخاب شغل باشد. گر چه با تمام این تفاسیر تصمیم ‌گیری در مورد ترک یک موقعیت شغلی و اشتغال در کسب و کاری جدید، کار ساده ‌ای نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بزرگ ترین کارآفرینان دنیا و بسیاری از افراد موفق بیشتر از سایرین شغل خود را تغییر می‌دهند و یا بر عکس ، بسیاری از کارمندان با وجود این که کوچک ترین علاقه ای به شغل یا سازمانی که در آن کار می‌کنند، ندارند ، تا آخرین سال های عمر کاری شان، هرگز به استعفا فکر نمی‌کنند؟

شما باید بپذیرید که تغییر کسب و کارتان به منزله ی شکست نیست، بلکه فرصتی جدید برای بدست آوردن تجربه های نو است. وقتی که به دنبال تغییر کسب و کارتان هستید به خودتان این فرصت را می دهید که علی رغم چالش‌های فراوانی که با آن روبه‌ رو خواهید شد، موفقیت را تجربه کنید .

جف بزوس- مدیرعامل و مؤسس آمازون، هارلند سندرز- موسس برند KFC ، دونالد فیشر و همسرش، صاحب برند تجاری گپ تنها تعدادی از کارآفرینان معروف و موفقی هستند که براحتی در مسیر زندگی شان تصمیم به تغییر کسب و کارشان گرفتند و توانستند نامشان را در تاریخ ماندگار کنند .

پس اگر در شغل کنونی احساس رضایت ندارید و موفقیت را دور از دسترس می دانید، لحظه ای درنگ نکنید. با مطالعه ی کسب و کارهای مختلف به دنبال سایر ایده هایتان بروید. ایده هایی که مدت هاست در ذهنتان رشد کرده اند و پا گرفته اند و تنها به دنبال یک فرد قوی و با اراده ای چون شما هستند تا جامه ی عمل به تن کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91254
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن