کارآفرینی

کارآفرینان و برون سپاری فرایندهای لجستیکی

مهندس امین رشیدی

کارآفرینان بزرگ به خوبی واقفند که اداره ی هر کسب و کاری بالاخص فعالیت های کارآفرینانه شامل ده ها و شاید صدها مرحله است که کم توجهی و بعضا بی توجهی تنها به یک مرحله می تواند کسب و کارشان را از چرخه ی موفقیت دور نماید. فرایندهای لجستیک یکی از این مراحل به ظاهر ساده است که عدم توجه به آن می تواند کسب و کار شما را با مشکل مواجه نماید. احتمالا این کلمه در فرایندهای نظامی و ارتش به گوش تان رسیده است. اما همانطور که جا به جایی پرسنل نظامی، تجهیزات و کالاها از اهمیت بسزایی برخوردار است، در دنیای کسب و کار این اصطلاح بیشتر در زمینه جابجایی کالاهای تجاری و بطور کلی مراقبت از زنجیره ی تامین  است تا فرآیندهایی را برای جابجایی و ذخیره سازی کالاها برنامه ریزی، مدیریت و اجرا کنند. در واقع هدف از فرایندهای لجستیکی در کسب و کارها برآوردن نیازهای مشتریان با در نظر گرفتن فاکتور مقرون به صرفه بودن آن می باشد.

درک درست کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها از خدمات لجستیکی در کسب و کارها و مدیریت صحیح آن امری ضروری است تا علاوه بر کسب سود حداکثری در کاهش هزینه ها هم نقش موثری را ایفا نماید. زیرا زمانی که سیستم لجستیک کسب ‌و کاری به درستی برنامه ریزی شود، قطعا مزایای فراوانی از جمله رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت.

به بیان ساده تر ، شما به عنوان یک کارآفرین و یا صاحب یک استارت آپ نوپا باید در تحویل کالا و خدمات خود از سایر رقبا پیشی بگیرید. این وجه متمایز می تواند برگ برنده ی کسب و کار شما در مقایسه با سایر کسب و کارها باشد. پس همانطور که بیان شد ، همه ی ما روزانه بالاخص در دنیای دیجیتال بی آنکه بدانیم با دنیای لجستیک سر و کار داریم. کالایی که از یک فروشگاه اینترنتی می خرید، وسیله ی آشپزخانه ای  که بعد از یک تبلیغ تلویزیونی سفارش می دهید و یا کیف و کفشی که از یک کانال تلگرام انتخاب می کنید، همه بعد از انتخاب و خرید شما به افراد فعال در حوزه لجستیک سپرده می شود و بعد به دست شما می رسد. نگهداری کالا، بسته بندی آن و در آخر ارسال برای شما، همه و همه یعنی لجستیک. دقیقا به همین علت این موضوع برای کارآفرینان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان بسیاری از کسب و کارها و مدیران و کارآفرینان ، به اهمیت برون سپاری لجستیک واقف نیستند، و هزینه کرد در این حوزه را نوعی هدر رفت سرمایه می دانند.

حال با یک سئوال مهم روبرو هستیم. آیا تمام کسب ‌وکارها توان ایجاد یک بخش لجستیکی را دارند؟ جواب منفی است. پس به همین دلیل برون سپاری خدمات لجستیکی در موفقیت یک کسب و کار نقش مهمی را بازی می کند. استفاده از مجموعه‌های معتبر و مناسب باعث می‌شود تا انجام کارهای گوناگون مربوط به لجستیک به سادگی و با امنیت و سرعت بالا انجام شود. بالاخص در شرایط حال حاضر و رونق خریدهای اینترنتی و بسیاری از آنلاین شاپ ها و استارت آپ های بزرگی همچون دیجی کالا، اسنپ و … اهمیت فرایندهای لجستیکی صد چندان شده است. از اینرو کارآفرینان جوان باید بدانند که واگذاری برخی از فرایندها همچون فرایندهای لجستیکی کسب و کارها به سازمان‌های ثالث به جای استخدام نیرو و انجام کار توسط خود مجموعه، امری مرسوم و سودمند و البته مقرون به صرفه محسوب می‌شود. این کار در سال‌ های اخیر در ایران در خصوص برون سپاری خدمات حمل ‌و نقل بسیار رایج شده است.

خدمات لجستیک
خدمات لجستیک

برون سپاری فرایندهای لجستیکی ، دارای مزایای فراوانی است که می توان به اختصار به موارد زیر اشاره نمود. مهم ترین این مزایا تمرکز هر چه بیشتر بر روی کسب و کار است. قطعا هر چه توجه شما بر مسائل جانبی مرتبط با کسب و کارتان کمتر باشد، شما می توانید انرژی خود بر روی مسائل اصلی مرتبط با کسب و کارتان منعطف نمایید. علاوه بر این یکی دیگر از دلایل اهمیت برون سپاری خدمات لجستیکی در کسب و کارها، صرفه‌جویی در هزینه ها است. این کاهش هزینه ها از طرق مختلف از قبیل کاهش هزینه نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های خرید لوازم و تجهیزات و صرفه جویی در هزینه هایی چون هزینه تعمیر و نگهداری لوازم و تجهیزات و موارد مشابهی دیگر با برون سپاری قابل صرفه جویی است.

برون سپاری خدمات لجستیکی در بهبود خدمات نیز نقش موثری دارد. این کار در جلب اعتماد مشتریان و علاقه بیشتر به مجموعه شما تأثیر بسزایی دارد. کارآفرینان کار بلد هرگز میان مشتریان کوچک و بزرگ خود تفاوت قائل نمی‌شوند و همین امر یکی از مهم ترین رازهای موفقیت در لاین های فروش است. یادتان باشد ، توجه به همین نکات ریز اما کلیدی می تواند در بهبود شرایط کسب و کارتان نقش بسزایی داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90539
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن