دسته‌بندی نشده

مهارت آموزی ؛ حلقه ی گمشده ی دانشگاه و کسب و کار

مهارت آموزی از نیازهای اصلی بازار کار شمرده می شود . فضای کسب و کار پویا در جامعه امروزی نیازمند انسان های خلاق است. با توجه به رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی و متاسفانه کمبود مهارت های کافی به منظور استخدام و همچنین کارآفرینی از چالش های کلیدی کشور است . این امر ، لزوم توسعه مهارت های شغلی و کارآفرینی را دوچندان  نموده است.

در این بین بخش اعظمی از مهارت آموزی می­ تواند در مدارس و مهم­ تر از آن در دانشگاه ها صورت پذیرد.اما مهم تر از مدارس،این دانشگاه­ ها هستند  که نقش اساسی در مهارت آموزی و پرورش نیروی کار را باید تنها هدف خود در آموزش دانشجویان قرار دهند.عموما دانشجویان بعد از اینکه در ماراتن کنکور شرکت کرده اند و با قبولی در دانشگاه ها، گویا به تمام اهداف مهم زندگی شان دست یافته اند، غافل از آنند که تازه در اول راهند. نه اینکه قبولی در دانشگاه موفقیت محسوب نشود، اما تازه کارشان شروع شده است و نمی دانند هنوز در اول راهند.

چرا که احتمال دارد شغل آینده شان ربطی به تحصیلاتشان نداشته باشد. این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه به گواه آمار در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز امری دور از دسترس نیست. چرا که طبق آمارها نیز، در آمریکا هم سه چهارم فارغ التحصیلان دانشگاهی شغلی دارند که ارتباط مستقیمی به رشته دانشگاهی‌ شان ندارد. البته این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عده ای بعد از تحصیلات دانشگاهی به دنبال علایق و سلیقه هایشان می روند و عده ی کثیری هم به دلیل عدم توانایی اشتغال در رشته ی تحصیلی شان به سراغ کارهای غیرمرتبط با رشته ی تحصیلی شان می روند. بنابراین باید یاد بگیرید که علی رغم مطالبی که در دانشگاه ها می آموزید ، دانشی مرتبط با فضای کسب و کار بیاموزید.

ما هرگز در دانشگاه نمی آموزیم که رویکرد بازار کار با آنچه در واقعیت وجود دارد متفاوت است. ساده تر بگوییم ، اگر در دانشگاه می آموزید که دو دوتا چهارتا می شود، در دنیای کسب و کار لزوما دو دوتا چهارتا نمی شود. دانشگاه تنها یک هدف است و لزوما مدارک عالی گرفتن و فوق لیسانس و دکترا نمی تواند تضمین کننده ی موفقیت تان باشد. اخذ مدارک بالاتر تنها یک ابزار است که در مسیر شغلی شما را به موفقیت نزدیک کند. پس اگر مسیر شغلی متفاوت با رشته ی تحصیلی تان را در ذهن می پرورانید ، ادامه ی تحصیل تنها وقت تلف کردنی بیش نیست.

در هر رشته ای که تحصیل می کنید ، با شغل های جدید دنیای پیرامون تان آشنا باشید. به دنبال کسب مهارت باشید. مهارت آموزی ؛ حلقه ی گمشده ی دانشگاه و کسب و کارهاست. از اینرو تمام تمرکزتان را روی مسیر شغلی  و راه اصلی ذهنی تان بگذارید . بسیاری از فارغ‌التحصیلان به سختی می‌توانند کاری را پیدا کنند که متناسب با مطالعات تحصیلی ‌شان است.  بنابراین مهارت‌های خودتان را برای موقعیت‌های جدیدتر افزایش دهید، به جای این که صرفا به تجربه‌های خودتان تکیه کنید. فضاهای آموزشی در تمام دنیا متحول شده است ، در دنیای امروز، بی‌مهارتی، انتخاب شماست و هرگز بهانه ای برای آن وجود ندارد. دوره های آموزشی آنلاین در اکثر زمینه ها به برکت کرونا آنقدر سیر صعودی پیدا کرده است که شرکت در یک دوره ی آنلاین حتی منوط به مرزهای کشور هم نیست و می توان سیل عظیمی از اطلاعات و مهارت ها را از هر جای جهان  بدست آورد.

مهارت آموزی چیست ؟
مهارت آموزی چیست ؟

اگر در دانشگاه و خواندن شب امتحانی به موفقیت و پاس کردن دروس می انجامید، لزوما این اتفاق در دنیای واقعی هرگز میسر نخواهد شد. دنیای واقعی به یک تلاش پیوسته نیاز دارد. سخت تلاش کردن ، لازمه ی موفقیت است. کافی است نیم نگاهی به کارنامه ی کارآفرینان موفق داشته باشید تا ببینید چگونه تمام مسیرهای زندگی شان را رو به هدفشان تنظیم نموده اند و لحظه ای از تلاش دست بر نمی دارند. دانشگاه هرگز به شما نمی آموزد ، چگونه متمایز بودن و متفاوت فکر کردن منجر به موفقیت شما خواهد شد.

برای بدست آوردن دستاوردهای متمایز نسبت به دیگران، باید متفاوت فکر کنید. اگر تمام لیسانسه ها بیکارند، حتما عملکردهای مشابهی دارند و اگر درمیان آن ها یک نفر تبدیل به یک کارآفرین و یا فرد موفق می شود ، حتما متفاوت عمل کرده است. دانشگاه که مملو از دروس نظری است، هرگز تجربه کردن را به شما نمی آموزد. در حالیکه نیمی از موفقیت های جهان زیر فوت و فن های تجربه پنهانند. یادتان باشد ، هرگز به واسطه ی تیتر و عناوین مدارک دانشگاهی تان کار را عار ندانید. تجربه ای که در پی کارهای مختلف بدست می آید، پشت میز و نیمکت هیچ کرسی دانشگاهی به شما آموزش داده نمی شود.

اگر دانشگاه های کشور ، افراد را فرد محور تربیت می کنند، شما به دنبال افزایش مهارت های ارتباطی تان باشید. چرا که بی تردید این شبکه سازی در مسیر شغلی تان تاثیرات شگرفی خواهد داشت. مدیران موفق ، روابط عمومی بی نظیری دارند. این ها بخش مهمی از مطالبی هستند که در هیچ دانشگاهی به شما آموزش داده نمی شود ، اما نقش موثر و منحصر به فردی در آینده ی شغلی و شخصی تان خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90515
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن