اجتماعی

هدف عامل اصلی موفقیت

مهندس امین رشیدی

هدف کلمه ای نام آشنا است که همه ما به نوعی بارها در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم که در زندگی باید هدف داشته باشیم . اما براستی هدف چیست و چرا این واژه در زندگی افراد یک جامعه و خصوصا در کسب و کار اینقدر مهم و با ارزش است؟ باید تاکید کنیم ، در واقع این هدف است که انسان ها  را به حرکت وا داشته و به جلو سوق داده و به سوی پیشرفت رهنمون می سازد.

هدف های بزرگ و دور و دراز بسیارعالی است و بی شک اولین و مهم ترین قدم برای میل به موفقیت است. ولی در بسیاری از افراد این اهداف به قدری دور از دسترس و غیرقابل دستیابی اند که رسیدن به آن محال بنظر می رسد. در حالی که بسیاری از کارآفرینان بزرگ و افراد موفق بر این عقیده اند که تنها بر روی قدم های بعدی تان تمرکز کنید، ناخودآگاه به هدف نزیک و نزدیک تر خواهید شد.

تلاش های روزانه ی بسیاری از افراد ، مصداق کاملی از جمله ی تیر بزرگ علامت نزدن است می باشد. آرزوهای دور از دسترس ، مجال انگیزه ی تلاش شما را از بین می برد و با تزریق رخوت و سستی در وجودتان شما را از مسیر موفقیت و اهدافتان دور و دورتر می سازد. فرض کنید که شما در آرزوهایتان بزرگ ترین رستوران زنجیره ای غذاهای تند را در جهان تبیین می کنید. فاصله ی کنونی شما با آنچه در ذهن دارید بسیار زیاد است. بله مطمئنا هیچ هدفی دور از دسترس نیست و رسیدن به آن غیرممکن بنظر نمی رسد. چرا که با سعی و تلاش می توان هر مهمی را محقق ساخت. حال به مثال اولیه ی خود باز می گردیم. برای میل به این منظور نخست باید یک رستوران در محله ی خود، سپس چند رستوران در شهر خود و ده ها و شاید صدها رستوران در کشور خود تاسیس نمایید. اینچنین به تدریج به هدفتان نزدیک و نزدیک تر خواهید شد. اما با توجه به پتانسیل های موجود ، شما هنوز حتی یک رستوران در محله ی خود افتتاح نکرده اید، پس طبیعی است که این هدف گذاری بزرگ نه تنها شما را به موفقیت امیدوار نمی کند بلکه باعث سرخوردگی و دلزدگی شما خواهد شد.

هدف چیست؟
هدف چیست؟

حال بگذارید مثال مان را به شکل دیگری مطرح نماییم. شما در هدف گذاری تان انتخاب کرده اید که بزرگ ترین رستوران زنجیره ای غذای تند را در جهان تاسیس نمایید. در این راه مصمم و تنها به قدم های بعدی تان می اندیشید و هرگز آینده را متصور نمی شوید. در واقع شما به دنبال موفقیت یک شبه نیستید، بلکه پله پله ، برج بلند موفقیت تان را پایه ریزی می کنید. پس اگر در یک تاریکی مطلق هدف را نمی بینید ، کافی است گام بعدی را استوار بردارید. چرا که میل به هر هدفی مجموعه ای از گام های کوچک است که شما را به سمت موفقیت رهنمون می سازد. جملاتی که نمی دانم از کجا شروع کنم و از فردا شروع خواهم کرد از همان دروغ های بزرگی است که اهداف بزرگ در وجودتان تبیین می سازد.

پس تکرار می کنم ،اهداف بزرگ به خودی خود هرگز بد نیستند، اما زمانی که ترسیم گره مسیری طولانی به سمت موفقیت اند، همچون سدی مانع از رسیدن و تجربه طعم شیرین موفقیت خواهند شد. اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچک تری تقسیم نمایید. تا حدی در دسترس بودن اهداف در افراد ایجاد میل و رغبت و انگیزه ی بیشتری خواهد کرد. یادتان باشد بی برنامگی دویدن در مسیری بی انتهاست. مسیری که عوامل بیرونی هر لحظه ی آن را می توانند دچار رکود و رخوت نمایند. اهداف بزرگ و غیرقابل دسترس  ، ترس های بزرگ تری از شکست را در افراد القاء می کنند. چرا که هر ناشناختگی با ایجاد یک مسیر رمز آلود شما را از موفقیت دورتر می سازد. وقتی که توصیه می کنیم که تنها بر روی قدم بعدی تمرکز کنید، یعنی حرکت تان را تا جایی که ممکن است ، ادامه دهید و از ادامه ی راه نهراسید. کافی است که یک مسیر طولانی را به قدم های کوچک تر تقسیم نمایید. چرا که مجموعه ای از این قدم ها، مسیر رسیدن به هدف را خواهند ساخت.

برای رسیدن به اهدافتان هرگز عجول نباشید. هیچ کارآفرینی را نمی توانید پیدا کنید که تنها تجربه گر موفقیت باشد. موفقیت و شکست همچون دو روی یک سکه آینده را رقم می زنند. چه شکست و چه موفقیت در یک مسیر طولانی تنها مراحل رسیدن به هدف اند. کمی مکث و حتی شتاب  تاثیری در میل رسیدن به موفقیت و پیروزی ندارد. یادتان باشد ، هر قددمی که بر می دارید، کافی است که تنها بر روی قدم بعدی تمرکز کنید و در راه رسیدن به اهدافتان از هیچ عامل بازدارنده ای نهراسید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90519
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن