علمی و تکنولوژی

«حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ »؛ شعار یا واقعیت؟

در حالی بیش از نیمی از سال ۱۴۰۱ را پشت سر گذاشتیم که نام دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آن در شعار سال می‌درخشید و در ابتدا گمان می‌شد مسیر توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان امسال با دست اندازهای کمتری برای فعالان این حوزه همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا ، به اعتقاد برخی از مسئولان شرکت‌های فناور شعار امسال نه تنها موجب گره‌گشایی در مسیر فعالیت این شرکت‌ها نشده بلکه این نام‌گذاری در حد یک شعار باقی مانده است چرا که بروکراسی اداری سنگی است که همچنان در مقابل دانش‌بنیان‌ها و توسعه فعالیت‌های‌شان مانع ایجاد می‌کند. البته در این میان واحدهای فناوری هم هست که موانع و تحریم‌ها آنان را ناامید از ادامه فعالیت‌های‌شان نکرده و دنبال افزایش پله‌های ترقی جهت بالا بردن تولیدات ملی هستند.

در این رابطه ضمن گفت‌وگو با مدیر چند شرکت دانش‌بنیان که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند، به طرح دغدغه‌ها و چالش‌های این شرکت‌ها در مسیر توسعه فعالیت‌های‌شان پرداخت.توحید اخلاقی‌مقدم، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان، می‌گوید: همواره مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ داشته‌اند و در سال‌های اخیر توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها را گره‌گشای مشکلات کشور عنوان کرده‌اند. این حمایت ما را دلگرم کرده و به ما انگیزه می‌دهد اما در لایه کارشناسی به مشکل برمی‌خوریم.

بروکراسی اداری مانع بزرگی بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ است

وی تصریح می‌کند: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در واقع به یک شعار تبدیل شده است. اگر یک شرکت دانش‌بنیان است باید معاف از مالیات باشد و برای آن تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه باید یک حمایت همه‌جانبه وجود داشته باشد و موانع پیش‌ روی این شرکت‌ها را کاهش دهند اما بوروکراسی اداری مانع بزرگی است که بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان‌  قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: شرکت دانش‌بنیان باید از نیروهای نخبه و دانشمند برخوردار باشد که حفظ این نیروها بسیار دشوار و نیازمند حمایت‌های دولتی است. ما باید توسط رسانه‌ها معرفی شویم چرا که علاوه بر انعقاد قرارداد با ارگان‌ها باید مردم نیز ما را بشناسند.

اخلاقی‌ مقدم بیان می‌کند: آرزوی ما اثرگذاری مثبت در حوزه اقتصاد و فناوری در کشورمان است اما مشکلی که با آن مواجه هستیم، این است که این روزها تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان‌  ورشکست می‌شوند یا نیرو تعدیل دارند که باید برای حل این مشکل فکری اساسی کرد.

در سالی که به نام دانش‌بنیان‌هاست یک قدم به عقب بازگشتیم

میلاد عادلی، مدیر فروش یک شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ به اجبار یک گام به عقب بازگشتیم، می‌گوید: بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ نه تنها مسیرها برای‌مان هموارتر نشد بلکه در سال جاری بیشتر اذیت شدیم و مجوزهایی که سال‌های گذشته اخذ کردیم تا حدودی لغو شد. از این رو است که می‌گویم نه تنها پیشرفتی نکردیم بلکه به عقب نیز بازگشتیم.

وی افزود: با توجه به توان علمی و ظرفیت کارکنان‌مان قابلیت تامین هر گونه نیازی را در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم، داریم اما مساعدت‌ و همکاری سایر ارگان‌ها با ما وجود ندارد. به طور مثال زمانی که بخواهیم دستگاهی را وارد کنیم، ابتدا باید هزینه آن را پرداخت و بعد از چند ماه آن‌ را دریافت کنیم اما وجه کالایی که تولید کرده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم، بعد از ۶ یا هشت ماه به شرکت بازمی‌گردد و در حوزه مالی مشکلات زیادی برای ما رقم می‌خورد.

هسته اولیه شرکت صنایع پزشکی با آمدن دانش‌آموختگان مستعد تشکیل شد

مهدی عباچی‌زاده، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان می‌کند: متخصصان این شرکت توانستند به تحریم‌ها به دید فرصت نگاه کنند و از خلاء ناشی از عدم واردات و افزایش قیمت محصولات خارجی مشابه استفاده کرده و با ساخت محصولی استاندارد و با کیفیت بالا و کارآیی مشابه، بازارهای داخلی را به سمت خود جذب کنند. این موضوع با کاهش هزینه‌های تمام شده برای خریداران باعث کاهش هزینه‌های بیماران شده است.

وی بیان می‌کند: در حالی‌ که درمان سرطان از نظر روحی و مالی هزینه‌های هنگفتی بر افراد تحمیل می‌کند، در شرکت ما محصولی به تولید رسیده است که با استفاده از کلاه با جلوگیری و کاهش ریزش مو در افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی بیماران سرطانی می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند.

شرکت های دانش بنیان و توسعه
شرکت های دانش بنیان و توسعه

عباچی‌زاده نامگذاری سال ۱۴۰۱ را به عنوان تولید و دانش بنیان موجب افزایش انگیزه این شرکت‌ها خوانده و خاطرنشان می‌کند: ما موفق شدیم با ارائه مدارک در همان بررسی اولیه عنوان دانش‌بنیانی را برای محصول کلاه سردکننده بیماران تحت شیمی‌درمانی اخذ کنیم و امیدواریم بتوانیم با استفاده از خدمات عنوان شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌  تولید، تحقیق، توسعه و فروش محصولات‌مان را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وی در خصوص چالش‌های پیش‌ رو برای قرار گرفتن این شرکت‌ در مسیر دانش‌بنیان شدن تصریح می‌کند: روال کنونی درخواست دانش‌بنیانی شدن یک رویه سیستماتیک منظم بوده و بررسی مدارک و تعیین زمان داوری طرح ظرف ۲ هفته پس از بارگذاری مدارک آغاز شد. داوری طرح نیز به صورت کارشناسانه توسط متخصصان این حوزه انجام شد. امیدواریم تسهیلات و خدمات مصوب برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ نیز به همین سرعت و سهولت محقق شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88318
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن