علمی و تکنولوژی

درمان سکته مغزی با دستگاه rTMS

از جمله عواض خطرناک سکته مغزی تشنج، لخته شدن خون، تورم مغز، مشکلات بینایی و شنوایی، از دست دادن حافظه، افسردگی، مشکل در بلع و اختلال در حرکت دست و پا می باشد که درمان آن را به روشی موثر ضروری و حیاتی می کند. روشهای گوناگونی از جمله استفاده مراجعه به مراکز توان‌بخشی و استفاده از خدمات این مراکز برای کم کردن عوارض این بیماری پیشنهاد می‌شود. اما روش های کم عارضه تر، سریع تر و در عین حال موثرتری نیز وجود درند که طول درمان را برای بیمار بسیار کمتر می‌کنند. درمان سکته مغزی با استفاده از دستگاه آر تی ام اس جمله این روش ها می باشد. در درمان سکته مغزی مغزی با آر تی ام اس، پالس‌های مغناطیسی،با تحریک نواحی مشخصی از مغز و تحریک نورون‌های عصبی باعث ترمیم و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شوند.

دستگاه آر تی ام اس

شیوه درمان سکته مغزی با آر تی ام اس (rTMS)

هدف اصلی در درمان سکته مغزی با روش rTMS، درمان عوارض ناشی از بروز این اختلال در افراد است‌. افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، دچار اختلالات گوناگونی می‌شوند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

  • فلج دست و پا و نداشتن توانایی برای کنترل حرکات دست، پا، سر و گردن
  • مشکل در توانایی صحبت کردن و اختلال گفتاری
  • عدم توانایی در جویدن و بلعیدن صحیح غذا
  • نداشتن تعادل هنگام راه رفتن و حرکت

هر کدام از این عوارض به شدت کیفیت زندگی فرد مبتلا را کاهش می دهد. به همین علت لازم است روش مناسبی را برای رفع عوارض سکته مغزی انتخاب کرد تا کمک کند فرد زودتر به زندگی عادی خود برگردد. در روش درمان سکته مغزی با rTMS، نواحی مشخصی از مغز، که وظیفه کنترل هر یک از فعالیت‌های یاد شده را دارند، تحریک می‌شوند. در حقیقت، برای درمان سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز، پالس‌هایی به نواحی وارد می‌شوند. در نتیجه، جریان‌های الکتریکی القایی در مغز افراد به وجود می‌آیند که سلول‌های عصبی در این نواحی را تحریک خواهند کرد. انجام این فرایند به بهبود عملکرد سلول‌های عصبی، و انتقال دوباره سیگنال‌های حرکتی به اندام بدن کمک می‌کند. تکرار این جلسات باعث بهبود هر چه بیشتر عوارض سکته مغزی خواهد شد.

مراحل درمان سکته مغزی با rTMS

مراحل درمان سکته مغزی با rTMS، به نوع سکته مغزی فرد بستگی دارد. در حالت کلی، سکته مغزی دو نوع دارد: سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک. بهتر است بدانید که قبل از شروع درمان سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز، باید از بیمار یک نوار مغزی تهیه نمود و از نظر شرایط بالینی و فیزیکی شرایط بیمار را بررسی کرد. در صورت تشخیص پزشک، جلسات درمان سکته مغزی با rTMS برای او آغاز خواهد شد. مرکز کلینیک اعصاب و روان راه احیا به مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی آماده ارائه خدمات برای بیماران با سکته مغزی جهت بهبود هر چه سریع تر این بیماران با دستگاه rTMS به صورت تخصصی می‌باشد.

کلینیک اعصاب و روان راه احیاء

تنظیم دستگاه کویل در جلسات درمان سکته مغزی با rTMS

در جلسه اول درمان سکته مغزی با rTMS، بیمار باید بر روی صندلی بنشیند یا در صورت عدم امکان نشستن، بر روی تخت دراز بکشد. در مرحله بعد، اپراتور دستگاه کویل را بر روی سر بیمار قرار می‌دهد. محل دقیق قرار گرفتن کویل، بر اساس نوع ضایعه ایجاد شده برای فرد و عوارض سکته مغزی تعیین می‌گردد. در نظر داشته باشید که، مدت جلسه اول بیشتر از سایر جلسات است. زیرا تنظیمات دقیق محل قرار گیری کویل بر روی سر بیمار جهت شناسایی مناطق آسیب دیده مغز در جلسه اول صورت می‌گیرد.

در مرحله آخر، میدان الکترومغناطیسی دستگاه فعال شده و تحریک مغناطیسی مغز آغاز می‌شود. در طول درمان بیمار با rTMS، پالس‌های مغناطیسی باید به هر دو لوب مغزی فرد اعمال گردند. بنابراین، تنظیمات کویل به گونه‌ای است که هر دو نیمکره سر، تحت تاثیر این پالس‌ها قرار می‌گیرند.

به طور کلی، فرکانس‌های دستگاه rTMS،در سه درجه ضعیف، متوسط و قوی قابل تنظیم هستند؛ هر بیمار بنا بر نوع اختلال و ضایعه ایجاد شده، لازم است تحت تاثیر یکی از این فرکانس‌ها قرار گیرد. به عنوان مثال برای درمان بیماران سکته مغزی هموراژیک، باید به صورت دوره‌ای نوار مغز تهیه شود، تا نحوه پیشرفت درمان بررسی گردد.

تجربه نشان می‌دهد که تکرار جلسات درمان سکته مغزی با rTMS، موجب بهبود مشکلات حرکتی بیماران می‌شود. همچنین، برای افرادی که در اثر سکته مغزی، توانایی تکلم خود را از دست داده‌اند یا نمی‌توانند به صورت واضح کلمات را ادا کنند. پس از انجام چند جلسه درمان با rTMS و تحریک مغناطیسی مغز بهبودی خود را باز می‌یابند.

درمان rTMS، برای بیماران سکته مغزی باید همزمان با درمان‌های دیگر صورت پذیرد. به عنوان مثال، لازم است بیماران سکته مغزی، چند جلسه فیزیوتراپی و کاردرمانی را نیز انجام دهند. انجام هم زمان درمان ها باعث می‌شود اثر بخشی درمان بیشتر و سریعتر اتفاق بیافتد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان سکته مغزی با rTMS

تعداد جلسات درمانی برای بیماران سکته مغزی، به توع سکته، شدت عوارض و اختلالات حرکتی بیمار بستگی دارد؛ به همین دلیل، ابتدا پزشک متخصص باید معاینات اولیه را انجام دهد و پس از آن، تعداد جلسات را مورد نیاز برای درمان را تعیین کند.

برای بیماران با سکته مغزی هموراژیک، پزشک لازم است با گرفتن نوار عصب به صورت دوره‌ای، از نحوه پیشرفت درمان آگاهی یابد؛ سپس برای ادامه درمان تصمیم‌گیری های لازم را اتخاذ کند. هر جلسه درمانی برای این بیماران از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. البته طولانی شدن جلسات درمانی نیز، به وضعیت جسمانی بیمار ، مشاهده روند بهبودی و شدت پالس‌های مغناطیسی مورد نیاز او بستگی دارد.

دکتر ابوالفضل احیایی

کلینیک اعصاب و روان راه احیا

درمان عوارض ناشی از انواع سکته ها مغزی با روش rTMS یا تحریک مغناطیسی نواحی مغزی برای درمان عوارض سکته های مغزی یک روش منحصر به فرد برای این بیماران است که در کلینک اعصاب و روان راه احیا قابل انجام است. کلینیک راه احیا با مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی یک کلینیک فوق تخصصی برای تشخیص و درمان انواع اختلالات و بیماری های روانی و درمان عوارض ناشی از انواع سکته های مغزی و همچنین درمان و ترک اعتیاد با جدیدترین متد روز دنیا می‌باشد. کلینیک اعصاب و روان راه احیا با استفاده از کادری مجرب و متخصص و همچنین دستگاه های فوق پیشرفته برترین کلینیک در زمینه درمان عوارض ناشی از سکته های مغزی با دستگاه rTMS در تهران و ایران است. برای دریافت مشاوره، رزرو نوبت و آگاهی از خدمات این مرکز از طریق راههای ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=103397

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن