صنعت-معدن-تجارت

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟

محسن اکبرزاده

 

بسیاری از خانواده ها با یک سوال مهم روبرو هستند. آیا دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟ با وجود اینکه آب شرب خانگی در بسیاری از مناطق کشور از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، هنوز در بسیاری از شهرها عدم کیفیت آب شرب مصرفی سبب شده است که بسیاری از افراد جامعه اقدام به خرید و نصب دستگاه های تصفیه ی آب نمایند. از اینرو این روزها دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تبدیل به یکی از تجهیزات پرکاربرد در منازل شده اند که طبق فرایندی آلاینده‌های موجود در آب آشامیدنی را حذف می نمایند.

در واقع این دستگاه‌ها با استفاده از فیلترهای مختلف بسته به نوع کیفیت و کاربرد ، ذرات معلق، باکتری ‌ها، ویروس‌ها، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها را از آب حذف می ‌کنند و آبی خالص و سالم را در اختیار مصرف ‌کنندگان قرار می‌دهند.  از اینرو اکثر شهروندان طی تبلیغات موجود تنها در باره مزایای استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب شنیده اند. اما اگر کمی از تبلیغات رایج فاصله بگیریم و واقع ‌بینانه نگاه کنیم، آیا استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی معایبی هم دارد؟

چرا که برخی افراد جامعه بر این باور هستند که آب لوله کشی بهترین آب برای آشامیدن است و آب های تصفیه شده برای بدن مضر هستند. اما آیا این باور درست می باشد؟ همچنین بعضی از افراد معتقد هستند که بدن نیاز به املاح معدنی دارد و فقط از طریق آب تامین می گردد. این املاح معدنی با تصفیه شدن از بین رفته و در نتیجه بدن دچار مشکل کمبود املاح مورد نیاز خود خواهد شد. بله درست است. با وجود تمام مزایایی که دستگاه تصفیه آب دارد، این دستگاه‌ها بدون ایراد هم نیستند. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب ممکن است باعث افت کیفیت آب شوند. برای مثال، در فرآیند تصفیه آب، مواد معدنی و اسیدهای ضروری که در آب وجود دارند، نیز حذف می‌ شوند که ممکن است باعث کاهش ارزش غذایی آب شود. همچنین، برخی دستگاه‌های تصفیه آب ممکن است عناصر معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم را از آب حذف کنند که می‌تواند بر سلامت استخوان ‌ها و دندان‌ ها تأثیر بگذارد.

مازاد بر اینکه در اکثر این دستگاه ها سدیم و پتاسیم آب را نیز حذف می کنند. سدیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن لازم است و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند خستگی، سردرد، سرگیجه و ضعف عضلانی شود. و پتاسیم نیز برای عملکرد صحیح قلب، عضلات و اعصاب ضروری است و کمبود پتاسیم می‌ تواند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، گرفتگی عضلانی، آریتمی قلبی و سکته مغزی شود. از اینرو بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که  استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می کند بر اساس مقالات و پژوهش های انجام شده در سطح کشورهای مختلف آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

از طرف دیگر در بعضی از این دستگاه ها ، آب تصفیه شده در یک مخزن ذخیره شده و به تدریج استفاده می ‌شود. این مخزن‌ ها در بسیاری از موارد قابل شست ‌وشو نیستند و در نتیجه ممکن است برای سال‌ها بدون شست‌ و شو بمانند. بعد از مدتی یک لایه از باکتری در جداره داخلی مخزن شکل می‌گیرد که می‌تواند باعث آلودگی آب و بیماری شود. دستگاه‌های تصفیه آب به نگهداری و تعمیرات منظم نیاز دارند. همچنین قطعات دستگاه‌ها ممکن است به طور مداوم دچار خرابی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند و تاخیر در هر یک از آن ها می تواند بر کیفیت آب مصرفی تاثیرگذار باشد.

به طور کلی، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب مزایا و معایب خود را دارد. همچنین ، لازم به ذکر است که انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب از برندهای معتبر و رعایت دستورالعمل‌ها و مراحل نگهداری و تعمیرات آن می‌تواند به حداقل رساندن مضرات و افزایش کارایی آن ها کمک کند. همچنین، مشاوره و مطالعه دقیق در مورد نیازها و شرایط خاص خانه یا محیط کار خود قبل از خرید و نصب دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی دارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=103724
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن