گزارش

جلد دوم و سوم اطلس بیماریهای نادر منتشر شد

جلد دوم و سوم اطلس بیماریهای نادر با عنوان “اطلس بیماری های داخلی نادر” و “اطلس بیماریهای متابولیک نادر” منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد بیماریهای نادر، این کتابها به کمک متخصصین حوزه های مختلف پزشکی واعضای هیئت علمی دانشگاه های شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران تالیف شده اند و هدف عمده انتشار این کتب آگاهی سازی و آشنا کردن متخصصان و محققان با این نوع بیماریها و فراهم کردن زمینه های تحقیق و پژوهش در این حوزه است.

جلد دوم اطلس بیماری های نادر ایران با عنوان اطلس بیماریهای داخلی نادر در قالب هشت بخش تالیف شده است که  شامل مباحث هماتولوژی، روماتولوژی، غدد، ایمونولوژی، گوارش، نفرولوژی، ریه و عفونی  در ۷۶ فصل می باشد.

جلد سوم  نیز با عنوان بیماری های متابولیک نادر مشتمل بر پنج بخش و ۴۴ فصل می‌باشد که به ترتیب شامل مبحث اختلالات متابولیسم آمینو اسیدها، اختلالات متابولیسم کربوهیدرات، اختلالات متابولیسم چربی، اختلالات مرتبط با ارگانل های سلولی و مبحث اختلالات متابولیسمی غیر طبقه بندی شده است.

این مجموعه اطلس در چهار جلد طراحی شده است  که جلد اول آن ” بیماریهای نادر ژنتیکی و مادرزادی” قبلا منتشر شده  و جلد چهارم نیز باعنوان “بیماری های نادر مغز واعصاب” در حال تالیف است.

بر اساس آمار سامانه ثبت پرونده الکترونیک بیماران نادر “سبنا”  تا کنون 361 نوع بیماری نادر توسط کمیسیون پزشکی بنیاد  بیماری های نادر شناسایی  و تایید شده است و پیش بینی می شود بر اساس شاحص های جمعیتی و تعریف بیماریهای نادر حدود 3 میلیون بیمار نادر در کشور وجود داشته باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79907
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن