اجتماعی

طریقه و روش شکایت از کارفرما + مشاوره رایگان در تهران وکیل

شرایط در کشور ایران به گونه ای می باشد که بسیاری از افراد با قراداد و بدون قرارداد شروع به کار در مراکز و زمینه های مختلف می کنند، از این رو بسیاری از کارفرمایان از این مورد سوء استفاده می کنند و بدون حق و حقوق و بیمه بسیاری از افراد را استخدام می کنند. در این مقاله به طریقه شکایت از کارفرما در شرایط مختلف می پردازیم و از این موضوع که آیا می شود حق و حقوق را از کارفرما درخواست نمود یا خیر اطلاع پیدا خواهیم کرد.

شکایت از کارفرما یکی از مباحثی است که معمولا بین کارگر و کارفرما صورت می گیرد. در بسیاری از مواقع برای بسیاری از کارکنان این سوال پیش آمده می آید که چطور باید از کارفرما شکایت کرد.

شکایت از کارفرما به راحتی با نوشتن یک متن شکایت در اداره کار، سپس دریافت فرم شکایت و نمونه ای از متن دادخواست شکایت از کارفرما انجام می شود. شکایت از کارفرما نیاز به مشاوره حقوقی توسط وکیل اداره کار دارد. وکیل و مشاور حقوقی مجرب و کارآزموده مانند تیم مشاوره حقوقی تهران وکیل که در این زمینه از اطلاعات و تجربه بالایی برخوردار است، می تواند شما را از طریقه و نحوه شکایت از کارفرما و همچنین محل شکایت و روند قوانین شکایت علیه کارفرما آشنا کند.

به طور کلی توافقی که میان کارگر و کارفرما صورت می گیرد، مشخص است و در صورتی که هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، طرف مقابل می تواند به اداره کار مراجعه کرده و تمامی حق و حقوق خود را درخواست کند.

شکایت از کارفرما باید دلایلی شامل پرداخت نکردن حقوق و مزایا، اخراج کارگر به صورت غیر قانونی و بیمه نکردن و … داشته باشد. جهت شکایت کردن از کارفرما می بایست در مرحله اول دادخواست شکایت به درستی تنظیم شود. در دادخواست شکایت باید کلیه درخواست های کارگر شرح داده شود.

برای شکایت از کارفرما به کجا مراجعه کنم؟

ممکن است در بسیاری از مواقع به دلایل مختلفی برای افراد این پرسش ایجاد شود که برای شکایت از کارفرما به کجا مراجعه کنم؟ در ادامه قصد داریم تا به بررسی پاسخ این پرسش بپردازیم.

این روزها به دلیل اینکه حجم مراجعه کنندگان بالا است، ثبت شکایت و دادخواست به شکل الکترونیکی قابل انجام است. در همین راستا باید مراجعه کننده آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت کند. پس از ثبت شدن اسناد و مدارک زمان رسیدگی در اداره کار به متقاضی شکایت اعلام می شود.

در مرحله بعد نتیجه دادخواست توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده می شود و متقاضی باید به پنل کاربری خود مراجعه کند و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده کند. همچنین از طرف دیگر به کارفرما گفته می شود که جهت حضور در مکان تعیین شده در اداره کار حاضر شود.

اصلی ترین مرجعی که به شکایت کارگر و کارفرما رسیدگی می کند، اداره کار می باشد. مراجع اداره کار با توجه به محل کار متقاضی در تمامی شهرهای بزرگ وجود دارند که نزدیک ترین اداره کار می تواند به شکایت ها رسیدگی نماید.

مشاوره رایگان برای شکایت از کارفرما

خدماتی که در زمینه مشاوره رایگان برای شکایت از کارفرما به افراد ارائه می شود، شامل خدماتی هستند که برخی از انواع موسسات حقوقی در اختیار آن ها قرار خواهد داد. از این رو اگر به دلایل مختلفی قصد دارید تا برای شکایت از کارفرمای خود اقدام کنید و در این زمینه نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای دارید، می توانید جهت آگاهی پیدا کردن از چگونگی ارائه دادخواست شکایت از مشاوره های رایگان استفاده نمایید.

به طور کلی مشاوره حقوقی از جمله لازمه هایی است که در صورت ثبت شکایت و طرح آن در دادگاه، نیاز به استفاده از این خدمات می باشد. استفاده از مشاوره حقوقی تنها در صورت طرح شکایت در دادگاه نمی باشد بلکه یک کارگر در صورتی که نیاز به دریافت حق و حقوق خود از کارفرما داشته باشد نیز می تواند از آن استفاده نماید. به همین دلیل این روزها انواع موسسات حقوقی تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا بتوانند در صورت نیاز کارگران، جهت شکایت علیه کارفرما کمک نمایند.

این مشاوره ها معمولا با کمترین هزینه صورت گرفته و در بسیاری از مواقع به صورت کاملا رایگان انجام می گیرد.

شکایت پیمانکار از کارفرما

شکایت پیمانکار از کارفرما موضوعی است که برای اطلاع پیدا کردن از آن ابتدا باید با مفاهیم پیمانکاری و وظایف و جایگاه آن آشنا شویم. پیمانکار فردی است که با امضای قرارداد رسمی اجرای یک پروژه، وارد کار مشخصی می شود و وظیفه انجام آن را بر عهده می گیرد. پروژه های کاری توسط کارفرما به پیمانکار داده می شود تا پیمانکار در مدت زمانی مشخص این قرارداد را انجام داده و تحویل کارفرما دهد.

در این بین ممکن است بین پیمانکار و کارفرما به دلایل مختلفی مشکلاتی رخ دهد و از جر و بحث های کاری به دعوا و درگیری کشیده شود. همچنین ممکن است این اختلافات در نپرداختن هزینه توسط کارفرما ایجاد شده باشد. پرونده هایی که در زمینه شکایت پیمانکار از کارفرما وجود دارند، معمولا دارای هزینه بالایی می باشند، از این رو به کمک یک وکیل باتجربه می توان از ضایع شدن حق و حقوق و ضرر کردن پیمانکار جلوگیری نمود.

با توجه به قردادهایی که تنظیم می شود، پیمانکار اقدام به ایجاد شکایت از کارفرما می کند و به مشکلات مالی که وجود دارد می پردازد. همچنین اگر کارفرما در قرارداد خود مجبور به بیمه کردن کارکنان خود شود و اگر پرداخت بیمه را انجام ندهد، پیمانکار می تواند شکایتی را برای دریافت حق و حقوق خود تنظیم نماید.

یکی از روش های حل و فصل کردن اختلاف بین پیمانکار و کارفرما این است به یک داور بی طرف مراجعه کنند که در قرارداد معرفی شده و اختیاراتش مشخص است. این داور بی طرف در زمان معینی به اختلافات رسیدگی کرده و رای صادر می کند که رای و نظر وی قدرت اجرایی دارد و کم هزینه می باشد و سریع تر قابل انجام می باشد.

در صورت عدم معرفی آن شخص، پیمانکار می تواند از دادگاه تقاضای معرفی داور و ارجاع اختلاف به داور را نماید. یکی از روش های شکایت پیمانکار از کارفرما مراجعه به گروه های رسیدگی می باشد. اخیرا قانون برگزاری این مناقصات نسبت به این مورد توجه کرده و در صورتی که اختلاف در مناقصات باشد، گروهی به نام گروه رسیدگی به شکایات به این نوع شکایات رسیدگی می کنند.

مراحل شکایت از کارفرما بدون قرار داد

امروزه بازار كار به قدري بد است كه مردم حاضر هستند در هر شرایطی شروع به کار نمایند که در برخی مواقع این شرایط کاری بدون وجود قرارداد می باشد، به همين دليل كارفرما از كارجو سوء استفاده های زیادی می نماید. در این شرایط برخي از كارفرمايان بدون پرداخت حق و حقوق كاركنان از ارائه مزايایی مانند سنوات و بيمه افراد را استخدام مي كنند و خيلي از مواقع بين طرفين قراردادي صورت نمي گيرد، به همين دليل بسیاری از افراد فكر مي كنند امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد وجود ندارد. در صورتي كه اين اصلا صحيح نمي باشد.

در مواقعي كه به صورت واضح و شفاف قرارداد بسته شده باشد، فرد مي تواند از كارفرما شكايت كند. البته این شرایط در صورتی امکان پذیر است که کارجو بتواند رابطه خود و كارفرما را اثبات كند. براي اثبات كردن اين موضوع مي توان از ساير كاركنان و يا كارمندان يا پرينت حساب بانكي استفاده نمود.

اولين كار براي شكايت از كارفرما، پيداكردن شعبه بيمه گذار و اداره كار و امور اجتماعي است. ابتدا باید از واحد ارجاع در اداره كار، نامه براي شعبه بيمه گذار گرفته و به كارگزاري بيمه تحويل دهيد و تمامي سوابق بيمه خود را تحويل بگيريد و به واحد ارجاع اداره كار ببريد که این کارها به صورت الکترونیکی امکان پذیر است. سپس بايد از اداره كار فرم دادخواست گرفته و آن را كامل كنيد و بايد در آن فرم، خواسته هاي خود مبني بر دريافت حقوق، اضافه كاري، مزايا و … را مشخص كنيد.

سپس به همراه دادخواست بايد مداركي دال بر اینکه بين شما و كارفرما رابطه اي بوده، قيد شود. در انتها اداره كار نامه اي براي انجام سازش به شما مي دهد كه آن را به كارفرما تحويل مي دهيد تا براي جلسات سازش اطلاع داشته باشد و معمولا دو هفته بعد برگزار مي شود. جلسات سازش كه در اداره كار برگزار ميشود سعي مي كنند ميان دو نفر صلح برقرار كنند و اگر اين كار انجام نشد يا كارفرما در جلسه حضور نداشت، جلسه شكايت از كارفرما صورت مي گيرد.

جلسه نهایی كه براي رسيدگي از شكايت كارفرما صورت مي گيرد، جلسه حل اختلاف است. در اين جلسه طرفين بايد حضور داشته باشند و مدارك خود را ارائه دهند، سپس كارشناسان راي نهايي را صادر مي كنند.

برای مشاوره رایگان شکایت از کارفرما حتما به سایت تهران وکیل مراجعه نمایید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79894

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن