کارآفرینی

بهبود وضع اشتغال جوانان با فراگیری دوره‌های مهارتی

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مجموعه فعالیت‌هایی است که فرد را برای احراز شغل و کسب کار و درآمد آماده می‌کنند و کارآیی و توانایی فرد را در انجام آن کار افزایش می‌دهند؛ به اعتقاد کارشناسان ارتباط آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با دنیای کار در بهبود وضع اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ،یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصاد،‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است که در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است؛ بر همین اساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم کرده و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می‌آورد.

به اعتقاد کارشناسان یکی از علل بیکاری در جامعه،فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است.به زعم آنها ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان دارد.

برابر گزارش‌ها بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌ و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند، در راهیابی به بازار کار موفق عمل کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد که مدرک و مدرک‌گرایی نه تنها تاثیر موثری در ورود سریع به بازار کار نداشته بلکه موجب بیکاری فارغ التحصیلان و بسیاری از جویندگان کار شده و کشور از وجود نیروهای آماده به کار ماهر بی‌بهره‌ مانده است.

بر همین اساس چندی قبل معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه سه جانبه آموزش ۵۰ هزار مهارت‌آموز جویای کار را به امضا رساندند. به موجب این تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی‌ وحرفه‌ای کشور در ازای هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار مهارت‌آموز جویای کار آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌کند.

آنطور که مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفته این تفاهم‌نامه به ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار می‌پردازد و گره‌گشای دغدغه اشتغال در کشور است.

وی جایگاه سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان پایگاهی اثرگذار در کاهش نرخ بیکاری را یاد آور شده و بر لزوم پیوند میان حوزه اشتغال وزارت کار،بنگاه‌های اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید دارد.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مشارکت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در امر آموزش‌های مهارتی نقش موثری در مهارت‌افزایی نیروهای کار و تربیت نیروی انسانی ماهر دارد.

بهبود وضع اشتغال با فراگیری دوره‌های مهارتی
بهبود وضع اشتغال با فراگیری دوره‌های مهارتی

تفاهم‌نامه مشترک مذکور قرار است در پنج مرحله به اجرا درآید که مرحله اول شامل مراجعه جویندگان کار در سراسر کشور به میز خدمت ادارات کار محل سکونت و یا دفاتر کاریابی است، مرحله دوم شامل معرفی کارجویان فاقد مهارت به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای یا ثبت‌نام در سامانه جست وجوی شغل است، مرحله سوم برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی، صدور گواهینامه و ثبت اطلاعات فرد آموزش دیده در سامانه جست وجوی شغل از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است؛ مرحله چهارم ارسال فهرست اسامی افراد آموزش‌ دیده شاغل توسط سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار جهت راستی‌آزمایی و مرحله پنجم صحت‌سنجی اشتغال افراد آموزش‌دیده در معاونت اشتغال وزارت کار، ارسال لیست تأییدشده به معاونت مدیریت و منابع آن وزارتخانه و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار است.

در این راستا فتح الله بیات ـ فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت تربیت نیروهای ماهر و توانمند برای کشور می‌گوید: بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای بالابردن سطح مهارت نیروهای خود دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند یا آنها را به مراکز ارائه آموزش مهارت معرفی می‌کنند. در مواردی نیز نیروهای خود را برای دیدن دوره‌های یک ماهه و سه ماهه به خارج از کشور اعزام می‌کنند تا پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی و کسب مهارت لازم به کشور بازگردند و این دانش و تجربه را در اختیار دیگر نیروهای کار قرار دهند.

وی معتقد است: داشتن مهارت علاوه بر آنکه به بهره‌وری بنگاه کمک می‌کند موجب ایجاد تولید با کیفیت می‌شود، از این رو با توجه به تأثیر فناوری‌های جدید بر مسایل روز از جمله اشتغال لازم است آموزش‌های مهارتی در بخش‌های مختلف متناسب با نیاز بازار کار به کارجویان و فارغ التحصیلان ارائه شود و از طریق پیوند بنگاه اقتصادی و صنایع با سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، زمینه اشتغال افراد فراهم شود.

در حال حاضر همسو کردن آموزش‌های نظری و عملی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، کارشناسان تاکید دارند آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای اصل مهمی در اشتغال به ویژه راه‌اندازی کسب وکارهای خرد و کوچک به شمار می‌رود و نهادینه‌ کردن فرهنگ مهارت‌آموزی می‌تواند به حل ریشه‌ای معضل بیکاری در کشور منجر شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99910
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن