یادداشت

بنر نزنید!

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه رشت خطاب به مدیران گفت:
@ از بر گزاری مدام جلسات، نتیجه ای عاید مردم نمی شود.
@ مسئولان خدمت رسانی را در اولویت قرار دهند.
@ نگاه کشاورزان و روستائیان به مدیران دستگاه های اجرایی است.
@ از مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس می خواهم برای انجام هر کاری اجازه نصب بنر ندهند و خود نیز بنر نزنند.
@ برطرف کردن مشکلات روستاها بویژه روستاهای دور دست را مورد اهتمام قرار دهند.
در باره سختان خطیب محترم جمعه رشت لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :
1️⃣ تذکر آیت الله فلاحتی دقیقا به ایجاد اعتماد و امید اجتماعی در جامعه اشاره دارد اما نقش نظام اداری و مدیریتی کارآمد برای اعتماد زایی و امیدآفرینی در بین مردم بسیار مهم است که متاسفانه در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد.
2️⃣‌ از دل جلسات تکرای و بی حاصل امید به حل هیچ مساله ای نمی رود . بروکراسی و ساختار اجرایی ناکارآمد فعلی نه جریان و جناح سیاسی می شناسد و نه قومیت و جنسیت؛ بنابراین ، مادامی که در نظام اداری اصلاحاتی صورت نگیرد نمی شود به حل مشکلات امیدوار بود .
3️⃣‌ نمایندگان مجلس به جای انجام وظایف نظارتی خود در کوچک ترین امور اجرایی شهرستان ها دخالت می کنند و به هیچ کس هم پاسخ گو نیستند . مدیران دستگاه های اجرایی محلی، معمولا گوش به فرمان نماینده هستند نه فرماندار و حتی مدیران کل ذی ربط خود . 4️⃣ وقتی مدیری با نظر نماینده انتخاب می شود نه تنها اصل شایسته سالاری نقض می شود و رانت و رابطه در انتصابات دخیل هستند بلکه بقای خود را در رضایت نماینده می داند و باور و اراده و تلاشی برای کسب رضایت مردم و امید افرینی و اعتماد زایی ندارد.
5️⃣ وقتی برای آسفالت یک کوچه و خیابان ، افتتاح یک استخر، گرفتن فلان مجوز از وزارتخانه ، انتصاب یک مدیر، اجرا و افتتاح پروژه ها و ده ها موضوع کوچک و بزرگ دیگر، بنرهای تشکر چون قارچ در شهر و روستا می رویند و در عوض هیچ بنری برای جذب سرمایه گذار و یا ایده های نوین و موفقیت های ارزشمند اجتماعی و علمی … در ورودی ها و خروجی های شهرها و روستاها دیده نمی شود، نشان می دهد که چنین ساختار ناکارامدی قابلیت حل مساله را ندارد و معمولا فاقد دستاورد قابل ارائه به مردم است.
6️⃣‌ مدیران باید بدانند که تبلیغات بدون دستاورد و گزارش دهی به مافوق و نه به مردم، موعظه محوری، تک گویی ، مبهم و کلی گویی هیچ خریداری ندارد . گستردگی و همیشگی بودن نزاع های سیاسی مشکل مردم نیست . مدیری که به نزاع ها و اختلافات دامن می زند در واقع می خواهد ناکارامدی خود را زیر لوای دعواهای سیاسی پنهان کند.
7️⃣ از دستگاه های نظارتی و از نماینده محترم ولی فقیه و ائمه جمعه و جماعات ، رسانه های جمعی ، شخصیت ها و معتمدان اجتماعی انتظار می رود که عملکرد مدیران را در (جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی اجتماعی) و میزان تحقق وعده ها و واقعی بودن دستاوردها و توانایی در گفت و گوی اجتماعی با گروه های ذی ربط و ذی نفع را بررسی و راستی آزمایی کنند و اجازه ندهند فرصت های نظام و دولت به دلیل بی کفایتی و بی تدبیری از کف برود .

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83350
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن