یادداشت

نداشتن سابقه ی کاری مانعی برای اشتغال

سابقه ی کاری از شرایط نام آشنا و البته چالش زا در آگهی ‌های استخدام برای افراد بدون سابقه است.در جامعه کنونی ،اشتغال به عنوان اصلی ترین دغدغه ی نسل جوان همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. قریب به اتفاق دانشجویان و بالاخص فارغ التحصیلانی که به دنبال اشتغال اند ، در برابر مانعی بنام سابقه ی کار قرار می گیرند. اولین شغل هر فرد، اولین سابقه کاری او است و فرد برای ورود به شغل اول خود نیز باید سابقه کاری داشته باشد. از اینرو هر فارغ التحصیل دانشگاهی که جویای کار است با معضل سابقه ی کاری روبرو خواهد شد. گزینه ای در تمام فرم های استخدامی و آگهی های استخدام که البته برای کارفرکایان هم از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته مشکل هم دقیقا همین جاست، چرا که فردی به تازگی تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده است، مطمئنا سابقه ای نداشته و به قول خودش اصلا رزومه ای ندارد تا بخواهد درباره ی آن توضیحاتی ذکر نماید.جالب است بدانید که آمارها هم نشان می دهد که بیش از 60 درصد از کارفرمایان تجربه را مقدم بر تحصیلات دانشگاهی می‌دانند و معتقدند برای داشتن پرسنل کارآزموده  و موفق نیاز به افرادی دارند که در حیطه‌ ی کاری خود علاوه بر دانش لازم، از مهارت و تجربه ی کافی هم برخوردار باشند.

اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، این است که جوانان جویای کار هرگز ناامید نباشند و بدانند همه ی افراد شاغل روزی از نقطه صفر شروع کرده‌ اند. اکثر افراد موفق و معروف جهان نیز هنگام ورود به اولین شغل خود، هیچ سابقه‌ ی کاری نداشته‌ اند. اما آنچه آن ها را به موفقیت رساند، تلاش برای کسب مهارت‌های لازم و البته خلاقیت و نبوغ آن ها در انجام وظایف شغلی شان بوده است. شما می توانید از طرق مختلف استحقاق خود را برای پذیرفتن شغل مورد نظرتان حتی بدون سابقه ی کاری اثبات نمایید. راه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها حتی در دوران دانشجویی برای خود سابقه ی شغلی ایجاد نمایید. از فرصت های پنهان دانشگاه غافل نشوید.از همان روزهای اولیه دوران دانشجویی با اساتید خود ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی های ارزنده ی آنان بهره مند شوید. دانشگاه؛ محل مناسبی برای همکاری با سایر دانشجویان در قالب تیم‌ها و انجمن‌ها است. در پروژه های دانشجویی شرکت کنید و از طریق انجام کارهای گروهی به تجربیات خود بیافزایید. واحد کارآموزی را در دوران دانشجویی جدی تلقی کنید و تنها برای رفع تکلیف به عنوان یک واحد درسی به آن نگاه نکنید. دوران کارآموزی ،فرصت مناسبی است که به‌ صورت رایگان دنبال کاوش برای یادگیری مطلب کاربردی رشته ی تحخصصی تان باشید و اگر وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهید، موفق به جلب نظر کارفرما برای جذب در موقعیت شغلی خواهید شد. حتی گاهی نیاز است، بدون حقوق کار کنید. بسیاری از شرکت‌ها این امکان را به دانشجویان و فارغ ‌التحصیلان می‌دهند که آن‌ ها به ‌صورت داوطلبانه و بدون حقوق و با نام کارآموز در شرکت آن ‌ها مشغول به کار شوند. می‌توانید از این فرصت‌ها استفاده کنید و تجارب مفیدی به دست آورید.

سابقه کاری و اشتغال
سابقه کاری و اشتغال

در دوران دانشجویی به دنبال آموزش باشید ،در دوره های آموزشی شرکت کنید تا از این طریق به رزومه ی کاریتان بیافزایید. به نرم افزارهای تخصصی رشته تان مسلط باشید و در کارگاه‌های کاربردی و جلسات انتقال تجربه حضور فعال داشته باشید. از دوران دانشجویی بهره ی فزاینده ای ببرید و سعی کنید بواسطه ی دانشگاه از محیط‌ های فناورانه و صنعتی دیدین نمایید. داشتن یک رزومه خوب، یکی از عوامل مهم در یافتن شغل مناسب است.

مدرک تخصصی شما بسیار اهمیت دارد. اما داشتن مهارت های نرمی، چون ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی شما و برخی مهارت‌های ارتباطی با دیگران  از جمله  فن بیان، ارتباط اجتماعی، قدرت سخنوری، مسئولیت‌ پذیری،  تعامل با سایر همکاران معجزه می کند. مصمم به دنبال کار باشید و با بهانه ای به اسم نداشتن سابقه ی کاری از رسیدن به موفقیت باز نمانید. فقط کافی است با داشتن مهارت‌های لازم و دانش مورد نیاز در برابر کارفرماها حرفی برای گفتن داشته باشید.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78941
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن