یادداشت

رشد استارت آپ ها در دانشگاه ها

چه بخواهید درآینده کارآفرین شوید و یا اینکه شغلی داشته باشید که در آن از مهارت های کارآفرینانه بهره مند گردید، باید از همان دوره دانشجویی دست به کار شوید.

دانشگاه های تراز اول جهان، دانشگاه هایی کارآفرین اند. کارآفرینی در دانشگاه ها، پیش نیاز ورود جدی و پایا درحوزه ی اقتصاد دانش بنیان است. به همین علت، آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها دردو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان حوزه ی آموزش قرار گرفته است و دانشگاه های برتر جهان علاوه بر تربیت منابع انسانی برای رفع نیازهای جوامع و پژوهش درعرصه های مختلف، برای ترویج و گسترش هر چه بیشتر کارآفرینی در حیطه های نوین شغلی و خلق ثروت برنامه ریزی می نمایند. آن ها دانشجویان را مغزی متفکر و بازوی توانمند صنعت می دانند که در کنار دولت ها سعی در تامین بخشی از سرمایه های ملی و خلق ارزش برای جامعه را دارند. از اینرو آموزش کارآفرینی می تواند یکی از موثرترین شیوه ها برای انتقال جمعیت فارغ التحصیلان به بازار کار باشد. مطالعات نشان می دهد، آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها در همان دوران دانشجویی در تربیت افرادی توانمند و مسئولیت پذیر و ورود آن ها به حوزه استارت آپ ها و حضور موفقیت آمیز آن ها در چالش های کسب و کار بسیارتاثیرگذار خواهد بود. اگرروند مطلوب شکل گیرد، دانشگاه اشتغال زایی، کارآفرینی، پایداری اقتصادی، ایجاد صنایع جدید و پویا و توسعه را به ارمغان خواهد آورد.
برگزاری و پرورش استارت‌ آپ ها در  دانشگاه با هدف مهارت ‌افزایی نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که می‌توانند با پرورش ایده های کارا، دانشجویان را با آموزش های مهارتی کاربردی کنند تا بتوانند در بخش‌های مختلف جامعه حضور یافته و موتور اقتصاد را روشن کنند. با اینکه برای راه اندازی یک استارت آپ و یا یک کسب و کار نو در حوزه ی کارآفرینی نیاز به هیج دانشگاه و مدرک دانشگاهی نیست، اما این جمله هرگز نمی تواند از اهمیت نقش مهم دانشگاه ها در تربیت افراد موفق کارآفرین ذره ای بکاهد. چرا که دانشگاه ها به دلایل مختلفی می توانند به رشد و نمو استارت آپ ها کمک نمایند و یکی از مهم ترین دلایل این است که موسسات برجسته دانشگاهی، اغلب افراد توانمند و سرشار از هوش بالایی را جذب می کنند که بعد از فارغ التحصیل شدن نقش بسیار مهمی در فرایند توسعه ای اقتصاد کشور خواهند داشت. دانشگاه محل بسیار مناسبی برای آموزش و فراهم ساخت بستر انواع حوزه های کارآفرینی است. چرا که دانشجویان می توانند افزایش بازدهی کارهای تیمی در محیط های علمی کشور، توانایی ریسک پذیری در شروع کسب و کارها را دراین محیط علمی به خوبی درک کرده و آموزش ببینند. علاوه بر این دانشگاه ،محل بسیار مناسبی برای افراد زیادی است که مطالعات و آموزش های بین رشته ای با پیش زمینه های مختلفی داشته اند و براحتی می توانند با یکدیگر تعامل داشته و از مهارت ها و سایر رشته های تخصصی بهره مند شوند.
ایجاد تیم های دانشجویی مختلف با انگیزه های بالا و سخت کوش با استعداد و تجربه بالا از سایر مزیت های موفقیت در استارت آپ های آینده خواهد بود. تجربه نشان می دهد که تیم های دانشجویی این ارتباط خود را حتی سال ها بعدتر در محیط کاری حفظ کرده و بسیار از دوستی های عمیق و موفقیت های کاری از همین هسته های کارآفرینی جوان شکل می گیرد.
اگر برای سیستم آموزشی کشور تربیت افراد کارآفرین و دسترسی دانشجویان به منابع کارآفرینی رشته های تخصصی شان علاوه بر افزایش بارعلمی آن یک دغدغه به حساب آید ،بدون تردید پیشرفت و نوآوری در بسیاری از حوزه های تخصصی کشور به شدت رشد پیدا خواهد کرد. اما متاسفانه بر اساس آمارهای انجمن کارآفرینان جوان ،حدود 75 درصد از دانشجویان در دانشگاه ها اعلام کرده اند که هنوز هم به منابع کارآفرینی در رشته تخصصی خود دسترسی آسانی ندارند. ترویج کارآفرینی در دانشگاه بدون متناسب بودن محتوای آموزشی با توانایی و علاقه ی دانشجویان و همچنین ایجاد تفکر و مهارت کارگروهی در بین دانشجویان و از همه مهم تر، ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان جهت انجام تحقیق و پژوهش هرگز میسر نخواهد بود. دانشجویان بایستی بیاموزند که چگونه افرادی خلاق و نوآور باشند و چگونه فرصت های پیشرو را مغتنم دانسته و به ایده های ذهنی خود جامه عمل بپوشانند. نقش مهم دانشگاه ها و مسئولیت خطیر اساتید و تمام دست اندرکاران این حوزه می تواند نه تنها پیشران مهمی در پیشرفت حوزه های اقتصادی کشور باشد ، بلکه به شدت بر روی اشتغال قشر تحصیلکرده و استفاده از محفوظات علمی آموزشی در دانشگاه ها میسر واقع شود.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67785
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن