کارآفرینی

نقش دولت در کارآفرینی و فقر

کارآفرینی و فقر دو روی سکه‌ای هستند که فقدان یکی موجب جولان دیگری می‌شود. امروزه اثبات شده یکی از بهترین سیاست‌های اقتصادی برای فقرزدایی از جامعه توسعه کارآفرینی است. کارآفرینی با ایجاد مسیرهای تازه برای ایجاد اشتغال سد محکمی در برابر فقر ایجاد می‌کند. نقش دولت در حمایت از کارآفرینی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

به گزارش تفاهم آنلاین، موازنه کارآفرینی و فقر در یک جامعه به بهترین وجه عدالت اجتماعی را برقرار می‌سازد. فقر و اشتغال دو روی سکه‌ای هستند که فقدان یکی به جولان دیگری منجر می‌شود. امروزه اثبات شده بهترین سیاست اشتغال‌زایی، حمایت و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه کارآفرینی است.

اینکه چرا کارآفرینی موتور محرکه توسعه محسوب می‌شود و دولت چگونه می‌تواند در جدال کارآفرینی و فقر پیروز میدان باشد سؤالاتی است که ما در این مطلب به دنبال پاسخ آن هستیم.

کارآفرینی موتور محرکه توسعه

اولین نکته این است که نباید کارآفرینی را معادل راه‌اندازی کسب و کار بدانیم. به هر حال کارآفرین با سرمایه‌دار، تاجر، کارخانه‌دار و یا مخترع متفاوت است.

کارآفرین کسی است که با ایده خلاقانه خود به خلق ارزش پرداخته و سپس با راه‌اندازی کسب و کار و مدیریت صحیح آن به ایجاد اشتغال در جامعه کمک می‌کند.

ایده خلاقانه، ارزش‌آفرینی، راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار از ویژگی‌های لازم برای کارآفرینی است. این کسب و کارها می‌توانند در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط، مشاغل خانگی و یا مجازی فعالیت کنند. اما در تقابل کارآفرینی و فقر، کارآفرینی با ایجاد اشتغال و تولید ثروت در محرومیت زدایی در جامعه نقش بسزایی دارد.

نکته مهم این است که کارآفرینی مسیرهای تازه‌ای برای ایجاد اشتغال در جامعه ایجاد می‌کند. کاری که یک سرمایه‌گذار یا کارخانه‌دار از انجام آن عاجز است.

اهمیت آموزش در کارزار کارآفرینی و فقر

اقدامات دولت در مقابله کارآفرینی و فقر

ترویج فرهنگ کارآفرینی

توسعه کارآفرینی نیازمند آموزش و ترویج نگرش کارآفرینانه در جامعه است. دولت می‌تواند با افزودن مفاهیم کارآفرینی به سیستم آموزشی کشور در پرورش نسلی خلاق و کارآفرین نقش داشته باشد.

بخش دیگر این کار بر عهده رسانه‌های جمعی است تا تمام اقشار جامعه را با فرهنگ کارآفرینی آشنا کنند. مردم در تمام سطوح باید برای کارآفرینی تشویق و ترغیب شوند.

اقدامات ساختاری

مهمترین وظیفه دولت، اصلاح قوانین و ساختار اجرایی برای راه‌اندازی کسب و کار در کشور است. با تعامل بخش‌های اجرایی با انجمن‌های کارآفرینان می‌توان به خوبی موانع و مشکلات کارآفرینی در کشور را شناسایی کرده و برای اصلاح آن اقدام نمود.

اعطای امتیازاتی در زمینه پرداخت مالیات، اعطای تسهیلات تشویقی و شرکت در مناقصات دولتی از دیگر اقدامات حمایتی است که دولت می‌تواند برای توسعه کارآفرینی انجام دهد.

راه‌اندازی مؤسسات پرورش کارآفرینی

دولت می‌تواند با حمایت خود به طور مستقیم و یا توسط بخش خصوصی مؤسساتی برای پرورش کارآفرینی راه‌اندازی نماید. هدف از تأسیس چنین مراکزی آموزش کارآفرینی، حمایت از کارآفرینان تازه‌کار و جلوگیری از شکست کسب و کارهای نوپا تعریف می‌شود.

در واقع در این مراکز متخصصین حوزه کارآفرینی و کسب و کار با ارائه مشاوره‌های تخصصی، کسب و کارهای نوپا را در تثبیت جایگاه خود یاری می‌کنند و مانع از شکست زودهنگام آنها می‌شوند.

البته تخصیص منابع مالی به این مؤسسات کاملاً ضروری است. زیرا یکی از نیازهای اصلی کارآفرینان جذب سرمایه برای تحقق اهدافشان است.

این مؤسسات با ارائه تسهیلات مالی و مشاوره‌های تخصصی، پیشرفت کارآفرینان را تسریع می‌نمایند. ضمن اینکه این مؤسسات می‌توانند از طریق تعامل با نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در تأمین امکانات فنی و ارتباطات مورد نیاز کارآفرینان نقش مؤثری داشته باشند.

در نتیجه چنین اقداماتی تمام آحاد جامعه برای تولید و مبارزه با فقر و محرومیت آموزش دیده و زندگی خود را در انتظار معجزه دیگران و دریافت مستمری هدر نمی‌دهند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67550
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن