یادداشت

یک ربع قرن و عمر دو دولت ، برای بستن یک پرونده تسهیلات بانکی !

 نقی هدایتی- فعال رسانه ای

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نام گذاری سال‌های 91، 96، 98، 99و 1400 و 1401 به طور مستقیم و در برخی از سال‌ها به طور غیرمستقیم از «تولید» نام برده اند که این امر نشان‌دهنده اهمیت موضوع تولید در منظومه فکری رهبری بوده و تحقق آن می‌تواند تحولی بزرگ را در اقتصاد کشور رقم بزند. زمینه‌سازی برای هموار نمودن راه تولیدکنندگان توسط مسئولین، تلاش تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید، سرمایه‌گذاری صاحبان ثروت در امر تولید، تلاش همه مردم برای حمایت از کالای ایرانی، طراحی و ساخت محصولات با کیفیت توسط دانشمندان و مهندسین تولید و مسئولیت‌پذیری کارگران و کادر تولید و تلاش همه‌جانبه برای تولید محصولات داخلی با کیفیتی همطراز با محصولات جهانی از جمله اقداماتی است که همه باید دست به دست هم داده تا تولید در کشور به جای مطلوبش برسد.

در سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر و به مناسبت هفته دولت، رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت سیزدهم با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این دیدار مسایل مختلف داخلی و خارجی از سوی معظم له مطرح شد اما متناسب با نامگذاری سال و حساسیت ایشان به مبحث تولید به برخی از محورهای مهم بیانات رهبر انقلاب در حوزه های اقتصاد و سرمایه گذاری و تولید اشاره می نمایم.• […] سرفصل اقتصادی ما برای پیشرفت اقتصاد مسئله‌ی تولید است. یعنی حقیقتاً بهبود معیشت مردم، مسئله‌ی اشتغال، مسئله‌ی قدرت خرید، مسائل گوناگون دیگر اقتصادی، وابسته‌ی به تولید داخلی است که باید به آن خیلی اهمّیّت داد. واقعاً با هر چیزی که تولید را تضعیف می کند باید مقابله کنید. با هر چیزی که تولید داخلی را به زانو درمی‌آورد و شکست می دهد، باید با جدّیّت مقابله کرد؛ قاطعانه بایستی مبارزه کنید؛ چه در صنعت، چه در کشاورزی.[…]• […] در تولید صنعتی و بخش صنعت، یک مشکل بزرگ ــ که من حالا در آن نمایشگاه هم که این [گزارش عملکردها] را نگاه می کردیم، به دوستانی که بودند گفتم ــ کمبود «سرمایه در گردش» است؛ [از این مشکل] شکایت می کنند؛ این به عهده‌ی بانک‌ها است. بانک‌ها بایستی نگذارند که واحد‌های تولیدی از لحاظ سرمایه‌ در گردش دچار مضیقه بشوند. خب حالا یک سخت‌گیری‌هایی بانک مرکزی بجا، بموقع، بمورد [می کند که] این سخت‌گیری‌هایی که در مورد تراز و ترازنامه و مانند اینها می کنند درست است، اینها بجا است و این محدودیّت ها برای بانک‌ها لازم است، منتها این محدودیّت ها را بکشانید به سمت کارهای غیر مولّد بانک‌ها. خب می‌بینید دیگر؛ بانک‌ها کارهایی دارند که غیر مولّد است ــ زمین بخر، سکّه بخر ــ از این کارها زیاد دارند؛ بنگاه‌داری بانک‌ها. این محدودیّت ها را بکشانید به آن سمت. مراقبت کنید که تسهیلات بانکی نسبت به واحدهای تولیدی ضربه نبیند؛ واحدهای تولیدی متکّی به همین تسهیلات بانکی هستند. […] .در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت (8 شهریور 1401)

پیرو فرامین مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت و دستورات رییس جمهور در جلسه مورخ 9 شهریور 1401 با حضور استانداران دو بخشنامه از سوی معاون اول رییس جمهور خطاب به اعضای هیئت دولت ، وزیر کشور و استانداران صادر گردید که به دلیل اهمیت آن به دو فراز از بخشنامه های مذکور اشاره می نمایم :

1- بخشنامه شماره 105264/60297 مورخ 15/6/1401 معاون اول رییس جمهور خطاب به اعضای هیئت دولت. در بند 6 این بخشنامه آمده است :”وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و با همکاری سایر دستگاه های ذیربط تدابیر لازم را برای رفع کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را ضمن حفظ ترازنامه بانک ها به عمل آورده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کنترل و نظارت لازم بر فعالیت بانک ها و ترازنامه های آنها در امور غیرمولد را افزایش دهد”

.2-بخشنامه 105265/60294 مورخ 15/6/1401 معاون اول رییس جمهور خطاب به وزیر کشور و استانداران . در بند 2 این بخشنامه آمده است :”در هریک از استانداری ها، واحدی جهت جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی به دلایل مختلف(از جمله بدهی بانکی و مالیاتی) و راه اندازی واحدهای مذکور و پی گیری موانع موجود و اعلام مشکلات در این زمیه به وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و کشور ایجاد شود “.

3- من به مصوبات دولت های گدشته از سال 88 تا مصوبه مورخ 4/5/99 ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات شرکت مدرن و های تک ایحاگستر شمال ، تخلفات بانک ملی ، تصرف 4 ساله کارخانه و در نهایت خلع ید بانک ملی توسط کمیته قضایی حمایت از تولید استان در 27 اسفند 99 و دهها میلیارد تومان خسارت به کارخانه اشاره ای نمی کنم اما سوال اصلی ام این است :

 

  • چرا مصوبات سفر بهمن ماه سال 1400 رییس جمهوری به گیلان در باره تعیین تکلیف وضعیت شرکت ایحا گستر توسط بانک ملی اجرا نشد؟!•

چرا مصوبات جلسه مورخ 5/8/1401 کارگروه حمایت از تولید استان به ریاست استاندار ، معاون هماهنگی و امور اقتصادی و مدیرکل سرمایه گذاری وزارت کشور مبنی بر تعیین تکلیف شرکت ایحاگستر و توقف کلیه عملیات اجرایی و پرداخت تسهیلات مورد نیاز شرکت مورد اعتنای بانک ملی قرار نمی گیرد؟•

چرا مصوبات جلسه مورخ 9/9/1401 کارگروه رفع موانع تولید استان در باره این شرکت نه تنها توسط بانک ملی اجرا نمی شود بلکه در کمتر از یک ماه، علاوه بر لابی های غیرمتعارف، سه اقدام عملی شامل عدم پذیرش رسمی مصوبه کارگروه، تقاضای رسمی برای انتقال سند کارخانه و مزایده ماشین آلات و تقاضای بازدید کارشناسان برای ارزیابی ماشین آلات برای بی اثر کردن کردن مصوبات کارگروه داشته و صریحا مرتکب تخلف و نقض قانون می شود.

.آیا بانک ملی مصونیت آهنین دارد و می تواند همه مصوبات قانونی اعم از مجلس و هیات دولت، کارگروه رفع موانع تولید استان و کمیته قضایی حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان و …را وتو کند و پاسخگو هم نباشد؟!•

چرا مصوبات کارگروه رفع موانع تولید به ریاست استاندار گیلان که قاعدتا باید مورد رسیدگی فوری قرار گیرد باید در چرخه اداری و از این معاونت به آن اداره کل و اداره و کارشناس متوقف شود و گویی زمان مندی رسیدگی به مشکلات ایحاگستر که تسهیلاتی نمی خواهد و تنها خواسته اش اجرای مصوبه کارگروه است ، به گونه ای پیش می رود که مالک کارخانه باید در ایام الله دهه فجر که حتی زندانیان شرور نیز از رافت نظام جمهوری اسلامی بهره مندند ، باید خود را به زندان معرفی کند؟

4- به طور جدی معتقدم اگر مالک ایحاگستر مرتکب تخلف و سواستفاده ای شده باید مورد محاکمه قرار گیرد نه این که با شایعه پراکنی و فشار روانی، 15 سال یک کارآفرین ملی را به مرز نابودی بکشانند و هیچ کس هم پاسخ گوی عمر برباد رفته و فشارهای روحی و روانی و بلاتکلیفی مالک و فرصت های اشتغال زایی و بازار و تولید نباشد. آیا یک ربع قرن و عمر دو دولت ، برای بستن یک پرونده تسهلات بانکی کافی نیست ؟!

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91051
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن