یادداشت

بانک ملی و افتخار حذف ایحا گسترشمال از بیست ‌و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر

نقی هدایتی-فعال رسانه ای

آئین اختتامیه بیست ‌و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر، شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ با حضور وزیر ، معاون امور فرهنگی و جمعی دیگر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای اتحادیه‌های چاپ و نشر و جمعی از فعالان این حوزه در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره معرفی و تقدیر شدند . در این جشنواره آقای هومن محمدی مدیرعامل گروه «چاپ و نشر هودیس پارس» از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شد.

اینجانب هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم به همه برترین‌های بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور به ویژه جناب آقای محمدی تبریک می گویم و امیدوارم صنعت چاپ و نشر کشور بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد و بتواند در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی به جایگاهی که شایسته آن است، دست یابد.

در بیوگرافی چاپ و نشر هودیس پارس آمده است که این شرکت از سال ۱۳۷۷ شروع به فعالیت کرد. این چاپخانه در سال ۱۳۸۵ با ۵ نفر افتتاح شد؛ در حال حاضرمجتمع هودیس با تعداد ۸۵ نفر پرسنل به طور تخصصی با بخش‌های طراحی، تولید، چاپ سنگی، کنترل کیفیت، سفارشات و فروش با ‌شرکت‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی همکاری می‌کند. آخرین رقم ارز دریافتی شرکت هودیس ۳۱،۶۶۰،۶۳۸،۲۰۱ ثبت شده است. ( منبع کاماپرس)

غرض از نگارش این یادداشت خدای ناکرده تخفیف جایگاه فعالان صنعت چاپ و نشر بلکه تفاوت نگرش مدیران در حمایت از فعالان صنعت چاپ است یکی قدر می بیند و بر صدر می نشیند و دیگری 15 سال بایکوت و تحریم و تحقیر می شود ؛ از این رو، لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :

1-شرکت مجتمع صنایع بسته بندی و چاپ ایحا گستر شمال از سال 63 با نام های رشد، اثر و ایحا فعالیت داشته است . این شرکت در تاریخ 81/2/29به نام ایحا گستر شمال ثبت و عملیات ساختمانی مکان فعلی در تاریخ 15/5/82 آغاز و در دی ماه سال 84 از مکان قبلی به مکان جدید انتقال و فعالیت تدریجی شرکت از اواخر سال 86 آغاز و سرانجام در تارخ 89/7/17 همزمان با میلاد مبارک امام رضا(ع) با حضور مهمانان داخلی و خارجی افتتاح گردید.

2- این شرکت در سال 89 با 205 نفر اشتغال مستقیم و بیمه شده ( تنها با 10 درصد ظرفیت تولید و بستر 12 درصد فروش) و با 22 هزار متر مربع زیربنا به عنوان یک مجموعه متنوع در صنعت بسته بندی و چاپ از بخش های انواع تولید، انواع پیش از چاپ، انواع چاپ و انواع پس از چاپ، با تکنولوزی روز دنیا به عنوان واحدی فوق مدرن و دارای استانداردهای اروپا و برخوردار از مزایای رقابتی و عملکرد جهانی، طبق نظر کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی در آسیا بی نظیر و در دنیا کم نظیر فعالیت خود را آغاز نمود . این واحد تا قبل از مشکلات بانکی، موفق به دریافت 7 جایزه استانی ، 10 جایزه کشوری (ملی) 9 جایزه بین المللی و جایزه ویژه سال جهاد اقتصادی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی شده  است.

3- قطع نظر از امتیازات مادی و معنوی ( برند کیفیت محصول و کیفیت مدیریت شرکت) ، احداث چنین کارخانه ای امروزه حداقل 6 هزار میلیارد تومان هزینه بردار خواهد بود، در صورتی که با توجه به شرایط تحریمی موجود  بتوان بعضی از ماشین آلات خریداری شده از اروپا را وارد کشور کرد .

4- کل تسهیلات اعم از ریالی و ارزی در 74 ماه و بالغ بر 80 مرحله مختلف به این شرکت اعطا گردید. جمع کل تسهیلات ریالی  594/960/000/000 ریال  و ارزی370000 دلار و 1/594/932 یورو بوده است . اولین تسهیلات اعطایی به این شرکت در مورخ 82/12/24 طبق سند رهنی شماره 146436 تنظیمی اسناد رسمی شماره 4 رشت و آخرین تسهیلات مورخ 89/2/28 طبق سند رهنی 258116 تنظیمی اسناد رسمی 23 رشت بوده است.

6- شرکت ایحاگستر 64 ماه اقساط تسهیلات دریافتی خود را بیش از 60 درصد ارزی و 30 درصد ریالی و سود سالیانه سرمایه در گردش تا پایان سال 87 و حتی دو قسط ارزی پس از قرار دادن این شرکت در فهرست بدهکاران غیر جاری و صدور اجراییه در سال 90 هم پرداخت گردید. این شرکت پس از 9 ماه در تیر سال 1390 به صورت کاملا غیر قانونی با صدور اجراییه نیمه فعال شد و بانک ملی پس از آخرین مرحله اعطای تسهیلات بعد از 50 ماه اقدام به برگزاری مزایده فروش کل اموال کارخانه نمود.

7- بانک ملی از سال 96/2/2  مزایده اموال غیر منقول و تاسیسات کارخانه را بدون رعایت و اعمال موازین قانونی از طریق اداره ثبت اسناد محل به نام خود برگزار و در تاریخ 96/2/4  با استقرار یک گروه حفاظتی 6  نفره با پوشش حفاظت از  اموال، کارخانه را تصرف کرد .کلیه اموال منقول و غیرمنقول و اسناد کارخانه درتصرف بانک ملی بوده و در ایام تصرف، میلیاردها تومان به تاسیسات و تجهیزات و ماشین آلات خسارت وارد کرده است.

بانک ملی در 27 اسفند 99 با نظارت کمیته حمایت قضایی از تصرف کارخانه خلع ید و تحویل مالکان شد.

8- از اوایل سال 1400 و تقریبا در دو سالی که کارخانه ایحاگستر تحویل مالکان شده بیش از 60 درصد کارخانه بدون حمایت بانکی بازسازی گردیده است و تولید آزمایشی نیز انجام شده و 50 نفر نیروی کار جدید استخدام گردیدند که با تضییقات و فشارهای بانک ملی این تعداد نیرو به 40 نفر کاهش یافته است .

9- بانک ملی ، از سال 88 تاکنون از اجرای کلیه مصوبات قانونی از هیات دولت گرفته تا بانک مرکزی و وزرای ذیربط ، مقامات عالی اجرایی و قضایی استانی و کشوری ، ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، کمیته حمایت قضایی، مصوبه سفر رییس جمهوری، کارگروه رفع موانع تولید استان برای حل مشکل  شرکت مدرن و های تک ایحاگستر شمال خودداری نموده و از هیچ ملاک و معیار قانونی تبعیت  نمی کند.

10- پس از مصوبه مورخ 1401/9/9  کارگروه رفع موانع تولید در باره این شرکت ، بانک ملی در کمتر از یک ماه، علاوه بر لابی های غیرمتعارف، سه اقدام عملی شامل عدم پذیرش رسمی مصوبه کارگروه، تقاضای رسمی برای انتقال سند کارخانه و مزایده ماشین آلات و تقاضای بازدیدکارشناسان برای ارزیابی ماشین آلات برای بی اثر کردن کردن مصوبات کارگروه داشته، صریحا مرتکب تخلف و نقض قانون شده است اما گویی بانک ملی مصونیت آهنین دارد و می تواند همه مصوبات قانونی اعم از مجلس و هیات دولت، کارگروه رفع موانع تولید استان و کمیته قضایی حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان و …را وتو کند و پاسخگو نباشد.

11– وقتی به تصریح رییس سازمان صمت استان پس از بازدید  مورخ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ از ایحا گستر “وقتی همه مولفه های تولید به لحاظ فنی و تاسیسات با زحمات زیاد به بهترین شکل ممکن با سرمایه‌گذاری حدود ۵ هزار میلیارد تومان آماده تولید و ایجاد اشتغال است، چرا باید بانک کار را قفل کند؟ در چه شرایط اقتصادی قرار است نظام بانکی به نفع تولید معطوف شود . آن چه امروز در این بازدید دریافتیم جز اخلال در نظام تولید و ناهماهنگی با سیاست های کلی نظام در راستای تولید نبود و خطوط تولید خاموش؛ نمی تواند هیچ اشتغال و پویایی اقتصادی را در جامعه ایجاد کند و آیا این توقف تولید در سال مزین به تولید پذیرفته است؟” چرا باید ایحاگستر تحریم و بایکوت شود؟.

12-شرکت ایحاگستر به رغم همه فشارها و نامهربانی ها ، هنوز هم به عنوان مجموعه ای متنوع در صنعت بسته بندی و چاپ و با تکنولوژی روز دنیا به عنوان واحدی فوق مدرن و دارای استانداردهای اروپا و برخوردار از مزایای رقابتی و عملکرد جهانی، شناخته می شود . تا دیر نشده ، مسئولین استان اجازه ندهند این شرکت معتبر با غرض ورزی و بی تدبیری و یا لابی های هدفمند از چرخه تولید خارج شود .

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90696
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن