یادداشت

گلوگاه کاهش اعتبار

هر تلاشی در توسعه فعالیت کمیته های حسابرسی می‌تواند گامی موثر و راهبردی برای خلق ارزش های جدید برای شرکت ها تلقی شود.
موضوع ” کاهش اعتبار ” در بازار از جمله مسایل حایز اهمیتی است که در صورت عدم وجود یک ساختار مستحکم نظارتی درون سازمانی، می تواند موجب افزایش احتمال بروز ریسک رفتارهای مغایر اخلاق و موازین حرفه ای و حتی زمینه ساز تقلب در بنگاه های اقتصادی باشد.
ضرورت توجه به این امر در نظام راهبری و حاکمیت شرکتی در واحدهای اقتصادی به درستی شناسایی شده و به منظور بهبود عملکرد و پاسخگویی به ذی نفعان و نیز تعالی سطح استقلال نظارت داخلی، ایجاد و تشکیل کمیته های حسابرسی را مورد توجه جدی قرار داده تا جایی که می توان گفت کمیته حسابرسی یکی از ارکان اصلی نظام راهبری شرکت ها است.
کمیته های حسابرسی علاوه بر پشتیبانی و درک انتظارات قانونی و مصوبات هیات مدیره شرکتها، باید بتوانند با مجهز کردن خود به ابزارهای دقیق، بی نظمی های احتمالی در فرایند گزارشگری مالی را شناسایی و برای رفع آن راهکارهای اجرایی و دقیق ارائه دهند.
همچنین این کمیته ها باید با بکارگیری شیوه های نوین، از عملیات شفاف فرآیندهای بنگاه ها به ویژه گزارشگری مالی شرکت ها اطمینان یابند.
هرچند کمیته های حسابرسی به شکل مستقیم در اجرا و تهیه گزارش های مالی و همچنین حسابرسی مستقل حضور ندارند اما برای کسب اطمینان از سلامت و استاندارد این گزارشها و روندها نقش اساسی دارند.
البته باید توجه شود که کمیته های حسابرسی باید پیوسته بهنگام رسانی شده و پیرو شیوه های نظام مند و حرفه ای باشند تا علاوه بر کارآمدی، مشاورانی مورد اعتماد و قابل اتکا برای ذینفعان و سهامداران شرکتها باشند.
در پایان لازم به ذکر است در صنایع پولی و مالی مانند بیمه، بازار سرمایه و بانک با توجه به جایگاه ویژه این صنایع، اهمیت کمیته های حسابرسی اثربخش برای حفظ سلامت و استحکام گزارشگری مالی دوچندان شده و ضرورتی اجتناب ناپذیر است و هر تلاشی در توسعه فعالیت کمیته های حسابرسی می تواند گامی موثر و راهبردی برای خلق ارزش های جدید برای شرکتها تلقی شود.

مهدی قمصریان
عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حسابرسی شرکت بیمه ایران معین

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72385
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن