یادداشت

کرونا، تهدید یا فرصتی نو برای “کارآفرینان”؟!!

به جرات می توان گفت که بلایی که کرونا بر سر بشریت آورده، شبیه هیچ یک از بحران‌ هایی نیست که طی یک قرن اخیر تجربه کرده ‌ایم. در روزهای اولیه ی شیوع کرونا، تقریبا قریب به اتفاق مردم جهان بر این باور بودند که این مهمان ناخوانده چند ماهی خواهد ماند، با تمام عواقب و ضررهای جانی و مالی اش خواهد رفت.

 

اما زمان زیادی تا تولد یک سالگی اش باقی نمانده و ضررهای جانی و مالیش سیر صعودی قابل توجهی نیز یافته است. چرا که این روزهای ما مملو است  از خبرهای ضد و نقیضی که از درمان و کشف واکسن صحبت می کند. این امر نیز حجتی از پایان ابهام آلود این ویروس در جهان است. از اینرو اکنون جهان به این باور رسیده است که باید با تغیر سبک زندگی همزیستی مسالمت آمیز خود را با این ویروس آغاز نماید. مازاد بر خسارات جانی آن که در تمام کشورها از توسعه یافته تا در حال توسعه روز به روز در حال افزایش است، وجه غالب اثرات منفی آن بر اقتصاد بوده و در تولید، صادرات و تمام فعالیت های اقتصادی جهان تاثیر بسزایی داشته است. رکود فراگیر اقتصادی و بیکاری گسترده ناشی از سیاست های ناگزیر قرنطینه و فاصله گذاری، چشم انداز نگران کننده ای را حداقل در کوتاه مدت برای اقتصاد جهان و برای همه ی کشوها ایجاد کرده است. کارخانه ها و شرکت های بسیاری تعطیل شده اند و شرکت های کوچک بسیاری ورشکست شده اند. اما تجارب این مدت نشان می دهد که دیگر نباید اقتصاد دنیا به سمت تعطیلی و نیمه تعطیلی برود و بیکاری های کلان بوجود آید و مشکلات اجتماعی نیز به طبع آن افزایش یابد. در این میان، کارآفرینان و فعالان بخش اقتصادی، چاره‌ای جز پذیرش این بحران، شناسایی درست آن و یافتن راهکارهایی برای بقا نخواهند داشت. اما آنچه در این بین واضح و مبرهن است این است که، کارآفرینان، بازرگانان و فعالان اقتصادی باید به دنبال راهکارهای جدیدی باشند که تضمین کننده ی بقای کسب‌ وکارشان یاشد.

طبق آخرین تحقیق موسسه بین المللی اکسنجر 71 درصد بنگاه های اقتصادی در 100 کشور جهان هیچ برنامه ای برای مواجه با بیماری های همه گیری همانند کویید 19 نداشته اند و تنها 7 درصد آن ها اقدامات عملکردی در این شرایط انجام داده اند. تا جایی که طبق آخرین پیش بینی های منتشر شده توسط بانک جهانی و سازمان بین المللی پول، تاثیر شیوع کرونا را نزدیک به 5.9 درصد رشد منفی در کل دنیا برآورده کرده است. کسب و کارهای متعددی در حوزه گردشگری که با ادامه این وضعیت اوضاعشان به مراتب وخیم تر بوده و بیش از 90 درصد از گردش مالی و مشتریانشان را ازدست داده اند. استارت آپ ها همیشه پر ریسک هستند و طوری طراحی می شوند که یا سریع رشد می کنند و یا شکست می خورند. اعداد و ارقام بسیار بی رحم اند. در ماه های گذشته میزان استخدام در 30 شرکت از ارزشمندترین استارت آپ های آمریکا 19 درصد سقوط کرده است که بطور میانگین 21 شغل برای هر شرکت محسوب می شود.  از اینرو بسیاری از استارت آپ ها در مورد عواقب ناشی از فشار و محدودیت های شیوع این بیماری نگران هستند و به سختی توانسته اند خود را سرپا نگه دارند. شرایطی که قطعاً اقتصاد جهان را در دوران پساکرونا نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شرایط حال حاضر بازار نشان می دهد که علی رغم کاهش تقاضای مصرف کنندگان، تغییر نوع تقاضا از جمله مطالب مهمی است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. به طوری که بسیاری از مردم جهان به دلیل تغییر در وضعیت اقتصادی و میزان درآمدشان ، در انتخاب محصولات مورد نیاز خود اولویت ‌بندی کرده و تلاش خود را معطوف به برآورده کردن نیازهای ضروری ‌تر مکرده اند. چرا که یک کارآفرین واقعی نمی‌تواند در این شرایط جدید با همان فرمان قبلی فعالیت های اقتصادی اش را ادامه دهد. کرونا رویکردهای گذشته را تغییر داده و حتی خط و مشی جدیدی را رقم زده است که کارآفرینان و فعالان اقتصادی، چاره‌ای جز کنار آمدن با این رویکردهای جدید نخواهند داشت. دور کاری ها و استفاده از فضای مجازی یک از مهمترین رویکرد کارآفرینان در دوران کروناست. راه حل های مبتکرانه فناوری محور می تواند اهرم موفقیت کارآفرینان در این شرایط باشد.

برگذاری وبینار های رایگان، پادکست ها و جلسات پرسش و پاسخ و در نهایت استفاده ی بهینه از فضای مجازی می تواند گام های موثری برای رونق هر چه بیشتر اقتصادی آن ها باشد. خوشبختانه در روزگاری به سر می بریم که راهنمایی تیم های استارتاپی نوپا در شتاب گیری یا برنامه ی رشدشان حتی بصورت رایگان وجود دارد که هدف اصلی آن ها، کمک به رشد و برطرف کردن چالش های موجود است.

 

در این روزها کارآفرینان جوان باید کمی بیشتر از گذشته خود را با دورکاری پرسنل هایشان وقف دهند. اوضاع کنونی و بحران ویروس کرونا در جهان، هزاران مدیر و شرکت های بزرگ را در شرایطی قرار داده است که بصورت آنلاین و دور از محل کار به فعالیت هایشان ادامه می دهند. از اینرو دیجیتالی شدن و دور کاری به آن ها کمک می کند حتی با بحرانی تر شدن شرایط جامعه و برگشت جامعه به وضعیت قرنطینه اختالی در کسب و کار و فعالیت هایشان ایجاد نشود. شرایط اقتصادی این روزها بسیار متفاوت است و بسیاری آن را شبیه یک جنگ اقتصادی تمام عیار است. کارآفرینان جوان بی‌گدار به آب نزنند، یعنی از طریق مطالعه بازار و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از کرونا، برنامه استراتژیک خود را طراحی کرده و خصوصاً از فناوری‌های نوین را در ترسیم نقشه کارآفرینی خود، غافل نشوند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56103
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن