کارآفرینی

موفقیت استارت آپ هایی که در ایران استارت خورده اند

داستان موفقیت کارآفرینان در سراسر دنیا نه تنها شنیدنی و عبرت انگیز است، بلکه عموما ،نقاط تشابهی دارند که انگیزه ی افراد جامعه را برای کسب موفقیت افزایش خواهند داد. شباهت هایی مثل از صفر شروع کردن، شروع کسب و کار با حداقل سرمایه، جوان بودن و ده ها وجه دیگر که همه ی آن ها می تواند برای افرادی که قصد تبدیل ایده ی خود را به یک کسب و کار نو را دارند، الگویی تمام عیار محسوب گردد.

دنیای تکنولوژی و استارت آپ هر روز در حال پیشرفت و معرفی ایده های جدید است و در همه ی دنیا با سرعت خیلی بالا در حال شکل گیری است و بخش اصلی دنیای تکنولوژی شده و کسب و کارهای پر درآمدی را ایجاد کرده اند. در این بین، بسیاری از افراد ایده هایی در ذهن دارند که تا کنون موفق به اجرای آن نشده یا شرایط اقتصادی مانع از مطرح کردن آن می شود. اما باید بپذیریم که خوشبختانه ایران نیز از رقابت استارت آپ های جهانی عقب نمانده و توانسته در این زمینه به موفقیت های قابل قبولی دست یابد.

در سال های اخیر با افزایش میزان نفوذ اینترنت در مردم و جلب تدریجی اعتماد به بانکداری اینترنتی و سپس خرید از اینترنت، فضا را برای گسترش و فعالیت کسب و کارهای اینترنتی فراهم شده است. هر روز ایده های جدیدی در ایران از طریق استارت آپ مطرح شده و ایده پرورانده و در نهایت تبدیل به یک بیزینس پردرآمد می شود. بخصوص ایده های جدیدی در تهران که در این روزها به بسیاری از آن ها بخصوص در تهران ، تبدیل به یک استارت آپ پردرآمد شده است. از دی جی کالا گرفته که الگوی اولیه خود را از سایت بزرگ فروش اینترنتی آمازون الگو برداری نموده است، تا اسنپ و تپسی که ایده خود را از نمونه خارجی آن مانند اوبر برداشته و با رصد بازار، شکل ایرانی آن را پیاده سازی کرده اند. کافه بازار، بزرگترین بازار انواع اپلیکیشن گوشی های هوشمند، آپارات که نوع بومی سازی شده سایت یوتیوب است که با فیلتر بودن این شبکه جهانی در ایران توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای این وب سایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند.

در حوزه غذا نیز استارت آپ های ایرانی دست به کار شده اند، اسنپ فود یکی از جذاب ترین استارت آپ های موفق ایرانی اپلیکیشن های سفارش آنلاین غذا می باشد. ایده این استارت آپ، سرویس دلیوری غذا در کمترین زمان به همه نقاط تهران می باشد. علی بابا هم استارت آپی بی نظیر در حوزه حمل و نقل، که با سابقه ترین و معتبرترین سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است و برای انتخاب بلیط یکی از بهترین گزینه هاست. در بین جمعی از موفق ترین استارت آپ های داخل نباید دیوار و شیپور را از یاد برد. این دو از محبوبترین و معروفترین استارتاپ های ایرانی به حساب می آیند که یکی از بهترین گزینه ها برای خرید و فروش لوازم دست دوم است. و ده ها استارتاپ موفق دیگر که شاید هنوز تا نیمه راه پیش رفته اند و برای رسیدن به موفقیت مسیر پر پیچ و خمی را پیش روی خود دارند.

 

اما آنچه در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دانستن روند کاری گروه استارت آپ های ایران به ما این فرصت را می دهد تا بتوانیم ایده خود را با روش های مناسب تری ارائه دهیم. بدانیم که باید ایده های خود را جدی بگیرید و استارت آپ های موفق امروز، جرقه هایی بودند که روزی در ذهن افراد زده شده، آن را با جدیت پیگیری کرده و برای به ثمر رساندن آن دست از تلاش برنداشته اند.

الگو سازی از استارتاپ های موفق، گامی مهم و اساسی در رسیدن به موفقیت است. چرا که بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت ها در بسیاری از موارد می تواند تبیین کننده عملی ساختن بسیاری از ایده های بکر باشد.

کارآفرینی؛ منبع پایدار خلق ثروت و ارزش های اجتماعی است و کارآفرینان هر جامعه ای مروج فرهنگ، روحیه ی رقابت پذیری، نو اندیشی و پویایی اقتصادی آن جامعه اند. یک کارآفرین، کارآفرین بدنیا نمی آورد و پرورش یک کارآفرین مستلزم ذهنی کارآفرین و جستجوگر با درک زوایای پنهان شخصیتی نسل جوان این مرز و بوم می باشد. اذهان کارآفرینان بزرگ پذیرفته است، که ایده ها معمولا فرصت اصلی استارت کار آن ها نیست. چرا که بارها اتفاق افتاده ست که ایده ی اولیه از بین رفته است. در این صورت حتی اگر ایده ی اولیه ی آن ها با مشکلاتی مواجه شود ، هنوز هم فرصت های بکر و خوبی در میان آن ها نهفته است. تمام موفقیت های بزرگ نتیجه ی سرسختی افراد و نگرش شان مبنی بر عدم تسلیم شدن است.

درست است که بسیاری از مهارت ها اکتسابی بوده و در طول مسیر کامل می شوند، اما تفکرات ذهنی افراد در این مسیر را هرگز نباید نادیده گرفت. چرا که ذهن ها ی کارآفرینان پذیرفته اند که در بسیاری از موارد تفکراتشان چالش برانگیز بوده و ممکن است، انجام دادن آن ها کار ساده ای نباشد. اما با تمام مخاطرات موجود، معتقدند که نتیجه، ارزشش را دارد.  مطالعه و بررسی روند پیشرفت کارآفرینان موفق ایرانی که با وجود تمامی مشکلات، همتراز با شرکت ها و کارآفرینان مطرح جهان به موفقیت دست یافته اند، می تواند الگوی مناسبی برای جوانان این مرز و بوم باشد که به این جمله ایمان بیاورند: اگر بخواهند، می توانند. با توجه به سطح هوش و خلاقیت جوانان ایرانی می توان اطمینان داشت که بسیاری از ایده ها جای پردازش داشته و در بستری مناسب می توانند به یک کسب و کار بی نظیر تبدیل شوند.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12510
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن