یادداشت

دو راهی حضور در دنیای کسب و کار یا مادری؟

دو راهی حضور در دنیای کسب و کار یا مادری؟ کم نیستند افرادی که بین این دو راهی قرار گرفته اند و تنها یکی شان را انتخاب کرده اند. اما بانوان بسیاری نیز هستند که راه سومی را برای خود برگزیده اند. بانوانی که با تمام مسئولیت های مادرانه پا به عرصه ی کارآفرینی گذارده و با ورود به دنیای کسب و کار هم لذت تولید را و هم آرامش مادرانه را به فرزندانشان هدیه داده اند.

دنیای کسب و کار، آن قدر جنبه ها و شکل های نوین به خود گرفته است که به راحتی حد و مرز جنسیت را کنار زده و به سمت و سوی خود اشتغالی و خودکارفرمایی همراه با افزایش فعالیت های کارآفرینانه در حال رشد و پیشرفت است. اگر در گذشته کارآفرینی را تنها مختص مردان می پنداشتند، اما امروزه قطع به یقین زمانه تغییر کرده و زنان و بالاخص مادران یکی از محورهای مهم دنیای کسب و کارند.
وجود مادران کارآفرینی که با همت و خودباوری با تلاش و پشتکاری وصف ناشدنی روحیه ای بالا و با ایجاد اعتماد به نفس ،الگویی برای سایر بانوان و مادران سرزمینشان هستند. مطالعه ی زندگی نامه ی آن ها نشان می دهد که اکثریت آنان بعد از فرزند دار شدن دست به فعالیت های کارآفرینانه زده اند و آن ها عموما زمانی که فرزندانشان را راهی مدرسه می کنند با انگیزه ای قوی تر به سمت کارآفرینی پیش می روند . زنانی که پس از همبازی شدن با کودکانشان راهی اتاق هیات مدیره شده و یک مدیر موفق در سطح جهانی هستند. شاید بسیاری از مادران با خود بیاندیشند که واقعا شایستگی کارآفرین شدن را ندارند،چرا که نه مدیریت کردن کسب و کار، کار آسانی است و نه مدیریت یک خانواده. چه برسد که بخواهیم از پس انجام هر دو کار برآییم، آن هم به نحو احسن. اما باید پذیرفت که واقعا یک زن موفق در دنیای کسب و کار بودن و در عین حال برای فرزندانت مادری کردن کار آسانی نیست. بی تردید که زنانی با این خصوصیت شگفت انگیزند.
متاسفانه تا یه امروز در این زمینه تحقیقات جامعی در کشور رخ نداده باشد. اما جالب است، بدانید که طبق ششمین گزارش سالانه womenanle و American Express در مورد وضعیت کسب و کار زنان، که در آمریکا صورت پذیرفته است بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ در حالی که تعداد کل کسب و کارها در ایالات متحده ۹ درصد زیاد شده است، تعداد کسب و کارهایی که خانم ها راه انداخته اند ۴۵ درصد بیشتر شده است و کسب و کارهای متعلق به زنان هم ۳۰ درصد از شرکت های ایالات متحده را تشکیل می دهد و در نتیجه تمام این پیشرفت ها منجر به ایجاد پنج میلیون شغل جدید در این حوزه شده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که ۵۷ درصد از مادران کارآفرین ۴۰ ساله و یا بالاتر هستند و نزدیک به ۸۰ درصد آن ازدواج کرده و معمولا یک و یا دو فرزند دارند.
البته مادر بودن و اداره کردن کسب و کار به طور همزمان مزایا و معایب خود را دارد. چرا که اکثر مادران کارآفرین نگران تداخل بین کار و زندگی بچه ها هستند. چرا که آن ها زندگی زناشویی خود را را به کارشان گره زده اند. از اینرو مشاهده می شود ،بعد از مادر شدن از هر سه نفر یک نفر بطور دائم و یا موقت شغل خود را ترک کرده اند. گرچه آمارها نشان می دهد که ۹۳ درصد آن ها قصد برگشتن به کار را دارند. اما تقریبا تنها یک نفر از چهار نفر مجددا وارد حوزه ی کسب و کار می شود.
اما دنیای کسب و کار و مادران موفقی که نه جنسیت شان مانعی برای پیشرفت شان بوده و نه مادر بودنشان تضادی با کارآفرین شدنشان دارد، چیز دیگری را به اثبات رسانده است. هنگامی که زندگی نامه ی استر آیزنهارت ، بنیانگذار مادران کارآفرین را می خوانید که شروع کار خود را در سال ۲۰۱۳ در برلین استارت زد که بی تردید زنان با قابلیت های ویژه ای که دارند از عهده آن برخواهند آمد. دبرا کوهم خالق یک مدل از کسب و کار خانگی است که بصورت آنلاین فعالیت می کند. او که دارای دو فرزند بود شرکت Home Remedies را راه اندازی نمود و تا کنون هزاران خانه نشین را پس از آموزش مهارت های لازم در مشاغل گوناگون به فعالیت مشغول کرده است.
استاسیا پیرس، نیز مادر کارآفرینی که در ۴۸ سالگی به یکی از موفق ترین کارآفرین عصر خود تبدیل شده و با بیش از ۲۰،۰۰۰ کارفرما در سراسر جهان توانسته توازن بین کار و زندگی را برقرار سازد ،نمونه ی دیگری از یک زن موفق کارآفرین با دو فرزند است که الهام بخش بسیاری از مادران کارآفرین در سراسر جهان است. او در نوشته هایش خطاب به زنان کارآفرین اینگونه می نویسد(هدف من کمک به رشد کسب و کار زنان کارآفرین، افزایش درآمد و دستیابی به رویاهایشان است. اما نه به نحوی که از زندگی خود غافل شوند و سلامت خود را به خطر بیندازند. من می دانم که آن ها چه می خواهند و چگونه باید کار کنند، زیرا خودم هم اینگونه عمل کرده ام و هنوز هم به کارهایم ادامه می دهم).در تمام دنیا، نمونه های بسیاری از موفقیت مادران کارآفرین می توان نام برد. مادرانی که با تلاشی مضاعف نه تنها خود قله های موفقیت را طی کرده اند، بلکه توانسته اند، عزت نفس و امید را در ذهن مادران بسیاری تداعی نمایند.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53689
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن