کارآفرینی

کارآفرینی یعنی من عاشق مردمم هستم

کارآفرینی به معنای خلق محصول یا کسب درآمد از کاری است که پیش از آن وجود نداشته است. پس کارآفرین باید در کنار ایده مناسب، عزم راسخ و تلاش بسیاری صرف کند تا به هدف خود برسد. اما در صورت موفقیت تنها خود او نیست که از مزایای کارآفرینی بهره‌مند می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، سالهاست که منابع عظیم طبیعی در کشور ما این تصور غلط را ایجاد کرده که تنها با تکیه بر این ثروت عظیم، توسعه اقتصادی کشور محقق خواهد شد. در حالی که کشورهای محروم از منابع طبیعی با بکارگیری راهکارهایی نظیر کارآفرینی به توسعه اقتصادی چشمگیری دست یافتند.

در مقابل، شرایط خاص کشور ما نیز موجب شد مشکلات اقتصادی فراوانی بر مردم تحمیل شود. جریان کارآفرینی که در سالهای اخیر در کشور به راه افتاده به خوبی نشان می‌دهد ثروت اصلی کشور، ذهن خلاق و تلاش خستگی‌ناپذیر جوانان این سرزمین است.

حمایت از کارآفرینان و ایده‌های خلاقانه در کشور مسیری مطمئن برای توسعه اقتصادی و کشور است.

تولیدکننده یا مصرف کننده مسئله این است

در باورهای سنتی جامعه فروشنده و کارمند جزو بهترین مشاغل محسوب می‌شدند. به عبارت دیگر عموم افراد جامعه آرزو داشتند فرزندانشان در اداره‌ای استخدام شود یا مغازه‌ای برای فروش کالا داشته باشد.

وجه مشترک هر دو این مشاغل مصرف کننده بودن آن است. یعنی فرد بدون این نقشی در تولید کالا داشته باشد تنها برای فروش آن اقدام می‌کند. در کار اداری نیز افراد تنها امور محوله به ایشان را انجام می‌دهند.

یعنی به عبارت ساده‌تر هیچ استفاده خاصی از ذهن و ایده افراد نمی‌شود. این رویکرد دو مشکل اساسی ایجاد می‌کند: اول اینکه وقتی هدف تنها فروش باشد منبع تأمین کالا اهمیتی ندارد.

به همین خاطر وقتی واردات از کشوری مثل چین ساده و ارزان باشد اغلب فروشندگان جنس چینی را ترجیح داده و به سادگی تولیدکنندگان ایرانی را زمین می‌زنند.

دوم اینکه رواج چنین رویکردی در جامعه موجب گسترش مصرف‌گرایی در جامعه می‌شود. به بیان ساده‌تر افراد جامعه یا فروشنده‌اند یا خریدار و تعداد تولیدکنندگان روز به روز کاهش می‌یابد.

کارآفرینی شهامت می‌خواهد

بدیهی است در جامعه‌ای که ساختار آن به جای تولید بر مبنای مصرف شکل گرفته است کارآفرینی بسیار مشکل خواهد بود. زیرا کارآفرین به دنبال خلق محصول و یا کسب درآمد از راهی است که پیش از آن وجود نداشته و تمامی مراحل از پایه و اساس باید توسط او ایجاد شود.

پس بیراه نیست اگر بگوییم برای قدم نهادن در مسیر کارآفرینی باید کفش‌هایی آهنین پوشید. همین که امروز کارآفرینی به عنوان یکی از راهکارهای یافتن شغل مناسب شناخته می‌شود بسیار ارزشمند است.

کارآفرینان موفق کسانی هستند که با عزم و اراده خود مسیری تازه برای اشتغالزایی در جامعه ایجاد کردند. آنها اثبات کردند با ارزش‌آفرینی در همین منابع و امکانات موجود در کشور نیز می‌توان فرصت‌ها و ظرفیت‌های تازه‌ای برای اشتغال ایجاد کرد.

کمترین فایده کارآفرینی این است که افراد بیشتری در عرصه‌ای که علاقه دارند مشغول به کار می‌شوند و تولید داخلی رونق می‌یابد. در حالی که پیش از این افراد زیادی تنها به خاطر دریافت حقوق، کاری را که به آن هیچ علاقه‌ای نداشتند سالها تحمل می‌کردند.

نکته مهم این است که بسیاری از این افراد به راحتی می‌توانند ایده کسب و کار خود را در کشورهای دیگری که حمایت از کارآفرینی در آنها نهادینه شده است اجرایی کنند. اما به عشق مردم و به خاطر نسل آینده در اینجا می‌مانند تا با اثبات خود، مسیر کارآفرینی را برای آیندگان نیز هموار سازند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=59843
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن