اقتصادیدسته‌بندی نشده

معمای متراژ در بازار مسکن تهران

ساده‌ترین راهکار کنترل بازار، متناسب سازی عرضه و تقاضا است. در بازار مسکن که اهمیت زیادی برای مردم دارد نیز قاعدتاً باید این موازنه ایجاد شود. در سالهای اخیر با افزایش فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای واحدهای مسکونی کوچک در منطقه جنوب تهران افزایش یافت. اما متأسفانه مدیریت شهری به سمت ساخت و ساز واحدهای بزرگ هدایت شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، رکود بازار مسکن یکی از اولین تبعات بحران‌های اقتصادی در کشور است. در این میان، شرایط شهر تهران به دلیل جمعیت انبوه و قیمت‌های گزاف، پیچیده‌تر از سایر شهرها است.

در شرایطی که در سالهای اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته انتظار می‌رود تمامی قوانین در راستای بهبود شرایط و تسهیل امور برای مردم باشد.

اما مسئله متراژ واحدهای نوساز در تهران مسئله‌ای است که ظاهراً به عنوان عاملی مخفی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

تقاضای خرید در بازار مسکن

یکی از بهترین راهکارها برای خروج بازار از رکود، ایجاد موازنه بین عرضه و تقاضا است. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

بنابراین با توجه به عوامل متعددی که در سالهای اخیر موجب رکود بازار مسکن تهران شده قاعدتاً نهادهای مربوطه باید از اختیارات خود برای تعدیل بازار استفاده کنند.

آمارها نشان می‌دهد هم‌زمان با افزایش فشار اقتصادی به مردم و کاهش قدرت خرید آنها، تقاضا برای خرید آپارتمان با متراژ کوچک و در مناطق جنوب تهران افزایش یافته است.

به طوری که بیشترین آمار خرید خانه در تهران مربوط به واحدهای زیر 60 مترمربع بوده است و هر سال این تقاضا برای واحدهای کوچک افزایش نیز داشته است.

با در نظر گرفتن ارزش سرمایه‌ای مسکن در کشور ما بدیهی است مردم تلاش می‌کنند افزایش قیمت را با کاهش انتظارات خود جبران کنند. بنابراین افزایش تقاضا در مناطق جنوب شهر و با متراژ کمتر قابل پیش‌بینی است.

قوانین ضد رونق بازار مسکن

در چنین شرایطی انتظار می‌رود نهادهای مسئول با عرضه مسکن مطابق با تقاضای مردم، مانع از رکود بازار شوند.

اما در کمال تعجب مشاهده می‌شود در سالهای اخیر در حالی که میانگین متراژ فروخته شده در مناطق جنوب تهران کمتر از 75 مترمربع بوده میانگین متراژ آپارتمان‌های نوساز 150 مترمربع بوده است.

از آنجایی که مدیریت شهری با اعطای مجوز ساخت و ساز در واقع بازار مسکن شهر را مدیریت می‌کند ظاهراً در این حوزه غفلتی صورت گرفته که به جای کمک به رونق بازار موجب تشدید رکود بازار مسکن شده است.

اهمیت مناطق جنوب شهر

حقیقت این است که شکاف ایجاد شده بین متراژ مورد تقاضای مردم و متراژ ساخت و ساز در منطقه جنوب شهر نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

زیرا در کنار افزایش تقاضای خرید در این منطقه مسئله دیگری نیز حائز اهمیت است. در این مناطق به دلیل وجود بافت فرسوده تسهیلاتی برای نوسازی املاک اعطا می‌شود.

اما مسئله اینجاست که میانگین مساحت واحدهای مسکونی باید حداقل 75 مترمربع باشد تا بتوان از این تسهیلات استفاده نمود. در نتیجه تناقض آشکاری بین نیاز بازار و تقاضای مردم و اقدامات مسئولین وجود دارد.

این امر چه ناشی از ناهماهنگی و ناآگاهی باشد و چه عمدی در کار باشد در هر صورت تشدیدکننده رکود بازار مسکن است. نتیجه چنین اقداماتی خروج مشتری یا همان قشر متوسط جامعه از محدوده خریداران مسکن است.

به زبان ساده‌تر کسانی که تنها سرمایه خرید خانه‌ای کوچک در جنوب تهران را داشتند حال به ناچار باید به اجاره‌نشینی روی آورده و سرمایه خود را از دست بدهند.

در حالی که اگر مدیریت صحیح صورت گیرد این مناطق می‌توانند نقش بسیار مهمی در رونق بازار مسکن و مهم‌تر از آن، رفع نیاز مردم داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=59853
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن