کارآفرینی

کارآفرینی جوانان در دام بروکراسی اداری

یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، بها دادن به کارآفرینی جوانان است. کارآفرینی اساساً نیاز به دانش روز و اراده و پشتکار فراوانی دارد که در جوانان وجود دارد. اما فرایند امور اداری به جای تسهیل امور به سختی کار آنها می‌افزاید. قوانین تو در تو و تناقض قوانین در نهادهای مختلف، مسیر پیچیده و سختی برای کارآفرینان ایجاد کرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، کارآفرینی جوانان کارآمدترین راهبرد در مسیر اقتصاد مقاومتی و یکی از نیازهای ضروری جامعه ماست. ویژگی مشترک اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی جوانان اهمیت و ضرورت اراده و غیرت در این مسیر است. هرچه راحت‌طلبی و محافظه‌کاری میان‌سالان و سالمندان از ورود به عرصه‌های جدید و ناشناخته و حتی سرمایه‌گذاری در آن فراری هستند جوانان با اشتیاق وارد این عرصه می‌شوند.

در سالهای اخیر و تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و تحریم‌های خارجی این دانش، اراده و پشتکار جوانان بود که کشور را نجات داد. در تمام دنیا دانش، انرژی و توان بالای جوانان در مسیر کارآفرینی به کار گرفته می‌شود. ولی در کشور ما مانع بزرگی به نام بروکراسی اداری در برابر جوانان قرار دارد.

قانون کارآمد یا هزارتوی ناکارآمد؟

متأسفانه در کشور ما قوانین سخت و پیچیده‌ای در مسیر کارآفرینی و تولید قرار دارد. حجم قوانین تو در تو و کاغذبازی در این مسیر به قدری زیاد است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به طور غیررسمی به فعالیت خود ادامه دهند. اینجاست که باید گفت خودتحریمی مدیریتی در کشور ما بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی به ما آسیب می‌رساند.

در فرآیند صدور مجوزها عدم هماهنگی نهادهای مربوطه، وابستگی غیرضروری به مکاتبات اداری و حتی بعضاً وجود تناقض در قوانین سازمان‌های مختلف، پروسه‌ای طولانی و طاقت‌فرسا ایجاد کرده که هیچ تناسبی با توسعه کارآفرینی جوانان ندارد. پس از کسب مجوزهای مختلف در فرایند دریافت تسهیلات نیز کارآفرینان با موانع متعدد در نظام بانکی روبرو هستند.

در حالی که اساس تشکیل نهادها و سازمان‌ها و نیز وضع مقررات، تسهیل امور برای مردم بوده است. ولی در شرایط فعلی، کاغذبازی و کندی امور اداری به صورتی است که گویا برای آزار دادن و منصرف کردن مراجعان طراحی شده است. در مورد کارآفرینان این مسئله از دو جهت بسیار اهمیت دارد.

اول اینکه اساس کارآفرینی مملو از مشکلاتی است که می‌تواند هر لحظه کارآفرین را تسلیم کند. در شرایطی که کارآفرینی جوانان، نیاز و ضرورتی برای کشور است قاعدتاً باید نهایت همکاری و حمایت با آنها صورت گیرد. نکته دیگر این است که طی این روال اداری و دریافت مجوزها برای جذب سرمایه‌گذار بسیار اهمیت دارد.

حال تصور کنید سرمایه‌گذاری که ریسک سرمایه‌گذاری برای کارآفرینی جوانان به اندازه کافی برای فراری دادن او کافی است وارد جریان بروکراسی اداری این کار می‌شود. حقیقتاً چرا سرمایه‌گذار باید آسایش و سود سرشار خرید طلا و ارز را رها کند و برای کارآفرینی جوانان سرمایه‌‌گذاری کند؟

چرا کارآفرینی جوانان به سرانجام نمی‌رسد؟

چرا کارآفرینی جوانان به سرانجام نمی‌رسد؟

در کشور ما عمده مسائل مربوط به کارآفرینی در حوزه وظایف سازمان‌های دولتی قرار دارد. در اغلب این سازمان‌های دولتی نیز تفکر کارآفرینی جریان ندارد.

در مرحله اول باید بپذیریم در کارآفرینی رونق تولید داخلی و ایجاد راههای تازه برای کسب درآمد از ایجاد اشتغال مهم‌تر است. باید فضایی حاکم شود که ایده‌های بدیع و خلاقانه جوانان در آن ارزشمند شمرده شود. زیرا در دنیای امروز الگوی تولید ثروت تغییر کرده و علم و دانش منبع تولید ثروت محسوب می‌شود. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا نتیجه یک ایده ناب و بدیع جوانان است.

چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟

مهمترین بخش کارآفرینی جوانان فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و کافی برای راه‌اندازی یک کسب و کار است. تنها سرمایه‌گذاری بر یک ایده خام کافی نیست. لازم است پیش از راه‌اندازی تولید، تحقیق و پژوهش‌های لازم بر ایده اولیه اجرایی شود تا با اطمینان خاطر مرحله تولید آغاز شود.

به عنوان یک کارآفرین باید زیر و بم ایده خود را شناخته و از تمامی جهات آن را بررسی کنید.تنها زمانی که اشراف کامل به تمام شرایط و احتمالات داشتید کار اجرایی را شروع کنید. بسیاری از کارآفرینانی که شکست می‌خورند توانایی دفاع از ایده خود را ندارند. به خاطر داشته باشید. اشراف علمی کامل، شناخت جامعه هدف و نیز روحیه کار تیمی از خصوصیات کارآفرینان موفق است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65399
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن