کارآفرینی

کارآفرینی اجتماعی؛ خلاق، مفید، ماندگار

کارآفرینی اجتماعی عبارت چندان آشنایی در جامعه ما نیست. به زبان ساده می‌توان گفت کارآفرینی اجتماعی نوعی راه‌اندازی کسب و کار و خلق ارزش است که علاوه بر سود مادی با ارزش آفرینی اجتماعی و فرهنگی نیز همراه باشد. به بیان دیگر مشکلی از مردم را حل کند یا نیاز گروهی خاص را برطرف سازد.

به گزارش تفاهم آنلاین، کارآفرینی اجتماعی هنوز عبارت آشنایی در جامعه ما نیست. البته اساساً کارآفرینی هنوز در جامعه ما به جایگاه اصلی خود نرسیده است. بنابراین اندکی سردرگمی و غریبگی با پدیده‌ای که توصیف آن سخت و به سرانجام رساندن آن سخت‌تر است عجیب نیست. اما باید بدانیم کارآفرینی اجتماعی از پدیده‌های نوظهور ولی مؤثر و ارزشمندی است که روز به روز خبرهای بهتری از آن خواهیم شنید.

کارآفرینی اجتماعی چیست؟

تعریف کارآفرینی را تا به حال حتماً شنیده‌اید کارآفرینی، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در فرایندی است که در نهایت به خلق ارزش منتهی شود. حال اگر این خلق ارزش علاوه بر سود مادی با تأثیرگذاری و ارزش‌آفرینی اجتماعی نیز همراه باشد کارآفرینی اجتماعی نام دارد.

بنابراین کارآفرینی اجتماعی، اهدافی چون خلق ارزشهای اجتماعی، فرهنگی مانند حمایت از محیط زیست یا حل معضلات اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر کارآفرینی اجتماعی، راه‌اندازی کسب و کاری است که یک معضل اجتماعی را حل می‌کند و زندگی مردم بهبود می‌یابد.

کارآفرینی اجتماعی چه تفاوتی با فعالیت خیریه دارد؟

در مؤسسات خیریه هدف، تأمین نیازهای اقشار ضعیف از کمک‌های انسان‌دوستانه خیرین است. بنابراین این فرایند همواره وابسته به کمک خیرین است. اگر به هر دلیلی این کمک‌ها قطع شود فعالیت خیریه نمی‌تواند ادامه یابد. اما در کارآفرینی اجتماعی، هدف این است که با نوآوری و تکیه بر ساختار اصولی راه‌اندازی کسب و کار، زمینه برای خودکفایی و استقلال نیازمندان فراهم شود.

به عبارت دیگر ایده تازه و خلاقیت کارآفرینان برای توانمندسازی بخشی از جامعه به کار می‌رود به صورتی که ارزشی در جامعه فراگیر شود؛ معضلی برای عموم مردم یا گروه بزرگی از آنان حل شود و یا نیاز گروهی خاص برطرف شود.

نمونه‌های موفق کارآفرینی اجتماعی

نمونه‌های موفق کارآفرینی اجتماعی

آغوش گرم

شاید بسیاری از افراد ندانند که نیاز مبرم نوزادان نارس برای زنده ماندن، حفظ گرمای بدن است. ولی مهمترین ویژگی دستگاه نگهداری نوزادان نارس، گرم نگهداشتن این نوزادان است. باز هم شاید بسیاری از افراد ندانند که چه بسیار نوزادان نارسی که در مناطق دور افتاده و روستایی به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان مجهز و یا هزینه آن از دست می‌روند و یا برای تمام عمر به بیماری‌هایی نظیر دیابت و نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.

حال یک کارآفرین اجتماعی با یک ایده خلاقانه یک کیسه خواب ساده و ارزان نوزادی را به یک آغوش گرم برای حفظ جان این نوزادان تبدیل کرده است. در این محصول محفظه‌ای از ماده شیمیایی خاصی که با قرار گرفتن در آب جوش ساعتها گرما را در خود حفظ می‌کند به کیسه خواب اضافه شده است. به همین سادگی کارآفرینی اجتماعی معضل بسیاری از خانواده‌های محروم را برطرف کرده است.

ویلچر ارزان و متفاوت

در تمام کشورها جامعه معلولین آمار قابل توجهی دارند که نادیده گرفتن مشکلات آنها به دور از انسانیت است. حال این افراد در شهرهای پیشرفته به امکانات بیشتری دسترسی دارند ولی تصور کنید یک معلول در محیط روستا چه مشکلاتی دارد. حال یک کارآفرین اجتماعی با نوآوری خود ویلچری تولید کرده که بسیار ساده و کاربردی است.

کارایی مهم این ویلچر، توانایی حرکت بر روی مسیرهای غیرمسطح است و ویژگی مهم آن، قیمت بسیار ارزان آن است. در این مورد هم کارآفرینی اجتماعی به جای خرید ویلچر و اهدای آن به معلولین نیازمند، محصول تازه‌ای تولید کرده که می‌تواند نیاز جامعه معلولین کم‌برخوردار را حتی بدون کمک خیریه‌ها برطرف کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66117
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن