سیاسی

پروژه عبور از ابراهیم رئیسی

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری حضور مؤثر ابراهیم رئیسی موجب شد همه او را کاندیدای اصلی اصولگرایان در انتخابات بعدی بدانند. اما با گذشت زمان و تغییر شرایط این روزها اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد. ظاهراً پروژه حذف ابراهیم رئیسی کلید خورده و او قرار نیست کاندیدای اصولگرایان برای ریاست جمهوری باشد.

ابراهیم رئیسی رقیب روحانی در انتخابات گذشته تا مدت‌ها گزینه اول و چه بسا قطعی اصولگرایان برای انتخابات 1400 به شمار می‌رفت. او گزینه منتخب اصولگرایان برای تضعیف پشتوانه مردمی اصلاح‌طلبان بود. گرچه آرای ابراهیم رئیسی با رقم قابل توجه 15 میلیون حاکی از موفقیت نسبی این جناح داشت ولی به هر حال آنها انتخابات را واگذار کردند.

ولی بسیاری از کارشناسان در آن زمان، حضور مقتدرانه و حمایت همه جانبه از ابراهیم رئیسی را برنامه‌ریزی اصولگرایان برای آینده توصیف کردند. زیرا این جناح مدت‌ها بود از اختلافات درونی و عدم اتفاق نظر بر روی کاندیدایی قدرتمند رنج می‌برد.

اما در روزها و ماههای پس از انتخابات 96 هیچ‌کس چنین شرایط سخت و بغرنجی را برای کشور پیش‌بینی نمی‌کرد. شرایط فعلی کشور ما به گونه‌ای است که پذیرش مسئولیت و مدیریت در آن با مخاطرات فراوانی همراه است.

شاید به همین دلیل است که همه کج دار و مریز به اظهار نظر در مورد رقبای انتخاباتی می‌پردازند. ولی جدیدترین اخبار حاکی از آن است که پروژه حذف ابراهیم رئیسی کلید خورده و قرار نیست او وارد رقابت انتخاباتی 1400 شود.

وضعیت بغرنج انتخابات 1400

در حالی که پیش از این به نظر می‌رسید تکلیف انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاملاً روشن است حال شرایط روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. در فضایی که معضل اصلاح‌طلبان یافتن کاندیدایی است که صلاحیت او مورد تأیید قرار گیرد اصولگرایان که از بابت تأیید صلاحیت نگرانی ندارند به دنبال گزینه‌ای هستند که بتواند مشارکت مردم را افزایش دهد تا آنچه در مورد انتخابات مجلس رخ داد دوباره تکرار نشود.

اگر آنچنان که در روزهای اخیر از امثال محمدرضا باهنر شنیدیم حذف ابراهیم رئیسی قطعی باشد جریان در داخل اصولگرایان هم پیچیده می‌شود. زیرا با حذف اصلاح‌طلبان همه افراد در شاخه‌های متعدد اصولگرایان ولو با حداقل آرا، خود را برنده انتخابات و رئیس جمهور کشور می‌دانند.

به همین خاطر توجیه کردن کاندیداهای احتمالی برای کناره‌گیری به نفع کاندیدای نهایی کار آسانی نیست. از همه مهم‌تر مردم معترض از شرایط کشور هستند امید به اصلاح و بهبود شرایط دارند  و اگر کسی بتواند با این اوضاع مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد حقیقتاً کار بزرگی کرده است.

پیش‌بینی انتخابات ممکن نیست

آیا حذف ابراهیم رئیسی اشتباه است؟

در شرایط فعلی هنوز نمی‌توان از حذف ابراهیم رئیسی با قطعیت صحبت کرد. ولی فارغ از دلایل سیاسی و جناحی در این زمینه به عنوان یکی از مردم عادی فکر می‌کنم این امر انتخاب درستی است.

زیرا هدف از کاندیداتوری در انتخابات و پذیرش مسئولیت مگر چیزی جز خدمت به مردم است؟ از زمانی که جناب آقای ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه انتخاب شده‌اند تغییر و تحولات بسیار خوبی در این قوه صورت گرفته است.

با توجه به سابقه ایشان که مرتبط با این کار است به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای قوه قضائیه انتخاب شده است. وقتی ایشان در این حوزه تخصص دارند و در عمل نیز مردم از عملکرد ایشان رضایت دارند چرا باید عرصه جدیدی را تجربه کنند؟

آن هم در کشور ما که از تفویض مسئولیت سنگین‌ ریاست جمهوری به فردی که در مسئولیت قبلی خود بسیار موفق بود خاطرات خوبی در تاریخ ثبت نشده است. البته تجربه ثابت کرده اینها فقط بیان همه احتمالات است و پیش‌بینی انتخابات را باید به روزها و حتی ساعتهای پایانی آن موکول کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66111
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن