یادداشت

پارامترهای افزایش فروش در دنیای مارکتینگ

یکی از مهمترین مسائل موجود در کسب و کارها با توجه به دنیای مدرنیته ای که در آن به سر می بریم، فروش است.

 

از کسب و کارهای کوچک گرفته تا صاحبان بزرگترین برندها و کمپانی های دنیا به دنبال افزایش فروش اند. فروش دقیقا اصلی ترین و مهم ترین زنجیره از زنجیره های موفقیت در کسب و کارهاست که تمام استراتژی های بازاریابی دست به دست هم می دهند تا این مهم تحقق یابد. مسئله ی بازاریابی و کشاندن مشتریان به سمت خود برای آنکه بتوان آن ها را قانع نمود که مشتری بی چون و چرای محصولات و یا خدمات ارائه شده از سمت تولید کنندگان باشند و یا به زبان ساده تر در بین هزاران محصول موجود در بازار، شما انتخاب اول و آخر آن ها باشید. رفتار و سبک زندگی مشتریان مدام در حال تغییر است و این امر باعث تغییر سلیقه ی خرید آن ها خواهد شد و به همین دلیل روش های ثابت و همیشگی بازاریابی یک کسب و کار برای جلب نظر مشتریان سابق و کسب مشتری های جدید کافی نیست.

بنابراین با شدت یافتن رقابت جهانی تا به این حد، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده ی برای محصولات و خدمات متنوع باعث گردیده که صنایع درصدد ایجاد مزیت های رقابتی پایدار در مقایسه با سایر رقبا با تاکید بر استفاده از بازاریابی خلاقانه باشند. در این بین با گسترش بازاریابی و انواع و اقسام تبلیغات، مشتریان به دنبال کمی خلاقیت و تازگی هستند. دیگر برای آن ها یک شعار تبلیغاتی و یا یک جمله ی ترغیب کننده به خرید جذابیت گذشته را نداشته و تنها ایده های ناب و جدید هستند که قدرت تفکر و انتخاب مشتریان را در اختیار می گیرند. در این بین تعدادی از روش ها بسیار هوشمندانه هستند و کاری می کنند که بدون آنکه مشتری از آن آگاه شود، محصول یا شرکتی خاص را بیشتر خریداری نماید و یا میل بیشتری نسبت به انتخاب آن داشته باشد. در واقع با استفاده از روش های بازاریابی خلاق می توان ایده های جدیدی را برای استفاده از فرصت های پیش آمده در بازار و ارائه محصول جدید به کار گرفت و به جای تشویق مشتریان به خرید چند باره از یک برند، محصولات جدید و نوآورانه را به آن ها پیشنهاد داد.

در واقع چرخه ی مارکتینگ حتی قبل از آنکه مشتری وارد چرخه ی کسب و کار شود آغاز می شود، نه تنها زمانی که محصول آماده ی فروش است. از اینرو در بررسی فرایند مذکور بازاریابی های سنتی دیگر پاسخگوی تحولات سریع فناوری نیستند و تبیین بازاریابی خلاقیت محور می تواند باعث ظهور نو اندیشی و تبدیل به فروش و سود آوری شود. روش های رایج بازاریابی، آنقدر از سوی بنگاه های تجاری مختلف استفاده شده اند که دیگر تکرار آن ها نتایج چندان مطلبوبی ندارد. لذا هر کسب و کاری برای موفق شدن در عرصه ی تجارت نیاز به یک استراتژی بازاریابی خلاقانه دارد. البته این روش برای کسب و کارهای نوپایی که توانایی مالی کمتری برای صرف هزینه های بازاریابی دارند نیز یکی از مولفه های تاثیر گذار در میان سایر رقبا به حساب می آید. بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار کوچک یا استارتاپ نوپا هستید و پول زیادی برای خرج کردن در تبلیغات گران قیمت مانند رقبای بزرگ خود ندارید، برای رقابت در همان سطح اما با بودجه کمتر، باید هوشمندانه بازاریابی کرده و از ایده های نو در تبلیغات خود بهره مند شوید.

خلاقیت یک نوع فرایند ذهنی است و در ذهن افراد اتفاق می افتد و در نتیجه ی آن یک اثر جدید تولید می شود.در واقع یک بازاریاب خلاق همچون دوروی سکه از سویی به یک هنرمند شباهت داشته و در سوی دیگر یک کارافرین پیشروست. چرا که با توجه به اهمیت خلاقیت در بازاریابی، بازاریابان باید در نقش کارافرینانی ظاهر شوند که همه ی تلاش آن ها برای حفظ بازار استفاده از تکنیک های کارآفرینیست. تکنیک هایی همراه با ریسک و توام با موفقیت. در واقع بازاریابی خلاقانه دیگر صرفا تلاش برای افزایش فروش محصول به روش های سنتی نیست، بلکه بازاریابی علم و هنر جذب مشتری از طریق ارتقا محصول است که این خود کلیدی برای حل مشکل خلاقیت در بازاریابی است. در هر مجموعه یا شرکتی وقتی یک تیم خلاق تشکیل شده و شروع به کار می کند، بازاریابی خلاق باید بتواند بین قسمت های تولید و طراحی خلاقانه و بخش تحقیق و توسعه هماهنگی ایجاد کند تا در نهایت محصول تولید و طراحی خلاقانه با نیاز بازار هم خوانی داشته و مورد استقبال مصرف کننده قرار گیرد.

خلاقیت تنها به جلوه های بصری تبلیغات محدود نمی شود، بلکه بازاریابی برندهای موفق  مطرح دنیا با تکیه بر تحلیل داده ها و استفاده از تجربه ی مشتریان به طراحی و تبلیغ خلاقانه ی محصولات خود می پردازند و با این اوصاف نقطه ی توجه باید نیاز مشتریان و بازار باشد و نه نیازهای خود شرکت و یا موسسه ی ارایه دهنده ی خدمات.  بازاریابی خلاقانه علاوه بر اینکه با توسعه ی محصولات، خدمات و تکنولوژی های جدید مرتبط است، بلکه یکی از مهمترین عواملی است که بنگاه های کوچک و متوسط می توانند با بکارگیری درست از آن می توانند جوابگوی نیازهای مشتریانشان باشند و در قایسه با رقبا در محیط رقابتی گوی سبقت را ربوده و به رشد و توسعه کسب و کارشان نائل آیند. دنیای بازاریابی خلاقانه آن قدر وسیع و گسترده بوده و دارای فرصت های بی پایان است، که می توان از آن به عنوان موثرترین پارامتر برای ارتقا فروش در دنیای مارکتینگ یاد کرد.

مهندس امین رشیدی

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56850
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن