مناطق آزاد-گردشگری

هرآنچه باید از بازار قیصریه اصفهان بدانید

 

بازار قیصریه، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران است که در شهر اصفهان قرار دارد. این بازار اثر به‌جامانده از دوران صفویه است و از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار اصفهان به‌شمار می‌رود. بسیاری از تهرانی‌ها با اعلام تاریخ پیش فروش قطار، بلیط قطار تهران اصفهان را خریداری می‌کنند و برای بازدید از بازار قیصریه و سایر مکان‌های دیدنی این شهر عازم سفر می‌شوند. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بازار قیصریه و قسمت‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید.

بازار قیصریه در کجای اصفهان قرار دارد؟

همان‌طور‌که در مقدمه نیز اشاره شد، بازار قیصریه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی اصفهان است. این بازار به‌عنوان بخشی از بازار بزرگ و سرپوشیده اصفهان در میدان امام‌حسین علیه‌السلام و شمال میدان نقش‌جهان این شهر قرار دارد. اگر از‌طریق خرید بلیط قطار تهران اصفهان در زمان پیش فروش بلیط قطار، تصمیم دارید به این شهر سفر کنید، به‌هیچ‌وجه بازدید از بازار قیصریه را از دست ندهید. قرار‌گرفتن این بازار در شمال میدان نقش‌جهان باعث شده است که مسافران هم‌زمان با این بازار بتوانند از سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این میدان نیز بازدید داشته باشند.

از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به بازار قیصریه می‌توان مواردی مانند کلیسای وانک، موزه عصارخانه شاهی، مدرسه ملاعبدالله، مسجد جارچی‌باشی، اتاق موسیقی کاخ عالی‌قاپو، قهوه‌خانه چاه حاج‌میرزا، سرای مخلص، خانه همدم‌السلطنه، مسجد شیخ لطف‌الله، تیمچه ملک‌التجار، بازار بزرگ، کاخ عالی‌قاپو، خانه امین، بقایای کاخ جهان‌نما و … را نام برد. برای دسترسی به بازار قیصریه، باید از مسیرهای پارک لاله و کاخ هشت‌بهشت یا مسیر خیابان‌های سپاه، حافظ و حکیم استفاده کنید؛ زیرا این مسیرها به میدان نقش‌جهان اصفهان منتهی می‌شوند.

قدمت ساخت بازار قیصریه به دوران حکومت کدام پادشاه صفوی برمی‌گردد؟‌

کسی که دستور ساخت بازار قیصریه اصفهان را در سال 1011 هجری قمری صادر کرد، شاه‌عباس اول صفوی بود. ساخت این بازار توسط استاد علی‌اکبر اصفهانی تا سال 1029 هجری قمری به‌طول انجامید. این بازار به‌عنوان یکی از بناهای باشکوه دوران حکومت صفویه با نام‌های بازار شاهی و بازار سلطانی نیز شناخته می‌شد و در دوطبقه مسقف آن با طول 150 متر و تعداد زیادی سرا و تیمچه، بازرگانان و تاجران ایرانی صنایع‌دستی، فرش‌ها و پارچه‌های قیمتی را به‌فروش می‌رساندند؛ علاوه‌براین، بازرگانان و تاجران خارجی نیز در بازار قیصریه دارای چند حجره بودند.

بازارقیصریه با چهار قرن قدمت، درواقع یکی از راسته‌های مجلل بازار بزرگ اصفهان به‌شمار می‌رفت و ورودی اصلی بازار محسوب می‌شد. در آن زمان، به راسته‌هایی از بازارهای بزرگ سرپوشیده که در آن‌ها کالاهای لوکس و گران توسط بازرگانان ثروتمند به‌فروش می‌رسید، قیصریه گفته می‌شد؛ البته برخی از افراد نیز معتقدند علت انتخاب این نام برای بازار، شباهت زیاد معماری آن به یکی از بناهای قدیمی شهر قیساریای ترکیه است. بازار قصریه در 21 آبان سال 1317 با شماره ثبت 315 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

معماری بازار قیصریه اصفهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

در سقف و سردر ورودی بازار قیصریه نقاشی‌های زیبایی وجود دارد. گردشگران در دیوار روبه‌روی سردر بازار، نقاشی مربوط به جنگ شاه‌عباس صفوی با ازبکان را مشاهده می‌کنند. در سمت راست سردر ورودی، نقاشی اروپایی‌های مشغول به خوش‌گذرانی و در سمت چپ آن، نقاشی یک شکارگاه وجود دارد. این نقاشی‌ها توسط نقاش و خطاط معروف دوران شاه‌عباس صفوی، یعنی رضا عباسی طراحی شده‌اند. این نقاش کاشی‌های سقف و زیر گنبد مشهد شاه اصفهان را نیز طراحی کرده است.

بعد از عبور از سردر بازار و در غرب آن، کاروان‌سرای دوطبقه‌ای وجود دارد که تعداد حجره‌های آن 148 حجره است. در قسمت شرق آن نیز یک ضراب‌خانه وجود دارد. در گذشته، این مکان محل فروش صنایع‌دستی، قلمکاری و پارچه‌های گران‌قیمت بود؛ اما درحال‌حاضر به بانک تبدیل شده است. در سقف چهارسو یا چهارسوق بازار، یعنی محل تقاطع دو راسته اصلی، با مقرنس‌های اسلیمی زیبایی تزئین شده است. سقف بازار قیصریه گنبدی‌شکل است و نسبت به سایر بازارهای قدیمی تزئینات بیشتری دارد.

وقتی به قصد بازدید از بازار قیصریه و سایر جاذبه‌های گردشگری اصفهان، در زمان پیش فروش قطار، بلیط قطار تهران اصفهان را پیش خرید کرده و به این شهر سفر می‌کنید، هنگام بازدید از بازار قیصریه آن‌قدر غرق در تماشای بازار و خرید محصولاتی مانند ظروف مسی، میناکاری، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و زیورآلات نشوید که از تماشای سقف زیبای آن غافل شوید. بعضی از حجره‌های این بازار، به کافی‌شاپ‌های دنجی تبدیل شده‌اند تا گردشگران بتوانند بعد از بازدید از بازار با خوردن یک نوشیدنی، دسر یا دمنوش، خستگی را از تن‌شان بیرون کنند.

ساعات بازدید از بازار زیبای قیصریه اصفهان کدام‌اند؟

اگر در نیمه اول سال به اصفهان سفر کنید و قصد بازدید از بازار قیصریه را داشته باشید، باید از ساعت 9 تا 18 به این بازار مراجعه کنید. ساعات بازدید از این بازار در نیمه دوم سال 9 تا 17 است. با‌توجه‌به کوتاه‌بودن روزها در فصل‌های پاییز و زمستان و زودتر تاریک‌شدن هوا، کسبه بازار زودتر کار خود را تعطیل می‌کنند. برای ورود به این بازار دیدنی، هیچ هزینه‌ای از گردشگران دریافت نمی‌شود و بازدید از تمام قسمت‌های آن به 3 تا 4 ساعت زمان نیاز دارد. بازدید از بازار قیصریه بهترین فرصت برای خرید سوغاتی و انواع صنایع‌دستی اصفهان است.

خرید بلیط قطار تهران اصفهان با بهترین قیمت از سایت فلای تودی

در این مطلب، راجع‌به یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی اصفهان یعنی بازار قیصریه این شهر صحبت کردیم. گردشگرانی که قصد دارند بعد از اعلام پیش فروش بلیط قطار برای خرید بلیط قطار تهران به اصفهان اقدام کنند، بهتر است وارد سایت فلای تودی شوند و در قسمت منوی سایت، گزینه قطار را انتخاب کنند. پس از مشخص‌کردن نوع بلیط، تاریخ سفر، مبدا تهران، مقصد اصفهان و تعداد مسافران و کلیک روی گزینه جستجو، لیست قطارها به‌نمایش درمی‌آید. بعد از مقایسه قیمت بلیط ها و امکانات رفاهی قطارها و انتخاب بلیط قطار موردنظر، وارد‌کردن مشخصات مسافران و پرداخت آنلاین هزینه، مراحل خرید بلیط به‌اتمام می‌رسد و بلیط به آدرس ایمیل مسافران ارسال می‌شود. هم‌زمان با خرید بلیط می‌توان برای رزرو یکی از هتل‌های نزدیک به جاذبه‌های گردشگری اصفهان نیز اقدام کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=102601

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن