کارآفرینی

چرا جوانان به دنبال شغل‌های دولتی می‌روند

کارگزار توسعه کسب‌وکار اشتغال چهارمحال وبختیاری گفت: باید فرهنگی را رواج دهیم که جوانان، فعالانه در پی محقق ساختن ایده‌ها و آرزوهایشان باشند، اگر جوان آموزش کافی برای رویکرد به سمت بازار را ندیده باشد، باعث کشیده شدن او به سمت شغل‌های دولتی می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، مریم مشرف‌الملک با بیان اینکه فرآیند کارآفرینی در تلاش است با خلق ارزش و انتقال آن به جامعه موجب ایجاد رفاه اجتماعی، افزایش قدرت اقتصادی و توسعه کشورها شود، اظهار کرد: نقش کارآفرینی در توسعه کشورها روشن و واضح است، امروز مسئله بر سر ضرورت کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه نیست، بلکه تلاش کشورهایی که قصد ایجاد توسعه فراگیر و پایدار را دارند معطوف بر فراهم آوردن شرایط مناسب جهت این‌گونه فعالیت‌ها است.

وی اضافه کرد: ایران در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی سهولت کسب‌وکار که از سوی بانک جهانی منتشر شده، با یک پله صعود نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه ۱۲۷ جهان قرار گرفته است، شاخص سهولت کسب‌وکار از ۱۰ زیرشاخص شروع کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت برون‌مرزی، اجرای قراردادها و رسیدگی به ورشکستگی و پرداخت دیون تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در زیرشاخص ثبت مالکیت بهتر از سایر زیرشاخص‌ها عمل کرده و رتبه ۷۰ جهان را در بین ۱۹۰ کشور در این زیرشاخص به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در زیرشاخص‌های شرایط صدور مجوز ساخت و اجرای قراردادها نیز رتبه ایران به ترتیب ۷۳ و ۹۰ بوده، اما در سایر زیرشاخص‌ها رتبه ایران سه‌رقمی بوده است. مشرف ادامه داد: بدترین عملکرد ایران نیز مربوط به زیرشاخص شروع کسب‌وکار می‌شود که ایران در این زیرشاخص رتبه بسیار نازل ۱۷۸ را کسب کرده است.

تمایل جوانان به سمت کارهای دولتی به جای کارآفرینی

کارگزار توسعه کسب‌وکار اشتغال چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه بیشتر جوانانی که دارای مدارک بالای تحصیلی جویای کار به‌خصوص کار دولتی هستند، خاطرنشان کرد: حضور گسترده جوانان در آزمون‌های استخدامی دولتی گواهی بر همین مسئله است، متاسفانه جوانان ترجیح می‌دهند که امنیت شغلی بیشتری داشته باشند، اما به ‌لحاظ آزادی انتخاب شغل محدودیت‌های بیشتری داشته باشند.

مشرف با اشاره به اینکه فرهنگ جوانان تغییر کرده است، عنوان کرد: باید معنی کسب‌وکار و را باید دوباره تعریف کنیم تا برای انگیزه‌ها و آرزوهای آن‌ها معنی‌دار و با مفهوم باشد، نباید از دیدگاهی که اصلا مطابق نیازهای روز نیست به آن‌ها نگاه کنیم، معمولا دو دلیل ترس از شکست و نوع سیستم آموزشی باعث می‌شود که جوانان به کارهای مطمئن که ریسک آن‌ها کم است تمایل داشته باشند تا به کارآفرینی بپردازند‎.

چه اقداماتی منجر به درآمد پایدار می‌شود

کارگزار توسعه کسب‌وکار اشتغال چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه متولیان آموزش تخصصی عمدتاً دانشگاه‌ها، مدارس و مؤسسات ارائه‌دهنده دانش و تخصص‌های علمی هستند، گفت: متولیان آموزش مهارتی عمدتاً مراکز فنی‌وحرفه‌ای و نهادهایی هستند که بر علوم کاربردی و مهارتی تمرکز دارند، در سند مطالعاتی “عرضه و تقاضای نیروی کار” که توسط کارگزار اشتغال استان برای معاونت کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرح تکاپو تهیه شده بود به بررسی عرضه و تقاضای نیروی کار در تک تک رسته‌های دارای اولویت اشتغال استان پرداخته شد و سعی بر آن بود تا میزان تناسب سیاست‌های نهادهای آموزش تخصص و مهارتی با نیاز بازار کار مورد واکاوی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که اقتصاد چهارمحال وبختیاری بر پایه کشاورزی، خدمات و صنعت شکل گرفته و رسته‌های دارای اولویت اشتغال استان موضوعاتی مانند گردشگری، بادام، گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرش، پوشاک، شیلات، فناوری اطلاعات، میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، بنابراین نیاز استان نیز باید بر تربیت نیروهای ماهر و متخصص در راستای همین مزیت‌ها تمرکز پیدا کند.

مشرف یادآور شد: تحلیل‌های کارگزار توسعه اشتغال چهارمحال وبختیاری نشان‌دهنده عدم تناسب عرضه آموزش عالی و همچنین آموزش فنی‌وحرفه‌ای با تقاضای بازار کار استان است که منجر به افزایش روزافزون آمار بیکاران و کشیده شدن جوانان به سمت شغل‌های دولتی و شغل‌های کاذب می‌شود.

کارگزار توسعه کسب‌وکار اشتغال چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه درصد بالایی از خروجی دانشگاه‌ها تئوری‌محور هستند و بسیاری از کسانی که فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند، هیچ حرفه‌ای را آموزش ندیده‌اند، توضیح داد: وقتی جوان آموزش فنی و حرفه‌ای ندیده و نتواند جذب بازار شود به دنبال شغل دولتی می‌رود، در رویکرد آموزشی دانشگاه‌ها باید تجدیدنظر شود و متناسب با نیاز بازار جوانان آموزش‌ ببیند.

وی افزود: در طرح «تکاپو» تعیین مهارت‌های مورد نیاز بازار کار با نیازسنجی دقیق از فعالان رسته‌های دارای اولویت اشتغال چهارمحال و بختیاری و هدایت جوانان به سمت آموزش‌های کاربردی فنی‌وحرفه‌ای است، اگر به این سمت حرکت کنیم که به هر نفر آموزش فنی‌وحرفه ای کاربردی و دارای تقاضا در بازار کار دهیم، جوان خود به خود وارد بازار کار می‌شود و با آموزش مناسب برای جذب در بازار کار آزاد و غیردولتی می‌توانیم جوانان را به سمت اشتغال هدایت کنیم که در طرح تکاپو یکی از برنامه‌ها همین مسئله آموزش‌های متناسب با بازار کار است.

مشرف بیان کرد: دستفروشی در عالم اقتصاد هیچ زمانی جزو یک شغل به عنوان تامین کننده مخارج یک خانوار محسوب نمی‌شود، مگر اینکه جزو شغل دوم و یا منبع درآمد دومی برای شخص دست‌فروش باشد و جدا از این جنبه‌ای خاص و خوشایند از لحاظ مادی واقتصادی برای فروشنده در بر نخواهد داشت و از طرف دیگر دستفروشان از سوی ماموران شهرداری هم مورد آزار و جمع کردن بساط دستفروشی و یا ضبط وسایل قرار می‌گیرند.

کارگزار توسعه کسب‌وکار اشتغال چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه شغل کاذب دستفروشی، درآمدی کم و جیبی نیمه‌خالی را برای فروشنده رقم می‌زند، عنوان کرد: به ناچار افراد تحصیل‌کرده را به سوی خود فرا می‌خواند و اولین و تنهاترین شغلی است که می‌تواند مرهمی بر درد بیکاری اقشار مختلف جامعه باشد، هر چند بعضی از دستفروشان از شغل و درآمد خود ابراز خرسندی می‌کنند، اما بازهم در جامعه از جایگاه شخصی خاصی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: شغل دستفروشی هیچ سازمانی ندارد، هیچ ارگان دولتی خاصی از آن حمایت نکرده و نخواهد کرد و صرفا یکسری اقدامات برای جمع‌آوری آن‌ها از طرف سازمان شهرداری صورت می‌گیرد که آن هم با نارضایتی دستفروشان روبرو می‌شود، البته این روند هم باز از دیدگاه انسانی منصفانه نیست و موجب قطع روزی دستفروشان می‌شود.

مشرف تاکید کرد: برای تبدیل شغل‌های کاذب به شغل‌های پایدار و ایجاد امنیت شغلی در جامعه می‌توان از روش‌های متفاوتی استفاده کرد که هر کدام تاثیر متفاوتی بر روی این مسئله دارند، یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که با ایجاد یک بستر امن، فرصت‌های شغلی را برای افراد جامعه فراهم کرد تا این افراد بتوانند در این بستر فعالیت و درآمدزایی کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63182
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن