مناطق آزاد-گردشگری

بزرگترین نقطه ضعف گردشگری ایران

برندسازی شهری در دنیای گردشگری عنوان تازه‌ای نیست ولی در کشور ما آن چنان که باید به آن بها داده نشده است. برندسازی شهری با ایجاد نگرش مثبت در مخاطب می‌تواند آمار گردشگران را افزایش دهد. برند شهری باید تصویر، شخصیت و هویتی منحصر به فرد و جذاب داشته باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، توسعه صنعت گردشگری و تثبیت جایگاه آن به عنوان یک منبع درآمدی پایدار موجب شد تا کارشناسان در پی شناسایی تمام عوامل مؤثر بر آن باشند. یکی از جدیدترین موضوعاتی که در این عرصه مطرح شده است مسئله برندسازی شهری است.

تحقیقات نشان داده است شهرهایی که در این زمینه پیشگام بوده‌اند جزو برترین مقاصد گردشگری دنیا محسوب می‌شوند. در حقیقت صنعت گردشگری نیز به نوعی عرصه تجارتی است که برای موفقیت در آن، باید برای شناخته شدن و کسب مزیت رقابتی تلاش کرد.

برندسازی شهری چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت آن تصویر یا نگرشی که از یک شهر در ذهن مردم وجود دارد برند شهر نامیده می‌شود. به عنوان مثال برج ایفل و فضای رمانتیک به عنوان برند پاریس در ذهن مردم دنیا به ثبت رسیده است.

حال مسئله اینجاست که هر شهر یا کشور با تکیه بر دانش و تکنیک‌های برندسازی می‌تواند برندی تازه برای خود بسازد تا هم مفهوم و پیام مورد نظر سازندگان را داشته باشد و هم بتواند مخاطب را جذب نماید.

برند شهری باید در عین معرفی هویت و شخصیت شهر، تصویر ذهنی جذابی برای مخاطب ایجاد کند. در گذشته تصور می‌شد تنها جاذبه‌های گردشگری موجود اعم از جاذبه‌های طبیعی یا تاریخی می‌تواند به عنوان برند شهری معرفی شود.

اما در دنیای امروز حتی می‌توان یک نماد ابتکاری، منحصر به فرد و مدرن را به عنوان نماد شهری معرفی کرد. مانند آنچه در مورد برج‌های دوقلوی مالزی رخ داده است.

مزایای برندسازی شهری در گردشگری

شناخت و نگرش مثبت مخاطب از یک برند، منجر به انتخاب و خرید او از آن نام تجاری می‌شود. در حوزه گردشگری نیز اگر تصویری که برند شهری در ذهن مخاطب می‌سازد مورد پسند او باشد نام آن شهر به فهرست مقاصد گردشگری محبوب او اضافه می‌شود و در نتیجه آمار گردشگران افزایش می‌یابد.

بنابراین برندسازی شهری به عنوان بستری برای کسب مزیت رقابتی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. به عبارت دیگر یک برند مناسب می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی یک شهر رقیبان سرسخت را از میان بردارد.

به تبع آن یک مزیت رقابتی پایدار، سهم برند از بازار مورد نظر را افزایش داده و عرضه محصولات و خدمات با قیمت بالاتر را امکان‌پذیر می‌سازد. علاوه بر آن چنین فرایندی منجر به افزایش مشتریان وفادار شده که خود به عاملی برای تبلیغات برند تبدیل می‌شوند.

برندسازی شهری در ایران

تصویر و شخصیت مقاصد گردشگری، نگرشی در افراد ایجاد می‌کند که می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای سفر به آن مقصد را شکل دهد. یکی از ویژگی‌های مهم برندسازی شهری، انحصاری بودن آن است. کشور ما به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگی خود می‌تواند از این گونه نمادها به عنوان برند شهری استفاده نماید.

کافی است به این نمادها شخصیتی اضافه شود که نگرش مثبت مردم دنیا را به دنبال داشته باشد. شخصیت برند باید منحصر به فرد، قابل اعتماد و جذاب باشد و حال و هوای دوستانه، شاد و هیجان‌انگیز یک سفر بی‌نظیر را به مخاطب القا کند.

مسئله دیگر، افزایش آگاهی در مورد مقاصد گردشگری است. ارائه اطلاعات دقیق از کلیه شرایط جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و حتی آب و هوای شهر، معرفی انواع جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی و رفاهی موجود برای گردشگران، نقش کلیدی در جذب گردشگر دارد.

نکته آخر اینکه باید بپذیریم در بازار رقابتی امروز، برندسازی شهری در گردشگری نه یک انتخاب که یک الزام است که به راحتی می‌تواند با تغییر نگرش مردم دنیا، موجب توسعه گردشگری کشور شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60040
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن