مناطق آزاد-گردشگری

اثرات کرونا بر صنعت گردشگری

شیوع ویروس کرونا اقتصاد دنیا را با بحران جدی روبرو کرد. در این میان صنعت گردشگری به دلیل توقف کامل سفرها با مشکلات جدی‌تری روبرو شد. بررسی وضعیت گردشگری در کشورهای مختلف و میزان تأثیرات آن بر اقتصاد کشورها اهمیت این موضوع را آشکار می‌سازد. در شرایط فعلی کارشناسان به دنبال راه‌حلی برای رونق دوباره گردشگری در دوران کرونا هستند.

به گزارش تفاهم آنلاین، در شرایطی که صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین و پربازده‌ترین صنایع دنیا تبدیل شده بود، شیوع ویروس کرونا به واقع این صنعت را از پای درآورد. افراد فراوانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کردند با شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شدند.

تعطیلی صنعت گردشگری که نقش بسزایی در رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای جهان داشت، فشار زیادی به کشورهای جهان وارد کرد. کشور ما نیز که در سالهای اخیر روند رو به رشدی را دنبال می‌کرد از این رکود و تعطیلی آسیب فراوانی دیده است.

ما در این مطلب به عنوان نمونه به بررسی شرایط صنعت گردشگری در دو کشور ایران و ایتالیا پرداخته و سپس به معرفی راهکارهای ارائه شده در این زمینه می‌پردازیم.

گردشگری در ایران

بر اساس طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته صنعت گردشگری ایران از سال 96 به بعد روند رو به رشدی داشته است.

در طول این سالها افزایش آمار گردشگران خارجی موجب استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این عرصه شده است. لذا پروژه‌های فراوانی از قبیل هتل‌های پنج ستاره در اقصی نقاط کشور در حال احداث است.

بر اساس گزارش رقابت‌پذیری سفر و گردشگری، در میان 140 کشور دنیا کشور ما از رتبه 114 در سال 2011 به رتبه 89 در سال 2019 رسیده است. شاخص رقابت‌پذیری گردش و سفر به بررسی شرایط کشورها در ده رکن می‌پردازد و هریک از این ارکان نمره‌ای از 7 به هر کشور اختصاص داده می‌شود.

در جدول زیر نمرات ایران در ارکان مختلف را مشاهده می‌کنید که بالاترین نمره‌ها به بخش فناوری اطلاعات و رقابت‌‌پذیری قیمت‌ها اختصاص دارد.

نمرات ایران در گزارش رقابت‌پذیری سفر در سال 2019

بنابراین حتّی در کشور ما که راه طولانی برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد این تعطیلی غیرمنتظره خسارات فراوانی به همراه داشته است.

گردشگری در ایتالیا

کشور ایتالیا که به نوعی مهد هنر و فرهنگ در اروپا به شمار می‌رود هرساله میزبان گردشگران فراوانی از سراسر دنیا بود. تا پیش از کرونا این کشور سهم 13% در اقتصاد گردشگری دنیا داشت.

این کشور نیز از جمله کشورهایی بود که با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه شد و با آغاز تعطیلی‌های گسترده در سطح جهان 90% تورهای گردشگری ایتالیا لغو شد. در نتیجه مراکز فراوانی از قبیل هتل‌ها در معرض تعطیلی دائم قرار دارند.

رئیس آژانس ملّی گردشگری ایتالیا از دولت خواسته تا با اعمال تمهیداتی سفرهای داخلی در ایتالیا را افزایش دهد تا لغو 57% رزرواسیون گردشگران خارجی تا حدودی جبران شود.

وضعیت گردشگری در دوران کرونا

با گذر از موج اوّل شیوع ویروس کرونا تلاش برای راه‌اندازی صنایع از جمله صنعت گردشگری آغاز شد.

چالش مهم در این زمینه میزان تأثیرگذاری سفرها بر شیوع بیماری کرونا است. برخی از کشورها ریسک ورود بیماران یا ناقلان احتمالی از کشورهای دیگر را نپذیرفته و هنوز محدودیت‌های فراوانی برای پذیرش مسافران اعمال می‌کنند.

برخی دیگر نیز محدودیت‌هایی بر اساس نظرات شخصی و احتمالاً مغرضانه اعمال می‌کنند.

به عنوان مثال کشور ترکیه که خیلی زودتر از سایر کشورها ورود گردشگران مختلف را آزاد کرد اجازه ورود به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نمی‌دهد ولی مسافران ایرانی با شرکت‌های هواپیمایی قطر می‌توانند به ترکیه سفر کنند.

البته رعایت محدویت‌هایی مانند ارائه برگه سلامت و خود قرنطینگی 14 روزه در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود.

با توجه به شرایط موجود، برخی کشورهای اروپایی در صدد هستند تا توافقات بین‌المللی مشخصی برای سفر در دوران کرونا تدوین کنند تا مانع کارشکنی‌های مغرضانه در این زمینه شوند. باید امیدوار بود خرد جمعی و توافقات بین‌المللی بتواند راهکاری برای رونق دوباره گردشگری در دوران کرونا ارائه کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=46848
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن