کارآفرینی

نقش اصحاب رسانه در تقویت کارآفرینی

اصحاب رسانه نقش تاثیرگذاری در راستای گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه ایفا می نمایند. از اینرو دنیا مسیر تازه ای را در راستای گسترش هر چه بیشتر کارآفرینی انتخاب نموده تا بتواند با گذر از یک اقتصاد سنتی و ورود و رقابت با اقتصاد جهانی گوی رقابت را از سایر کشورها برباید. یکی از این مسیرهای کارآمد ، استفاده و حمایت از نشریه های کارآفرینی است که متاسفانه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرارنگرفته است.

کشورهای پیشرفته ی جهان خود را نیازمند مهارت هایی می دانند که بستر رشد و توسعه ی اقتصادی را در آن ها فراهم نماید و در این راستا چه مهارتی مهم تر و کاراتر از کارآفرینی است که نقش بسیار کلیدی در توسعه ی اقتصاد پایدار همه ی جوامع دارد و مهم ترین اثر خود را از راه افزایش اشتغال در جامعه بر جا می گذارد. به همین دلیل مزیت گسترش روحیه ی کارآفرینی و تربیت و پرورش کارآفرینان و تاثیرات مثبت آن چه در سطح کلان و خرد ، فواید بسیاری در اقتصاد و اجتماع خواهد داشت. چرا که کارآفرینان ، با استفاده ی درست از امکانات اقتصادی و خلق فرصت های تجاری جدید، سبب بهبود عملکرد بنگاه های تولیدی و خدماتی می شوند. اما در جوامع پیشرفته، برنامه ریزی های مشخص و اصولی از همان سنین نخست آموزشی برای تربیت و پرورش کارآفرینان وجود دارد. وجود دوره های تحصیلاتی و واحدهای آموزشی در دانشگاه یکی از موارد مهم در پرورش کارآفرینان متخصص و نخبه می باشد. اما هرگز نباید از سهم اصحاب رسانه و نشریات کارآفرینی در این زمینه غافل شد. این حوزه از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه کشورهای تراز اول دنیا در این زمینه قرار دارد.

گسترش کارآفرینی
گسترش کارآفرینی

از انواع و اقسام کتاب های تالیف شده در این زمینه گرفته تا نشریات و روزنامه هایی که در زمینه ی کارآفرینی انتشار می یابد. اصحاب رسانه و اهل تحقیق و فن می توانند در جهت تقویت نگاه به مقوله ی کار و کارآفرینی و ترویج هر چه بیشتر آن اثر بخشی بسزایی داشته باشند. اصحاب رسانه با نشر مقالات کارآفرینی، زندگی نامه ی کارآفرینان، بازتاب مشکلات و مسائل پیش روی کارآفرینان و حمایت از فعالیت ها ی آنان می تواند انگیزه ی کار و تلاش را در بسیاری از جوانان کشور زنده نگه دارد. توجه به نشریات کارآفرینی از یکسو می تواند با آموزه های مناسب و با ایجاد انگیزه به کارآفرینان جوان را در راهی که پیش گرفته اند، ثابت قدم تر نماید و از سوی دیگر با ایجاد و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی نجات بخش جامعه از رخوت و بیکاری باشد. اگر در هر مقطع تحصیلی کودکان این مرز و بوم یک کتابچه یا مجله و حتی چند ورق به عنوان یک ویژه نامه از سرنوشت یک کارآفرین برتر در حوزه های کارآفرینی جهان را مطالعه نمایند، چه جرقه هایی که از همان سنین در وجودشان بیدار نمی گردد.

بدون شک، لازمه ی تحقق هر گونه پیشرفت در جامعه، دانش محوری و تعهد نیروی انسانی است و کارآفرینان زمانی می توانند به جایگاه والایی از موفقیت دست یابند که دارای تخصص و مهارت های حرفه ای باشند. آنچه واضح و مبرهن است این است که نهضت کارآفرینی در میان جوانان این مرز و بوم هرگز بدون خوراک فرهنگی و تاکید بر آموزه های علمی این حوزه دست یافتنی نخواهد بود و این امر نیازمند تلاش تمام سازمان هایی است که از روزهای نخست تولد یک کودک تا آخرین مرحله ی آموزشی فرد در دانشگاه ها مشغول به فعالیت اند. نشریه های کارآفرینی به عنوان رسانه هایی ماندگار، کم هزینه وتاثیرگذار آنطور که باید و شاید ، مورد توجه و حمایت واقع نشده و پتانسیل های بالای آن ها نیز برای تحقق فرهنگ کارآفرینی مورد استفاده قرار نگرفته است.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85876
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن