اقتصادی

ایران در رتبه پانزدهم جهانی تولید مقالات علمی قرار گرفت

به گزارش تفاهم ‌آنلاین، بر اساس آخرین داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۹، رتبه ایران در تعداد مقالات منتشر شده علمی یک پله صعود کرد و در رتبه پانزدهم جهانی قرار گرفت؛ این بالاترین رتبه کشور تا امروز است. فعالان علمی کشور ۶۷ هزار و ۷۴۴ مقاله در سال ۲۰۱۹ تولید کردند که ۱۳ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۸ تجربه کرد. این خود، نشان‌دهنده مسیر درستی است که فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور پیش گرفته‌اند. چند سالی از شکل گیری این زیست‌بوم در کشور می‌گذرد و نقش آفرینان آن با تکیه به نیروی انسانی نوآور و خلاق قدرتمند به میدان آمدند.

آخرین داده‌های این پایگاه استنادی حرف‌های دیگری نیز برای گفتن دارد. چین برای نخستین بار با گذر از آمریکا در رتبه نخست جهان قرار گرفت. اتفاقی مهم که معادلات علمی و ساختار قدرت جهانی را در هم ریخت. با این اتفاق، جهش بزرگ چین به رتبه نخست تولید مقالات علمی دنیا را شاهد هستیم. چین با انتشار ۶۸۴ هزار مقاله علمی، سال ۲۰۱۹ در جایگاه نخست جهان قرار گرفت و از آمریکا با ۶۷۸ هزار مقاله پیشی گرفت. در سال ۲۰۱۸ آمریکا ۶۹۹ هزار مقاله علمی منتشر کرد که در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۲۱ هزار عددی همراه شد.

گفتنی است که اسکوپوس بزرگ‌ترین پایگاه داده چکیده و استنادی برای تجزیه و تحلیل پژوهش‌های گوناگون است. یکی از ویژگی‌های این پایگاه، دارا بودن اطلاعات علم سنجی نویسندگان و دانشگاه‌ها است که امکان جست‌وجوی کلیدواژه در فیلدهای مختلف جست‌وجو از طریق نام نویسنده، جست‌وجو از طریق وابستگی سازمانی و جست‌وجوی پیشرفته را فراهم می‌کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30739
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن