اجتماعی

در اوقات بیکاری چه کنیم؟!!

بیکاری استرس زاست و باعث پیدایش بسیاری از آسیب های اجتماعی است.صرفنظر از سن و شرایط ، چه در سن بازنشستگی باشید و چه در جوانی و میانسالی، ممکن است در شرایطی باشید که اوقات بیکاری بسیاری پیشرو داشته باشید. چه تازه فارغ التحصیل شده اید و در شرایطی قرار دارید، که بَه دنبال کار می گردید و یا تازه از کار درآمده اید و به دنبال شغل مورد علاقه ی خود می گردید، در هر صورت بهتر است بدانید که چه کارهایی در اوقات بیکاری انجام دهیم که بهتر باشد.

به هر دلیلی شرایطی پیشرو دارید که بیکارید، داشتن یک ذهن خلاق و بدن سالم می تواند به شما در بهبود عملکردتان تاثیر بسزایی داشته باشد. باید مراقب اوقات بیکاری خود باشیم ، چرا که این تایم همچو دو روی سکه می تواند لذت بخش و مفید باشد و با بوجود آوردن یک آرامش ذهنی شما را به سمت آینده ای روشن رهسپار نماید و یا آتقدر تلخ و بطالت بگذرد که ثمره ای جزء یاس و ناامیدی با خود به همراه نداشته باشد.

بیکاری انواع مختلفی دارد. عده ای گرفتار بیکاری پنهان اند. اگر شرکتی بیست کارمند دارد، در صورتیکه کلیه ی کارها با پانزده کارمند قابل انجام است، با نوعی بیکاری پنهان روبرو هستیم. بیکاری که در نرخ بیکاری محسوب نمی گردد، اما به شدت بر روی بهره وری اقتصادی تاثیرگذار است. بیکاری اصطکاکی هم نوعی دیگر از بیکاری است که فرد در شغلی مشغول بوده و حال بعد از بیرون آمدن از آن به دنبال کار جدیدی است. هرچه اقتصاد پویاتر و فرصت‌های شغلی فراوان ‌تری در جامعه مهیا باشد این بازه ی زمانی کاهش می یابد. بیکاری ساختاری نیز نشات گرفته از مکانیزه شدن صنعت و تحولات تکنولوژی دارد که بسیاری از مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل مدرن تر داده اند و در نهایت بیکاری فقر است که ناشی نبوده سرمایه ی اولیه برای شروع بسیاری از کسب و کارها توسط افراد متخصص در حوزه های مختلف است. درگیر هر یک از عوامل بیکاری بالا باشید ، تفاوتی ندارد. مهم آن است که بدانید شما بصورت مقطعی در این شرایط قرار گرفته اید و با گسترش بیکاری و آمار فزاینده ی آن فقط شما در چنین شرایطی قرار ندارید.

برای اوقات بیکاری باید برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی تنها در شرایط کاری مفید و مثمرثمر نیست. بلکه اوقات بیکاری بیش از هر چیزی نیاز به یک برنامه ریزی منسجم دارد. برنامه ریزی برای حفظ بهره وری و تمرکز از واجبات است. برنامه ریزی نه تنها از اتلاف وقت تان جلوگیری می کند، بلکه تمرکزتان را بر علایق تان افزایش می دهد.

حتما به دنبال یک کار موقت باشید. اگرچه با ایده آل های شما فاصله ی زیادی داشته باشد. اگر چه این یک راه حل دائمی برای وضعیت پیشروی شما نیست، اما تا رسیدن به کار دائمی وضعیت مالی تان را نیز بهبود می بخشد. از کسب و کارهای آنلاین و در بستر فضای مجازی هم غافل نشوید. در این مدت هم تجربه ی لازم را در حوزه های مختلف کسب می نمایید و هم رزومه ی در خور توجهی تهیه می نمایید. باید از این فرصت استفاده نمایید و مهارت های خود را ارتقا دهید. در دوره های آموزشی مختلف شرکت کنید و گواهینامه های لازم را دریافت نمایید.

پر کردن اوقات بیکاری
پر کردن اوقات بیکاری

مهم نیست که به شما پولی داده می شود یا نه. مهم آن تجربه هایی است که با حضور در یک محیط کاری جدید بدست می آورید. هر چقدر مهارت های خود را افزایش دهید، بازار کار روبرویتان بزرگ تر خواهد بود.

به دنبال کار باشید و از هیچ مرجعی ، سطحی گذر نکنید. از سایت های اینترنتی معتبر،جراید، نشریات، روزنامه ها گرفته تا سایت های رسمی دولت و هر چه می تواند مفید باشد، بهره بگیرید. حتی یک آگهی استخدامی مناسب را هم از دست ندهید. غصه خوردن را کنار بگذارید، ورزش کنید و از فکر و خیال دوری کنید. به آینده امیدوار باشید تا هر چه زودتر شغلی مناسب با مهارت ها و روحیات شغلی خود بیابید.

خوشدل – کارشناس اجتماعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85624
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن