اجتماعی

موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران

در این مقاله ما موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران را در سه حوزه مختلف، بررسی خواهیم کرد.

با موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران آشنا شویم!

موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران

امروزه یکی از شاخص های پیشرفت اقتصادی هر کشوری، میزان مشارکت زنان در امور تولیدی آن است. کشورمان ایران در دهه های اخیر شاهد ورود زنان به دانشگاه ها و فارغ التحصیلی آنان بوده است. به تبع آن، کار آفرینی و مشارکت زنان در امور تولیدی کشور نیز در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. ترغیب زنان به کارآفرینی و ایجاد مشاغل مستقل و مولد، می تواند در پیشرفت اقتصادی هر کشوری نقش مهمی را ایفا کند. با این حال، این مسیر هموار نیست. در این مقاله ما موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران را در سه حوزه مختلف، بررسی خواهیم کرد:

  • موانع ساختاری و فرهنگی
  • موانع فردی
  • موانع اقتصادی

موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران: موانع ساختاری و فرهنگی

خصوصیات شخصیتی و توانایی های هر انسانی، تحت تاثیر عوامل محیطی رشد می کنند. بدین ترتیب، عوامل محیطی و فرهنگی نقش بسیار مهمی را در تصمیمات فردی ایفا می کنند و مقوله کارآفرینی زنان نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود عوامل بازدارنده در جامعه و فرهنگ، می تواند هر فرد مستعد کارآفرین را تا مرز غیر مولد بودن پیش ببرد. این امر در زنان تاثیرگذار تر است. وجود تبعیض های جنسیتی در محیط کار و آموزش، حاکم بودن فرهنگ مرد سالاری در جامعه، نپذیرفتن زنان در نقش های مدیریتی، عدم اعتماد به زنان کارآفرین و همکاری نکردن با آن ها و وجود باورهای کلیشه ای و مذهبی در خصوص نقش زنان در جامعه از جمله موانع و چالش های کار زنان در ایران هستند. این پارامترها می توانند در هر مرحله ای از سیکل زندگی زنان روی روحیات، باورها و توانمندی های آنان تاثیر بگذارند و جلو رشد و بالندگی آن ها را بگیرند.

چالش های کارآفرینی زنان : موانع فردی

در سطح فردی نیز عوامل بازدارنده مختلفی می توانند زنان کشورمان را از مولد بودن باز دارند. البته این عوامل جهان شمول هستند و هر زنی در هر نقطه ای از دنیا ممکن است تحت تاثیر این عوامل، سرنوشت متفاوتی را تجربه کند. ترس از شکست و کمبود اعتماد به نفس، نبود الگوهای مناسب برای دختران جوان و شرایط زندگی (مانند تاهل، داشتن فرزند یا محدودیت های فیزیکی و حرکتی) از جمله عوامل بازدارنده ای هستند که زنان کارآفرین با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

 

موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران
موانع و چالش های کارآفرینی زنان در ایران

 

 

موانع و چالش های کارآفرینی در ایران : پارامترهای اقتصادی

در نهایت نیز باید به موضوع اقتصاد اشاره کنیم. این عامل بازدارنده هم مردان و هم زنان کارآفرین ایران را به چالش کشیده است. فقدان سرمایه و موانع اداری و بروکراسی در اداره و بانک ها، سد های مختلفی را بر سر کارآفرینان قرار می دهند. از سویی دیگر، قوانین حمایتی کافی برای زنان کارآفرین در کشور وجود ندارد و این بخش از جامعه نمی تواند به راحتی در حوزه های مختلف اقتصادی ورود کند. سرمایه گذاران نیز به استارتاپ ها و کسب و کارهای زنان کارآفرین روی خوش نشان نمی دهند و نبود سرمایه کافی، این بخش مولد اقتصادی را از چرخه تولید دور نگه داشته است. البته کارآفرینان ایرانی، فارغ از جنسیت و یا حوزه تخصصی کارشان، آثار سو اقتصاد بیمار ایران را تجربه کرده اند اما به نظر می رسد در این بین، زنان بیش از سایرین آسیب دیده اند.

شاید وقت آن باشد که جامعه نگاه خود را به زنان کارآفرین تغییر دهد و به زنان اجازه حضور در عرصه های فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی داده شود. زنان ایرانی ثابت کرده اند با وجود تمام موانعی که بر سر راهشان قرار دارد، در حوزه فعالیت خود بسیار موفق و مولد هستند و می توانند نقش به سزایی را در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورمان ایفا کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83418
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن