یادداشت

آیا استانداری به وظایف اقتصادی اش عمل می کند؟؟؟؟؟

سال جاری از سوی رهبر فرانه انقلاب اسلامی سال تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است و موضوع تولید و ارتقای آن به دانش بنیان و ایجاد اشتغال باید در اولویت برنامه های استان قرار گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع و نظر به این که معاون امور اقتصادی و هماهنگی استانداری گیلان جدیدا منصوب شده و مشکلاتی که استان در حال حاضر با آن روبروست، لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم :
1- استانداری یک نهاد فرابخشی و هماهنگ کننده امور و دستگاه‌های اجرایی، مجری آن هستند. استانداری در مقام نهاد هماهنگ کننده بین بخشی و فرابخشی باید نظارت کند تا دستگاه‌های اجرایی، وظایف خود را به درستی انجام دهند؛ یعنی هماهنگی و نظارت دو وظیفه مهم معاونت هماهنگی امور اقتصادی است.
2- مهم‌ترین مسأله در استان سرمایه‌گذاری و اشتغال است و باید راهکارهای مختلفی برای آن‌ها پیش‌بینی‌ شود. اشتغال به سرمایه‌گذاری وابسته است اما متاسفانه رتبه استان در جذب سرمایه گذاری مناسب نیست و نگاه ضد سرمایه و آلودگی اداری سرمایه گذاران را فراری می دهند.
3- واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد زیادی در استان وجود دارد، باید با همت، تلاش و بکارگیری ظرفیت‌ها، اتفاقاتی که برای صدها بنگاه تولیدی استان رقم خورده و ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به عنوان مسائل اولویت‌دار استان برطرف شود.
4- در حال حاضر صدها طرح تولیدی نیمه تمام در استان گیلان وجود دارد که درصد پیشرفت فیزیکی آن ها متفاوت است اما به مرحله بهره‌برداری، تولید و اشتغال نرسیده است و باید برای نهایی شدن این طرح ها تدبیر شود .
5- بانک های استان مهم ترین مانع تولید هستند و متاسفانه مدیران این بانک ها چون رفاه و بانک ملی و … هنوز بر مصدر امورند. بانک ها اغلب از مصوبات ستاد تسهیل تبعیت نمی کنند؛ بنابراین، نظارت بر وضعیت بانک‌ها و تسهیلات از مهم ترین وظایف معاونت هماهنگی امور اقتصادی است. باید بانک ها مکلف شوند که تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش مصوب شده در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند.
6-  ارتقا تولید ناخالص ملی در سطح استان از دیگر مسئولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی است. رشد اقتصادی ۸ درصدی در کل کشور پیش‌بینی شده که باید استان گیلان نیز به این نرخ رشد دست یابد و این موضوع هم با سرمایه‌گذاری جدید، حمایت از بخش تولید و صادرات ممکن است.
7-  تشکیل کارگروه های تخصصی با کارشناسانی با انگیزه و متعهد و مجرب و متخصص در موضوعات صادرات، رونق تولید، تولید دانش بنیان ، تسهیل و رفع موانع تولید و … در معاونت هماهنگی امور اقتصادی ضروری است .
ارایه گزارش کار نوبه ای سه ماهه و شش ماهه و سالانه در خصوص وضعیت اقتصادی استان ، واحد های تولیدی راکد ، نیمه فعال و فعال، عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و عملکرد بانک ها و طرح های نیمه تمام و … از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی به رسانه ها بسیار اهمیت دارد .
8-  سفرهای شهرستانی استاندار و معاونان باید با برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد؛ بنابر این، بایستی معاونت هماهنگی امور اقتصادی درحوزه وظایف خود مشکلات اقتصادی شهرستان ها را به دقت بررسی و احصا کند و مصوبات سفر را تا حصول نتیجه پیگیری نماید تا سفرها غیر تبلیغاتی و مثمر به ثمر باشد.
9-  معاونت هماهنگی امور اقتصادی باید از ظرفیت فرمانداری ها برای تحقق سیاست حمایت از سرمایه گذاری، تولید و اشتغال زایی ، بیش از گذشته استفاده کند. در آغاز سال جدید، تشکیل گردهمایی فرمانداران شهرستان‌ها و تداوم ماهانه آن برای ابلاغ برنامه ها ، اولویت‌ها و مسائل اقتصادی شهرستان ها پیش نهاد می شود.
10- مردم از وضعیت گرانی کالا و تورم و خدمات رسانی دستگاه ها و ضعف نظارت بر بازار ناراضیند و این امر بر اقتدار دولت و نارضایتی عمومی تاثر می گذارد . معاونت هماهنگی امور اقتصادی باید با برنامه ریزی مناسب بر بازار نظارت کند و اجازه ندهد اعتماد عمومی به دولت آسیب ببیند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83414
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن