گزارش

معرفی زنان کارآفرین روستایی را جدی بگیریم

در سالهای اخیر زنان روستایی موفقیت‌های چشمگیری در حوزه کارآفرینی داشتند. بسیاری از زنان کارآفرین موفق، تحولی در روستاهای منطقه خود ایجاد کردند. معرفی زنان کارآفرین روستایی می‌تواند در ایجاد انگیزه در دیگر زنان روستایی بسیار مؤثر باشد. ما در این مطلب تعدادی از برترین زنان کارآفرین روستایی در عرصه های مختلف را معرفی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین معرفی زنان کارآفرین روستایی می‌تواند نقش مؤثری در خودباوری دیگر زنان روستایی داشته باشد. خودباوری و خودکفایی زنان روستایی می‌تواند اقتصاد خانواده و سپس اقتصاد روستا را متحول سازد. بنابراین معرفی زنان کارآفرین روستایی علاوه بر ترویج فرهنگ کارآفرینی می‌تواند در نهایت در توسعه اقتصادی جامعه تأثیرگذار باشد. ما در این مطلب قصد داریم با معرفی زنان کارآفرین روستایی گامی هرچند کوچک در این عرصه برداریم.

صادرات منسوجات سنتی دست بافته زنان روستایی

“مریم رمضانی فدرد” یکی از زنان کارآفرین روستایی است که محصولات او به کشورهای همسایه صادر می‌شوند. این بانوی کارآفرین کار خود را از زادگاه خود روستای فدرد از توابع شهرستان تربت حیدریه آغاز کرده است. او در سال 1386 یک شرکت تعاونی در حوزه فرش ثبت می‌کند. سپس با حمایت خانواده هنر فراموش شده “فَرَت بافی” را احیا می‌کند. فرت بافی نوعی شیوه سنتی نساجی است که به وسیله آن پارچه‌های رنگارنگ متنوعی تولید می‌شود. او در طی این سالها هم‌زمان با کار، در دوره‌های آموزشی متنوعی از قبیل ابریشم بافی، جاجیم بافی، نواربافی، نساجی سنتی و … شرکت کرده است. در حال حاضر دست‌بافته‌های تولید شده در کارگاه این بانوی کارآفرین به کشورهای آلمان، سوئد و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

تولید گلیم کاموایی و صادرات آن

محدثه صفری از استان فارس نیز جزو کارآفرینان برتر در بخش روستایی معرفی شده است. او کار خود را با یک مغازه کوچک کاموا فروشی شروع کرده است. او در زمان فروش کاموا با گلایه مداوم بافندگان از نبود مشتری مواجه می‌شود. با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به گلیم داشته تصمیم می‌گیرد وارد این حوزه شود. او کار خود را با 2 میلیون تومان پول رهن خانه خود شروع می‌کند. او با جسارت زیاد اقدام به تولید گلیم سه در چهار و سه در پنج متر می‌کند. در آن زمان بزرگ‌ترین گلیم‌های کاموایی، یک و نیم در شش متر بودند. هم‌زمان او تلاش می‌کند محصولات خود را به تاجران حوزه خلیج فارس معرفی کند. بیشترین میزان تولید این بانوی کارآفرین با کمک زنان روستای هنگام بوده است. او توانسته برای 38 نفر درآمد ثابت و دائمی ایجاد کند. او به طور غیرمستقیم زمینه آموزش و اشتغال حدود 1200 نفر را فراهم کرده است.

معرفی زنان کارآفرین روستایی
معرفی زنان کارآفرین روستایی را جدی بگیریم

تولید دام رو به انقراض توسط روستاییان استان گیلان

“فاطمه دریساوی” از دیگر زنان کارآفرین روستایی است که قدم در راه سختی گذاشته است. او مدیرعامل نخستین شرکت تعاونی کشاورزی گاومیش‌داران در کشور است. این شرکت تعاونی در پی اعلام سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر ضرورت گسترش تولید گاومیش در کشور راه‌اندازی شد. شرکت تعاونی کشاورزی گاومیش داران گیلان در سال 1395 با حضور 200 تن از دامداران استان تشکیل شده است. این شرکت اقدامات مؤثری در آموزش‌های ترویجی و اجرای طرح تلقیح مصنوعی و همکاری با سازمان‌های مربوطه داشته است. فاطمه دریساوی حتی از دوره‌های آموزشی بین‌المللی برای پرورش گاومیش با هدف اصلاح نژاد و تولید صنعتی نیز بهره گرفته است. به همین خاطر این بانوی کارآفرین به عنوان یکی از ده بانوی کارآفرین برتر روستایی انتخاب شده است.

چرا معرفی زنان کارآفرین روستایی اهمیت دارد؟

اغلب روستاییان از کمبود امکانات و بیکاری در روستا گلایه دارند. در حالی که منابع طبیعی و هنرهای سنتی روستا منابع ارزشمندی برای کسب درآمد هستند. هیچ چیز به اندازه معرفی زنان روستایی کارآفرین موفق در ایجاد انگیزه در زنان روستایی مؤثر نیست. زنانی که امکاناتی مانند تمام زنان روستا در اختیار داشتند و امروز به کارآفرینان موفقی تبدیل شدند. زنان روستایی می‌توانند با هم‌ذات‌پنداری با این زنان موفق، قدم در مسیر کارآفرینی بگذارند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73816
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن