مناطق آزاد-گردشگری

معاون گردشگری: تبادل گردشگر میان ایران و عمان رشد دوبرابری داشته است

معاون گردشگری با دعوت از عمان برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: تبادل گردشگر میان ایران و عمان سال گذشته دوبرابر رشد داشته است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، ایران از سال ۱۳۹۷ روادید ورود را یک‌طرفه برای عمانی‌ها لغو کرد و در مقابل عمان با تسهیل قوانین ورود به این کشور، ویزای فرودگاهی را برای ایرانی‌ها برقرار کرد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک سال پیش در سفری که به عمان داشت، از رشد ۳۶۲ درصدی گردشگران ورودی از این کشور به ایران خبر داد و آن را از قانون لغو روادید متاثر دانست.

مرزهای ایران و عمان به دنبال شیوع ویروس کرونا مسدود شده اما معاونان گردشگری دو کشور در وبیناری، راهکارهای تقویت همکاری‌های گردشگری ایران و عمان را با هدف اشتراک تجربه‌ها و اقدام‌ها در مدیریت بحران کرونا بررسی کردند.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ در نشست مجازی با «میثاء المحروقی» ـ معاون گردشگری وزارت گردشگری و میراث‌فرهنگی عمان ـ یادآور شد: یکی از ماموریت‌های ذاتی و کلیدی دولت در صنعت گردشگری حفظ و تقویت روابط با بازارهای هدف است. کارآمدی این امر می‌تواند بسترساز حضور مداوم بخش خصوصی در جریان گردشگری دو کشور باشد. ضرورت این اقدام در دوران همزیستی با کرونا که سطح فعالیت بخش‌های خصوصی دو طرف به کمینه‌ترین حالت ممکن رسیده، الزامی و حیاتی است. از این رو با همین رویکرد معاونت گردشگری اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری سلسله وبینارهای «تقویت همکاری‌های گردشگری با کشورهای بازار هدف جمهوری اسلامی ایران» کرده است.

وی با بیان این‌که این وبینار با هدف اشتراک تجارب و اقدامات در مدیریت بحران کرونا و پیگیری تعاملات و توافقات پیشین برگزار شده است، افزود: یکی از راهکارهای توسعه گردشگری دو کشور تحقق برنامه اجرایی همکاری­‌های گردشگری است که با ملاحظات شیوع ویروس کرونا، در مسیر عملیاتی قرار خواهد گرفت.

تیموری با یادآوری این­‌که جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از دیرباز پیشینه روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی داشته‌اند، تاکید کرد: نیاز است با تبادل گردشگر و تقویت این حوزه روابط موجود استمرار و استحکام یابد.

او ادامه داد: در سال گذشته تبادل گردشگر میان ایران و عمان با رشد دوبرابری مواجه بود که این شرایط سرآغاز خوبی در زمینه همکاری‌های این حوزه در ایام کرونا و پساکرونا خواهد شد. منتها طبق پیش‌بینی‌ها زمان همزیستی با ویروس کرونا طولانی خواهد بود و نیاز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط تعیین‌شده تداوم همکاری‌های گردشگری محقق شود.

معاون گردشگری گفت: با توجه به تغییرات ایجادشده در صنعت گردشگری به دنبال انتشار ویروس کرونا، این‌طور پیش‌بینی شده است که از این پس بیشترین تبادلات و سفرهای انجام‌شده میان کشورهای همسایه خواهد بود. از این رو تقویت همکاری‌های گردشگری با کشور عمان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

وی افزود: پیرو اجرایی شدن سند همکاری‌های گردشگری دو کشور می‌توان برخی اقدامات را با وجود محدودیت‌های کرونا در مسیر اجرا قرار داد که از مهم‌ترین آن‌ها امور مربوط به تبلیغات، اطلاع‌رسانی، تهیه محتوا، کلیپ و فیلم و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک گردشگری است.

معاون گردشگری در ادامه گزارشی از آخرین اقدامات صورت‌گرفته در صنعت گردشگری کشور در مواجهه با ویروس کرونا ارائه کرد و گفت: تعیین ضوابط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زنجیره خدمات این حوزه و نیز ایجاد بستر لازم به منظور تحقق سفر هوشمند از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در همکاری نزدیک با ستاد کرونا و ارگان‌های فرابخشی مرتبط بوده است که تعیین پروتکل‌ ورود گردشگران خارجی به ایران نیز به عنوان اقدامی تکمیل‌کننده پس از بازگشایی مرزها اجرایی خواهد شد.

تیموری بر استمرار مشورت و همکاری‌های آموزشی و پایه‌ای گردشگری میان دو کشور ایران و عمان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده حاصل از ویروس کرونا بالغ بر دوهزار پروژه گردشگری در کشور در حال اجراست. در شرایط حاضر نیز از همکارهای گسترده در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری استقبال خواهیم کرد.

معاون گردشگری همچنین پیشنهاد کرد: در چارچوب برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری ضرورت دارد تا بر بندهای عملیاتی و قابل اجرا در دوران کرونا تاکید شود. به همین منظور با فعال شدن کارگروه می‌توان آغازی دوباره در روابط گردشگری دو کشور را ترسیم کرد.

خانم میثا المحروقی ـ معاون گردشگری کشور عمان ـ نیز بهره‌مندی از تجربه‌های ایران را ارزشمند و کاربردی دانست و با اشاره به تاکید وزیر گردشگری سلطنت عمان بر تقویت روابط متقابل، صدور روادید فرودگاهی برای ایرانیان را نشانه‌ای از اهمیت این بازار برای عمان دانست.

المحروقی تاکید کرد: در حال حاضر تدابیر لازم به منظور تعیین پروتکل‌های بهداشتی به منظور آغاز پروازهای منظم و روابط گردشگری با برخی کشورها انجام گرفته که امیدوار هستیم این ارتباط به‌زودی با جمهوری اسلامی ایران نیز برقرار شود. در حال حاضر کشور عمان تنها پذیرای افراد مقیم در این کشور است.

معاون گردشگری کشور عمان همچنین تاکید کرد: طبق دستور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، تقاضای همکاری در سایر حوزه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری، آموزش، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی نیز از ایران وجود دارد که انتظار می‌رود در پی تقویت همکاری‌های گردشگری میسر شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49038
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن