مناطق آزاد-گردشگری

گردشگری  سلامت  و مزایای آن

سیده مینا دیوبند - سردبیر روزنامه تفاهم

گردشگری  سلامت ؛ دارای طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع می باشد . گردشگری سلامت یا همان توریسم سلامت ، مسئله ی مهمی  از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی است. گردشگری  سلامت  نقش مهمی  در توسعه اقتصادی  و استانداردهای زندگی بشر بوده  و دارای اهمیت و مزایای زیادی از جمله دسترسی به جدیدترین فناوری‌ها در بخش پزشکی ، ایجاد درآمد خارجی برای کشور و واردات ارز ، مزایای اجتماعی ،  سیاسی ، اقتصادی و … می باشد .

گردشگری  سلامت از جمله مباحث قابل توجهی است که در این سال ها با رشد قابل توجهی در کشور همراه  بوده  است. با توجه به قدمت کهن ایران و آثار باستانی قابل توجه و بی نظیر کشور، اگر چه تا کنون در بخش گردشگری و جذب توریست موفق عمل نکرده ایم ، بخش گردشگری سلامت از جمله حوزه هایی است که با کمی برنامه ریزی و فراهم نمودن زیرساخت ها می توان رشد و پیشرفت قابل توجهی داشت.

در دنیای امروز، مقوله گردشگری به صورت تخصصی دنبال می شود و از مفهوم عام خود خارج شده و به شاخه‌های متعددی تقسیم بندی می شود که یکی از مهم ‌ترین آن ها گردشگری سلامت است.

گردشگری  سلامت  به علت تاثیر‌گذار بودن بر فرایند تولید، اشتغال و توسعه‌ی اقتصادی برای بسیاری از کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است و منبع درآمد ارزی مناسب و قابل توجهی برای اقتصاد کشورها خواهد بود. توجه به این مهم که علاوه بر درآمدزا بودن این صنعت ، تامین اهداف دیپلماتیک کشورها نیز به دلیل ارتباط گسترده فرهنگی و اقتصادی با سایر کشورها محقق خواهد شد. حال این سوال مطرح می شود که چه راهکارهایی برای افزایش آمار گردشگری سلامت در ایران وجود دارد. درقدم اول از بازاریابی و تبلیغات نباید غافل شد ، چرا که هم اکنون ، تایلند و هند جز مقاصد گردشگری سلامت در جهان هستند.

سازمان جهانی گردشگری معتقد است که گسترش و توسعه ی صنعت گردشگری  سلامت  باعث ایجاد دویست میلیون شغل بطور مستقیم و غیرمستقیم در آینده خواهد شد.اشتغال مستقیم در زمینه ی هتل ها ، رستوران ها ، فروشگاه های توریستی و به عبارت دیگر، نیروی انسانی که نقش مهم و مستقیمی در این صنعت دارند. اشتغال غیر مستقیم از طریق مشاغلی که در بخش های تدارکاتی همچون کشاورزی، تولیدی و … که در این صنعت نقش دارند و در نهایت اشتغال اشخاصی که به واسطه ی هزینه کردن درآمدهای حاصل از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به عنوان مثال توسعه ی صنعت توریسم درمانی و توسعه ی صنایع دستی در بالا بردن آمار اشتغال تاثیرگذار خواهد بود.

در سال های اخیر، ارزش کم ریال در برابر دلار، باعث کاهش چشمگیر قیمت تمام شده خدمات پزشکی در ایران نسبت به کشورهای اطراف گشته است و این خود، نقطه قوتی محسوب می شود. ارز آوری هر گردشگر سلامت برای ایران بیش از ۲ هزار دلار است که البته بالا بودن تعرفه‌های درمانی و کمبود پزشکان کارآزموده سایر کشورها، گردشگری  سلامت  در ایران را برجسته کرده است. ارزآوری قابل توجه و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و ارائه خدمات درمانی با نرخ کم، زمان انتظار کوتاه، کیفیت برتر خدمات و مراقبت‌ها از جمله مزیت های قابل توجه در کشور است. لزوم توجه هر چه بیشتر به زیر ساخت های گردشگری سلامت در شهرهایی که پتانسیل خاص گردشگری از نظر تاریخی، فرهنگی و مذهبی را دارا هستند از جمله مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز از جمله مباحث مهمی است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

ساخت بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی مدرن با بکار گیری پزشکان مجرب و نامدار به رشد هر چه بیشتر گردشگری  سلامت  می انجامد. فراهم کردن شرایط بازاریابی و رونق هر چه بیشتر را می توان با ایجاد امکان پذیرش بیمه های تکمیلی کشورهای بازار هدف و تبلیغ امکانات پزشکی و هتل های مورد اقامت ایجاد نمود. افزایش تعداد هتل بیمارستان ها اولین قدم در توسعه ی این زیر ساخت هاست. شرکت در سمینارهای بزرگ پزشکی دنیا و تبلیغ هر چه بیشتر در کشورهای همسایه همچون عراق، کویت ، عمان و آذربایجان را باید در راس امور قرار داد. البته بر اساس آمار یونیسکو بیش از 800 میلیارد دلار گردش سالانه صنعت توریسم درمانی در جهان وجود دارد که با کمال تاسف ، سهم ایران کمتر از یک دهم از این گردش مالی است. ما باید برنامه‌ ای مشخص برای جذب گردشگر از کشورهای پیرامون داشته باشیم، تا بتوانیم در سال پیشرو به درآمد های بیشتری در حوزه ی درآمدهای غیر نفتی دست یابیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93011
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن