یادداشت

کارآفرینی در حوزه ی توریسم درمانی

توریسم درمانی و فعالیت های کارآفرینانه ای که در این حوزه انجام می شود، به علت تاثیر گذاربودن بر فرایند تولید، اشتغال و توسعه ‌ی اقتصادی برای بسیاری از کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است و منبع درآمد ارزی مناسب و قابل توجهی برای اقتصاد کشورها خواهد بود. برند سازی و توجه به سیاست گذاری های این حوزه از طریق هماهنگی دولت با بخش های خصوصی و تقویت سرمایه گذاران و کارآفرینان این حوزه ،تنها ذکر بخشی از راه های اشتغال و کسب درآمد در این صنعت است.

“تا جایی که معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در نشست هماهنگی پنجمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بیان کرد، که با توجه به بستر مناسب توریسم درمانی، بیماران کشورهای همسایه می‌توانند در قالب توریسم سلامت به ایران سفر کنند. وی خاطر نشان کرد:‌ تاجیکستان،‌ افغانستان، عمان، جمهوری آذربایجان و عراق به عنوان کشورهای هدف اولیه ایران در این زمینه مطرح هستند و در گام‌های بعدی ،امکان استفاده از ظرفیت سایر کشورها نیز وجود خواهد داشت.

صنعت توریسم درمانی
صنعت توریسم درمانی

توجه به این مهم که علاوه بردرآمد زا بودن این صنعت ،تامین اهداف دیپلماتیک کشورها نیز به دلیل ارتباط گسترده فرهنگی و اقتصادی با سایر کشورها محقق خواهد شد. حال این سوال مطرح می شود که چه راهکارهایی برای افزایش آمار توریسم درمانی  در ایران وجود دارد. محمدرضا کرباسی – معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران همچنین بیان کرد که طبق آمار اعلام شده ،برای یک دوره پنج ساله ایران توانسته بود ، رشد بسیار خوبی را در این حوزه ثبت کند، اما پس از آن ،این روند با افت مواجه شده است. از سال ۱۳۹۳ و همزمان با افزایش اختلافات سیاسی میان ایران و عربستان سعودی ، برگزاری کنفرانس‌های سلامت از سوی اتاق بازرگانی متوقف شد، زیرا خطر برخی شیطنت‌ها و مشکلات اجرایی وجود داشت.

در قدم اول از بازاریابی و تبلیغات نباید غافل شد، چرا که هم اکنون تایلند و هند ،جزء مقاصد توریسم درمانی در جهان هستند.کارآفرینان این حوزه باید توجه داشته باشند، سازمان جهانی گردشگری معتقد است که ، گسترش و توسعه ی صنعت توریسم درمانی باعث ایجاد دویست میلیون شغل بطور مستقیم و غیرمستقیم در آینده خواهد شد.اشتغال مستقیم در زمینه ی هتل ها، رستوران ها، فروشگاه های توریستی و به عبارت دیگر ،نیروی انسانی که نقش مهم و مستقیمی در این صنعت دارند، اشتغال غیرمستقیم از طریق مشاغلی که در بخش های تدارکاتی همچون کشاورزی، تولیدی که در این صنعت نقش دارند و در نهایت ایجاد اشتغال القایی که اشخاص به واسطه ی هزینه کردن درآمدهای حاصل از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صورت می پذیرد.به عنوان مثال ،توسعه ی صنعت توریسم درمانی و توسعه ی صنایع دستی در بالا بردن آمار اشتغال تاثیر گذار خواهد بود. در خاورمیانه ،کشورهای ترکیه ،اردن و امارات در جلب این دسته از گردشگران با برنامه‌ریزی ، بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با فراهم نمودن امکانات، به رشد وسیعی دست یافته‌اند. در سال های اخیر، ارزش کم ریال در برابر دلار ،باعث کاهش چشمگیر قیمت تمام شده خدمات پزشکی در ایران نسبت به کشورهای اطراف گشته است و این خود نقطه قوتی محسوب می شود. با توجه به پیشینه تاریخی و جذابیت های ایران، می توان گردشگری سلامت را در شهرهایی که پتانسیل بالای گردشگری از نظر تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارا هستند از جمله مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز را پی ریزی و جدی تر دنبال کرد. ساخت بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی مدرن با بکار گیری پزشکان مجرب و نامدار به رشد هر چه بیشتر توریسم درمانی می انجامد و می تواند کارآفرینان زیادی را در این حوزه راغب به فعالیت هر چه بیشتر نماید.فراهم کردن شرایط بازاریابی و رونق هر چه بیشتر را می توان با ایجاد امکان پذیرش بیمه های تکمیلی کشورهای بازار هدف و تبلیغ امکانات پزشکی و هتل های مورد اقامت ایجاد نمود.

تهیه طرح جامع توریسم درمانی از جمله اقدامات مهم انجام شده در این بخش است که با هدف سیاست گذاری های کلان در زمینه توریسم درمانی از پتانسیل های نظام برای جذب گردشگر در این زمینه استفاده شده است. برنامه ريزي بلند مدت و كوتاه مدت ، مي تواند زمينه هاي لازم جهت توسعه و گسترش اين صنعت را در پيش داشته باشد وکارآفرینان  بخش خصوصي نيز مي توانند با ساخت مراكز تخصصي و همگام با علم دنيا، در این حوزه به فعالیت های شاخصی بپردازند.

 

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مارکتینگ

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78619
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن