یادداشت

مجمع نمایندگان گیلان و نظارتی که نمی شود!

وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانون اساسی تبیین کرده است؛ به‌ طوری که به اختصار می‌توان گفت وظیفه نمایندگان وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین گذشته و نظارت بر حسن اجرای قوانین است اما این گونه به نظر می رسد بیشترین هم و غم نمایندگان رسیدگی به مشکلات اجرایی حوزه انتخابیه بوده و من به عنوان یک شهروند وفعال اجتماعی، اثری از نظارت نمایندگان گیلان در مسایل اساسی و کلان استان نمی بینیم . اگر سری به اینستاگرام نمایندگان گیلان بزنید، به وضوح می بینید که کار اجرایی برای نماینده شهرستان بیش از نظارت و رسیدگی به مسایل مهم و تاثیر گذار بر زندگی مردم، اهمیت دارد . به این خبرها توجه کنید :
نصب پایه های 9 متری برق در …
اخذ تامین اعتبار برق روستای …
بازدید میدانی از روستای …
بازدیدهای محله محور …
جلسه با شورای معلمان دو مدرسه …
پی گیری اجرای فیبرنوری برای راه اندازی آموز مجازی دانشگاه …
عملیات اجرای پل …
اخذ اعتبار روکش راه …
اخذ اعتبار برای بخش های …
عملیات بهسازی و لایروبی چاه آب شرب روستای …
اجرای طرح هادی روستایی و …
۱- نمايندگاني كه با شعارهايي چون ايجاد اشتغال براي جوانان، آوردن صنعت، ساختن دوباره شهر و رفع محروميت، از مردم رای گرفته‌اند چرا به شعارهای خود عمل نمی کنندو وارد كار اجرايي مي‌شوند که متولی مشخصی دارد.آیا با این دخالت‌هاي نابجا نظم حاكم بر قواي سه‌گانه به‌هم نمي‌ريزد؟؟آیا اين شيوه عمل، مصداق بارز عدم پايبندي به قانون اساسی نیست؟.
۲- آیا دولت آیت الله رئیسی روند مداخله نمایندگان در کار اجرایی را متوقف خواهد کرد؟ و از اثرت این نوع مداخلات جلوگیری خواهد نمود؟ شخصا اعتقاد دارم هم دولت بايد چنين اجازه و فرصتی را به اين دسته از نمايندگان مجلس ندهد و هم شوراي محترم نگهبان بايد در بررسی صلاحيت‌ها به اين نوع تخطی‌ها از قانون اساسی توجه ويژه‌ای داشته باشد.
۳- وقتی شهرستانی فرماندار، بخشدار، شهردار، مسئولین مختلف دستگاه های اجرایی برای انجام امور مشخص حاکمیتی دارد و دولت برای آن هزینه می پردازد، مداخله نماینده مجلس درکار آب ، کابل و تیر برق، اسفالت و پل و هیت های ورزشی … ، چه توجیهی دارد؟
۴- آیت الله رئیسی که به درستی رقیب خود در انتخابات را فساد می دانست آیا اعتقاد ندارد قدرت‌نمايی نمايندگان در حوزه‌های انتخابيه، باعث استبداد راي آنها و بروز فساد مي‌شود و به مرور زمان اين فساد خود را نمايان خواهد كرد؟؟؟
۵- نیمی از دوره نمایندگی مجلس یازدهم سپری شده است؛ بنابراین، ضروری است هم نمایندگان شهرستان ها و هم مجمع نمایندگان استان به مردم گزارش دهند که در این مدت چه عملکردی در سطح ملی ، استانی و محلی در حوزه قانون گذاری ، نظارت داشته اند؟
۶- انتظار می رود نماينده‌ای كه خود قانونگذار است باید به قانون اساسی به عنوان مهم‌ترين قانون كشور، پايبند باشد. آنان در مراسم تحليف در مقابل قرآن مجيد، سوگند ياد مي‌كنند كه به قانون اساسی پايبند باشند و از آن حراست كنند و عدم پايبندی به اين سوگند، نمونه‌ای بارز از عدم پايبندی و عدم التزام عملي به اسلام است که شورای محترم نگهبان باید به آن توجه ويژه داشته باشد تا ريشه اين دخالت‌هاي نابجا و غيرقانونی خشكانده شود و تفكيك قوا معنی خود را باز يابد و اجزا و اركان دولت بتوانند كار خود را انجام دهند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78626
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن