یادداشت

دنیای اشتغال به دنبال مهارت آموزی

دنیای اشتغال به شدت متحول شده است و بازار کار به شکل هوشمندانه ای به دنبال نیروی کار ذبده و کاربلد می باشد. اگر روزهای نه چندان دور مدارک مهندسی و یا فنی ،ملاک استخدام افراد در بازار کار بود ،اکنون در دنیای اشتغال ،صاحبان کسب و کار دیگر به دنبال استخدام افراد صرف دارای مدارک دانشگاهی نیستند و حیطه ی تخصصی و مهارت افراد اولویت امتیازی استخدام آن ها به شمار می رود. از اینرو ،ضعف آموزش های مهارت محور از اصلی ترین دغدغه های حال حاضر جامعه ایران است و همین امر سبب شده تا حتی تحصیلات دانشگاهی به عنوان شاخصه ای برای جلوگیری از بیکاری کارساز نباشد. چرا که بی تردید نقش مهارت محوری در کنار آموزش های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت کننده به سمت چرخه ی تولید است و برای شتابدهی به فرآیند تولید ،امری جدی و تاثیرگذارمحسوب می گردد. و البته آمارها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا می گیرند در راهیابی به بازار کار و دنیای اشتغال موفق‌ بوده‌اند، از اینرو کارشناسان معتقدند ،رواج مدرک گرایی در کشور موجب شده تا نه تنها بیکاری گسترش یابد، بلکه کشور از وجود نیروهای کار ماهر نیز بی بهره بماند. همین امرسبب شده تا متقاضیان اشتغال در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی تقریبا ۳ برابر سایر متقاضیان بازار کار باشد و به نوعی افزایش آمار ورودی به دانشگاه‌ها به شدت از کیفیت مهارت ‌آموزی فارغ التحصیلان کاسته است.

مهارت، فناوری و تربیت نیروی انسانی ماهر یکی از مهم ترین مسائلی است که در دانشگاه های ایران مورد کم توجهی قرار گرفته است. البته در سال های اخیرهم ، دانشگاه ها درصدد ارتباط هر چه بیشتر درصنعت بوده اند و هم صنایع بدنبال جذب نیروهای تحصیلکرده مهارت محورند. در واقع خصیصه ی آموزش هایی از این دست، مقدمه ای برای پرورش هزاران کارآفرین در کشور خواهد بود که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی بی تردید یا در جایگاه شغلی متناسب با تخصص خود در دنیای اشتغال مشغول به کار خواهند شد و یا فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد می نمایند. آموزش به سبک مهارت محوری؛ بستر تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال را فراهم می آورد و این نیروها با نفوذ در جامعه سبب بکارگیری بخش عظیمی از نیروهای غیرخلاق جامعه خواهند شد.

اشتغال و مهارت آموزی
اشتغال و مهارت آموزی

خلای مهارت محوری ،سبب شده که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال نیروی کار ذبده باشند و در مقابل افراد تحصیلکرده ی فاقد مهارت بسیار بیکار. در واقع دنیای اشتغال به نحوی متحول شده و به عبارتی شغل است، اما افرادی که بتوانند این مشاغل را پر کنند به دلیل عدم مهارت ،وجود ندارد. تغییرات در دنیای کسب و کار و صنعت ،سطح نیازمندی ها و مهارت ها را تغییر داده، اما متاسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته، سیستم آموزشی در مهارت محوری همچنان سنتی باقی مانده و پاسخگوی کامل نیازهای در حال تغییر فراگیران و بازار کسب و کار نیست. سنگ زیر بنای موفقیت، وابسته به درک ارزش مهارت ها، از سوی افراد، شرکت ها و دستگاه های دولتی است و اگر افراد جامعه باور کنند که موفقیت در آینده ،وابسته به ارتقای سطح مهارت هایشان است، راه رسیدن به موفقیت بسی هموارتر خواهد شد.متاسفانه با تسهیل ورود جوانان به دانشگاه‌ ها ،کیفیت آموزش ‌های عملی و مهارت محور مورد توجه قرار نگرفته است و همین امر سبب شده است که با توجه به اینکه ،رتبه علمی ایران در بخش فارغ التحصیلان مهندسی دنیا، پنجم است اما خروجی اشتغال جوانان به کیفیت این رتبه ارتباطی نداشته و همین امر سبب شده که با آمار بالای بیکاران جوانان تحصیلکرده ی بدون مهارت در دنیای اشتغال مواجه شویم.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78366
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن