اجتماعی

تحصیلات دانشگاهی در بازار کار اهمیتی دارد؟

اغلب خانواده‌ها هزینه مالی و روانی شرکت در کنکور را می‌پذیرند بدون اینکه بدانند آیا این بهترین راه است؟ در حالی که چرا باید این فشار و هزینه را تحمل کرد اگر سرانجامی نداشته باشد؟ ما در این مطلب تلاش می‌کنیم نقاط قوت و ضعف تحصیلات دانشگاهی و ارتباط آن با بازار کار را بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ تحصیلات دانشگاهی و عبور از غول کنکور تنها هدف زندگی فرزندان ماست. هدفی که زندگی همه ما را تحت تأثیر هزینه‌های مالی و روانی خود قرار می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر نیست در یک مکث کوتاه از خود بپرسیم آیا راه درست همین است؟ آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ اگر شما جزو کسانی هستید که هنوز وارد این عرصه نشدید با ما همراه باشید تا با هم به دنبال پاسخی برای این سؤالات باشیم.

آیا تحصیلات دانشگاهی بهترین راه است؟

مسئله‌ی اصلی اینجاست که اکثر کسانی که در حال تحصیل‌اند فقط می‌دانند که باید با یک رتبه‌ی خوب در کنکور قبول شوند و بعد از تحصیلات دانشگاهی مدرک بگیرند. امّا اغلب افراد برای بعد از دانشگاه و پایان تحصیلات برنامه‌ای ندارند. البته با این اوضاع قیف کنکور، طبیعی هم هست. وقتی رشته دانشگاهی را فنون تست زنی و در نهایت رتبه شما تعیین می‌کند یعنی عملاً انتخابی وجود ندارد. نتیجه، آمار روزافزون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که نمی‌دانند با این مدرک چه کار کنند؟ بعضی از آنها برای این که پاسخ این سوال را ندهند سرشان را با ادامه‌ی تحصیل گرم می‌کنند و بعضی دیگر هم بیکار در خانه می‌مانند و زمین و زمان را مقصر می‌دانند. مشکل اصلی این است که ما بدون تعیین هدف حرکت می‌کنیم. عده بسیار معدودی با هدف پزشک شدن، معمار شدن یا حسابدار شدن کنکور می‌دهند. بقیه افراد کنکور می‌دهند تا قبول شوند و این راه بی‌پایان و بی‌مقصد معلوم است نتیجه‌ای ندارد.

تحصیلات دانشگاهی
تحصیلات دانشگاهی در بازار کار اهمیتی دارد؟

آیا در بازار کار، مدرک دانشگاهی اهمیت دارد؟

در پاسخ این سؤال باید حقیقت تلخی را مطرح کنیم. اگر سرمایه راه‌اندازی کسب و کار داشته باشید به راحتی می‌توانید مدرک دانشگاهی را نادیده بگیرید. اما اگر جزو قشر غالب جامعه هستید که باید مدارج ترقی را پله پله طی کنید مدرک دانشگاهی برای ورود به بازار کار کاملاً ضرورت دارد. با یک مثال ساده موضوع کاملاً روشن می‌شود. خودتان را جای کارفرمایی تصور کنید که قصد استخدام نیروی کار را دارد. از بین متقاضیان، افرادی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط را ترجیح می‌دهید یا فردی که مدعی مهارت‌های بسیار است؟ شاید روزی جایی فردی با مهارت بسیار و تحصیلات اندک بتواند خود را به کارفرما اثبات کند. ولی در دنیای واقعی و زندگی عادی چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد. مشکل اصلی تحصیلات دانشگاهی در کشور ما تمرکز بر روی افزایش دانش و فقدان مهارت است. در حالی که برای دستیابی به یک شغل خوب دانش و مهارت توأمان لازم است. چه بسا مشکل اصلی نادیده گرفتن مهارت در دانشگاه و ضرورت آن در بازار کار است.

راز موفقیت، ترک تحصیل است؟

حتماً تا به حال داستان افراد معروف و موفقی را شنیده‌اید که یا اخراج شده‌اند یا ترک تحصیل کرده‌اند و به دنبال علاقه خود رفتند. این سرگذشت‌ها آنقدر جذاب و رؤیایی است که به تنهایی برای ترک تحصیل کفایت می‌کند. اما حقیقت پنهان در این ماجرا داستان خیل عظیم افرادی است که به هر دلیل ترک تحصیل کرده‌اند و هیچ عاقبت خوشی هم نداشته‌اند. مسئله اینجاست که بشر ذاتاً موفقیت‌ها و خوشی‌هایش را جار می‌زند.

پس ترک تحصیل، راز موفقیت افراد نیست بلکه پیگیری رؤیا و تلاش و پشتکار، راز موفقیت است. برخی افراد ذاتاً هنر یا مهارت خاصی دارند که در سیستم آموزشی هیچ تلاشی برای پرورش آن صورت نمی‌گیرد. این افراد حتی بدون مدرک دانشگاهی نیز می‌توانند به مدارج عالی برسند. کافی است به شیوه سنتی آموزش، نزد اساتید برجسته این کار شاگردی کنند. حال در کنار کسب مهارت اگر مدرک دانشگاهی مربوط به کارشان را نیز داشته باشند به استادی بی‌بدیل تبدیل می‌شوند. اما اگر علاقه شما در یکی از رشته‌های دانشگاهی است منتظر معجزه در دانشگاه نمانید. در طول تحصیلات دانشگاهی شخصاً به دنبال کسب مهارت باشید. فراموش نکنید حرکت در مسیر رؤیای شخصی و تلاش و پشتکار تنها راز موفقیت و خوشبختی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72647
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن