یادداشت

از کارآفرین شدن نترسید!

همه ی ما چه کارآفرین باشیم و چه اندک علاقه ای به مسیر کارآفرین شدن داشته باشیم، ذهن هایمان پر از ایده های کوچک و بزرگ است که اگرعملی شود، شاید تبدیل به یک کسب و کار بی نظیر و پر رونق گردد. اما حقیقت آین است که اغلب این ایده‌ها برای همیشه در ذهن افراد می مانند و خاک می خورند. البته عملی نشدن ایده ها می تواند به ده ها دلیل ، ریز و درشت مرتبط باشد که اصلی ترین آن ترسیدن از شروع کسب و کار است. از اینرو برای موفق شدن و شروع هر استارت آپی یک سوال مهم پیش روی ماست. چگونه می‌توان بر ترس هایی که هنگام شروع کسب و کار جدید به ذهن ما هجوم می‌آورد ،غلبه کرد؟ البته بعضی از این ترس ها که جنبه ی بازدارنده دارند ،بسیار هم مفید هستند و شما را از شکست محافظت می کنند. اما روی بحث ما آن دسته از ترس هایی است که شما را از موفق شدن باز می دارد. اولین ترس غالب در بسیاری از صاحبان استارت آپ ها یا کارآفرین ترس از شکست است. حقیقتا هیچ کس شکست خوردن را دوست ندارد. اما وقتی این عامل ،سدی در برابر موفقیت شما باشد، حتما تحت هر شرایطی باید آن را از بین برد. ترس از شکست شما را از اهداف و آرزوهایتان دور می کند. برای تحقق رویاهایتان باید بر ترس خود غلبه کنید و آن را به پله‌ ی ترقی خود تبدیل کنید.

بدانید، انسانی که در شرایط مختلف زندگی احساس ترس می‌کند، ترسو نیست. اما انسانی که سر رشته ی امور زندگی خودش را به دست ترس می ‌دهد و هربار به خاطر آن از انجام هر فعالیتی سر باز می زند، شاید واقعا یک ترسو باشد. انسان‌های موفق، همان‌هایی هستند که در ابتدای راه ترسیدند ولی با راهکارهای مختلف، بر ترس خود غلبه و راهشان را آغاز کردند.سرگذشت کارآفرین بزرگ دنیا نشان می دهد که اغلب آنها شرایط خیلی سخت را تجربه کرده اند و استرس و شکست همواره با زندگی آن ها عجین بوده است. در واقع حقیقت این است که ما در ابتدای کار نمی‌توانیم ،خیلی راحت انتهای کار و موفقیت مان را ببینیم. به عقیده ما، کارآفرین موفق؛ قهرمانانی هستند که توانسته اند برای عملی کردن ایده های ذهنی شان بر تمام مشکلات این مسیر غلبه کنند. اما مشکل آنجاست ،نوبت به خودمان که می ‌رسد از دنبال کردن آرزو‌هایمان وحشت داریم. با شکست خوردن در کار خود چیزی از دست نمی‌دهید، به شرط آنکه به شکست ‌های خود به دید فرصتی نو نگاه کنید. شکست خوردن در کسب ‌و‌کارهای نوپا مانند ورشکستگی کمپانی‌های بزرگ نیست! اگر شرایط خوب پیش نرفت، نگران نباشید؛ چون می‌توانید همه چیز را از اول شروع کنید.
توجه به عوامل زیر به شما کمک می‌کند تا دشمن بزرگی به ‌نام ترس را به دوست‌ تان تبدیل کند و هر چه سریع تر، موفقیت را در آغوش بگیرید. بسیاری از کارآفرینان نمی دانند ، از کجا شروع کنند و همین امر در آن ها احساس ترس می کند.
مخصوصا آن هایی که در سال های گذشته ،یک بار شکست را تجربه کرده اند. عامل دیگرعدم تخصص در حوزه ای که می خواهید کارتان را شروع کنید، کافی است به دنبال یادگیری و کسب مهارت باشید. در این زمینه استفاده از تجارب دیگران هم گزینه ی بسیار خوبی است. عده ای هم از اینکه سرمایه ی کافی ندارند، هرگز به سراغ هیچ کار و حرفه ای نمی روند. اگر هر کسی ،کاری را شروع می کند، سرمایه ی تمام و کمال استارت آن را هم داشته باشد، که دیگر شروع هر کسب و کاری مثل آب خوردن بود. اگر شما با دانش کافی و سنجیدن شرایط محیطی ، دست به کار
شده اید و برای خود یک برنامه و چشم انداز مناسب تهیه کرده باشید ،قطع به یقین در آینده ای نزدیک  به درآمد مناسبی دست پیدا خواهید کرد. عده ای هم از ترس نبود مشتری، هیچ ایده ی ذهنی را جدی نمی گیرند و خلاقیت را در جودشان خفه می کنند. درست است که مشتری ؛رکن اساسی شروع کسب و کارهاست، اما باید یاد بگیریم ،اگر سنجیده پا در این عرصه نهادیم، کمی مثبت تر فکر کنیم. از حرف و سخن اطرافیانتان نه بترسید و نه دلسرد شوید. عده ای همواره بر موج ناامیدی سوارند و تنها نیمه ی پنهان لیوان را می بینند. شنونده ی حرف ها و انتقادهای دیگران باشید و اگر احساس می کنید ،هیچ بازخورد مفیدی در رسیدن به اهدافتان ندارید، آن را به فراموشی بسپارید.
شکست مقوله ‌ی بدی نیست ولی ترس از شکست به هیچ وجه پسندیده نیست. فکر کنید انسان های بزرگ اگر می ترسیدند جهان هرگز پیشرفت نمی کرد. بشر هرگز در آسمان پرواز نمی کرد و هیچ ماشینی اختراع نمی شد.  انتخاب با شماست، یا عادی باشید و در حاشیه ‌ی امن فعلی، زندگی ساده تان را پیش ببرید، یا مسیر موفقیت را با تمامی فراز و نشیبش طی کنید. ترس جزئی از ذات هر انسان است و ترس های کارآفرینی در دل هرکارآفرینی جا خوش کرده است. مهم آن است که عده ای بر آن فائق می آیند و بر ترس‌های خود غلبه می کنند و موانع ذهنی خود را برطرف می کنند و عده ای دیگر تنها غبطه ی آن را می خورند.

* دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=74839
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن