کارآفرینی

فضای کسب و کار صنعت بیمه

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

فضای کسب و کار صنعت بیمه  بسیار متنوع می باشد. این صنعت در کشور ما ، اگرچه صنعت سودآور و دارای گستردگی فراوانی می باشد اما این فضای کسب و کار آنگونه که باید و شاید از رشد مناسبی برخوردار نبوده  و در این راستا نیازمند توجه و فرهنگ سازی بیشتری است.

بحث بیمه در سال‌های اخیر در کشور یکی از مباحث مهم و جدایی ناپذیر از افراد و مشاغل شده است. از بیمه بدنه خودرو و بیمه عمر گرفته تا  انواع بیمه های درمانی و … که هر روز بیش از قبل مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

در واقع حوزه ی بیمه یکی از محدود حوزه هایی است که مستقیم و غیرمستقم با انواع مشاغل در ارتباط است. ما سعی می کنیم که شما را با حیطه های مختلف شغلی موجود در زمینه مشاغل بیمه بیشتر آشنا نماییم. یکی از مشاغل مرتبط کارگزار بیمه است. کارگزار بیمه یک فرد متخصص با دانش و آگاهی لازم است که با اشرافیت کامل با مباحث بیمه همراه با آشنایی و تسلط نسبت به انواع خدمات بیمه، در مسئله پیدا کردن مناسب‌ترین مجموعه بیمه به بیمه گذار به افراد کمک می کند. در واقع او فردی است که در ازای طلب  كارمزد از مجموعه‌ ی بیمه گر، به عنوان یک واسطه گر  بین دو طرف معامله یعنی بيمه گذار و بيمه گر نقش ایفا می کند و فعالیت شغلی او منحصرا در ارتباط با تهیه و ارائه خدمات بيمه ای می‌باشد.

با توجه به حضور رقابتی انواع بیمه ها و البته نوع خدمات و مشتری مداری، اطلاع افراد از بهبود این خدمات و در واقع انتخاب بیمه مناسب کار ساده ای به نظر نمی رسد.  صنعت بیمه در کشور در حال رشد بوده و روز به روز به سمت تخصصی تر شدن پیش می رود، شرایط برای تصمیم گیری بیمه گذاران نیز سخت تر می شود. انتخاب یک شرکت بیمه گر مناسب با توجه به نحوه و میزان پوشش شرکت بیمه گر، سابقه فعالیت و نیز نوع خدمت آن ها جز متغیرهایی است که به شدت بر خدمات ارائه دهنده تاثیرگذار است. کارگزار رسمی بیمه افراد نامطلع را راهنمایی و در نقش مشاور بیمه گذار ظاهر شده و بدون طلب و دریافت هزینه ای از بیمه گذار، مناسب ‌ترین نوع بیمه با بیشترین کیفیت را به افراد، سازمان ها و تولید کنندگان پیشنهاد می‌نماید. کارگزار بیمه می تواند در شرکت های مختلف کارگزاری رسمی بیمه استخدام شود. در صورت داشتن تجربه و سرمایه کافی، کارگزار می تواند با دریافت مجوزهای لازم اقدام به راه اندازی یک دفتر کارگزاری رسمی کرده و به صورت مستقل فعالیت کند.

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با صنعت بیمه کارشناس بیمه است. کارشناس بیمه به عنوان نماینده رسمی شرکت های بیمه ، نسبت به معرفی و ارائه ظرفیت‌ها و خدمات بیمه ای طبق قوانین و مقررات مشغول به خدمت است و با توجه به درخواست ها ، نیازهای مشتریان ، میزان پوشش‌ها و تعهدات بیمه ای ، حق بیمه آنها را تعیین می‌نماید‌. در واقع یک کارشناس بیمه یا بیمه گر به عنوان رابط اصلی شرکت های بیمه و نیز نمایندگان بیمه یا کارگزاران بیمه است. وی با بهره از نرم افزارهای رایج بیمه ای موجود شرایط مشتری را ،که عموما به واسطه کارگزاران بیمه معرفی شده را، بررسی نموده و در رابطه با مقدار و میزان پوشش‌های بیمه ای و حق بیمه ‌ی وی او را راهنمایی می نماید.

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با حوزه ی بیمه ، نقش مشاور حقوقی است. بسیاری از مشاغل و کسب و کارها آن هم در شرایط حال حاضر به شدت به حضور یک مشاور حقوقی نیازمندند.یک مشاور حقوقی بیمه  با تسلط نسبتا کامل به قوانین و مقررات و نیز اصول حقوقی ، کلیه امور حقوقی شرکت‌ها و نهادهای بیمه ای از جمله تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل ها، انعقاد قراردادها و همچنین رسیدگی و پیگیری پرونده های حقوقی و دعاوی مختلف را برعهده دارد.

در میان مشاغل مرتبط با صنعت بیمه از بازاریاب بیمه ها نمی توان غافل بود. این افراد که تحت عنوان کارشناس بیمه عمر و غیره فعالیت می‌کنند عموما اقدام به پیدا کردن مشتری برای شرکت‌های بیمه می‌کنند. این افراد در ازای مشتریانی که پیدا می‌کنند مبلغی را به عنوان حق الزحمه دریافت می نمایند. بطور کلی وضعیت اشتغال در مشاغل بیمه نسبتا مطلوب بوده و با گسترش کاربردها و مفاهیم بیمه ای در عرصه های مختلف، ظرفیت خوبی برای مشاغل این حوزه فراهم است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91856
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن