کارآفرینی

آشنایی با بوم مدل کسب و کار پوشاک

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

بوم مدل کسب و کار در واقع  به صورت استراتژیک یک ابزار کارآفرینی قوی است که موفقیت کسب و کار شما به موفقیت نزدیک تر می کند. هر کسب و کاری دارای مسیری سخت و پرپیچ و خم است ، ولی علی رغم همه این مشکلات می تواند بسیار لذت بخش نیز باشد.مسلما راه اندازی کسب و کار در زمینه پوشاک  نیز نیازمند مجموعه دقیقی از ابزارها و مهارت ها است. اگرعلاقه مندید که به عنوان یک کارآفرین در حوزه ی پوشاک فعالیت نمایید،  آشنایی با بوم مدل کسب و کار پوشاک می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شما داشته باشد.

همانگونه که ذکر شد ، هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت نیازمند یک نقشه ی راه کامل با ذکر جزئیات است. چرا که بی شک هدایت یک کسب و کار همانقدر که با پیچیدگی های مختلف روبروست، می تواند بسیار جذاب هم باشد. به شرط آنکه نقشه ی راه معین باشد تا از اتلاف وقت و هزینه ی شما جلوگیری نماید.

در هدایت و رهبری یک کسب و کار در حوزه ی پوشاک شما با گزینه های مختلفی روبرو خواهید شد که عدم اطلاع و آگاهی از هریک از آن ها می تواند خسارت های جبران ناپذیری به شما وارد نماید. از مدیریت محصولات، برندسازی، مدیریت کارمندان، حساب و کتاب، برنامه سودآوری گرفته تا سر و کله با شرکاء و رقبا و بسیاری از کارهای دیگر که هر کدام نیاز به یک برنامه ریزی دقیق خواهد داشت.

این مطالب به شما کمک می کند ، مسائل پیچیده را براحتی به مسائل ساده تر تبدیل نمایید و با یک نقشه ی راه دقیق به سراغ چالش های پیش روی کسب و کارتان بروید. همانطور که بیان شد، بیزینس مدل یا بهتر بگویم، بوم مدل کسب و کارمی تواند شرایط کسب و کارتان را متحول سازد. در گام اول از نام تجاری برند خود که ویترین کسب و کار شماست غافل نشوید. یک فضا در مدل بوم کسب و کار تولیدی پوشاک به هویت نام کسب و کار شما وابسته است. شما می توانید نوع رابطه ای که می خواهید با مشتریان خود ایجاد کنید به واسطه نام برند خود مطرح گردید.

بوم کسب و کار و مزایای آن
بوم کسب و کار و مزایای آن

راه اندازی کسب و کار در زمینه پوشاک و تولید لباس و موفقیت در این حیطه، به مجموعه دقیقی از ابزارها و مهارت ها وابسته است.  یک کارآفرین برای شروع کسب و کار خود در این حیطه باید به چند عامل کلیدی توجه ویژه ای داشته باشد و با استفاده از یک بوم مدل کسب وکار تولیدی لباس، می توانید ارزش پیشنهادی برند خود، موقعیت آن، رقبا و خریداران خود را تعیین کنید.  بوم مدل کسب و کار پوشاک باید تمام جوانب را عهده دار باشد. از جنسیت تا رده سنی تا دهک های درآمدی و منطقه ی جغرافیایی می تواند بر روی بازار هدف شما تاثیرگذار باشد. یکی از عوامل اصلی در بوم مدل کسب و کار حوزه ی پوشاک، جنسیت است. بطور کلی فعالیت در حوزه ی تولید لباس های بانوان به مراتب راحت از پوشاک آقایان است. با وجود آنکه رقبای کاری شما در حوزه ی پوشاک آقایان به مراتب کمتر است، اما بازار مصرفی بانوان در رده های سنی متفاوت بسیار گسترده است. البته می توانید از استراتژی های نیچ مارکتینگ هم بهره بگیرید و بطور مثال در حوزه هایی چون لباس های سایز پلاس و یا مجلسی فعالیت نمایید.دهک های درآمدی و بازار هدف شما از لحاظ وضعیت اقتصادی مشتریان شما نیز مطلب مهمی است که باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. از اینرو ویژگی های خریداران اصلی برای ایجاد یک برنامه ارتباطی کامل با آن ها و دستیابی به نتایج ، مهم است.

شما باید مدل درآمدی خود را نیز مشخص کنید. نحوه فروش و بازاریابی محصولاتتان می تواند بخش مهمی از بوم مدل کسب و کارتان را در بر گیرد. شما می خواهید نقش یک عمده فروش را بازی نمایید یا به صورت جزئی و خرده فروشی در این حوزه فعالیت کنید. باید نوع و ساختار هزینه های ثابت و متغیرتان را نیز مشخص نمایید.

شما می توانید با تجزیه و تحلیل این بوم مدل پوشاک، کلیه اقدامات یا فعالیت های کلیدی کسب و کارتان را به صورت روتین، فرآیندوار و پشت سرهم بنویسید و چگونگی فرایند کارتان را بطور دقیق و با جزئیات رصد نمایید. بی تردید بوم مدل کسب و کار در پوشاک، به شما این امکان را می دهد که بتوانید مدیریت و نظارت بهتری بر عملکرد کسب و کارتان، پرسنل تان و بطور کلی تمام جزئیات داشته باشید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91096
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن