کارآفرینی

فرانچایز ؛ شاخه ای جذاب از بازاریابی

دکتر حوریه یحیایی

اگر تا به امروز با اصطلاح فرانچایز آشنا نشده اید ، بهتر است در مورد آن اطلاعات لازم را بدست آورید، چرا که فرانچایز در بسیاری از کسب و کارها قابل بهره برداری است و می تواند نقش بسزایی در گسترش و بهینه سازی کسب و کارها داشته باشد.

فرانچایز” Franchise” یکی از روش‌های گسترش کسب و کار است و بسیاری از برندهای مطرح دنیا از آن بهره برده اند. در واقع  فرانچایز ؛ نوعی شبکه ارتباطی بین کسب و کارهای کوچک و مستقل است که به هر کدام از آنها امکان می‌ دهد تحت یک نام تجاری مشترک فعالیت کنند.

فرانچایز، یکی از مفاهیم جذاب دنیای بازاریابی است که بسیاری از کسب و کارها و کارآفرینان بزرگ از آن به عنوان نوعی استراتژی برای گسترش کسب و کار خود بهره می گیرند. به بیان دیگر ، در این روش مالک یک برند، با شخص یا اشخاص دیگری قراردادی به ثبت می رساند که طبق این قرارداد ، طرف دوم مجوز استفاده از کلیه ی امتیازات یک برند از دانش تخصصی، موجودی محصولات گرفته تا استراتژی‌های بازاریابی و … بهره مند گردد.

حتما شما هم نام بسیاری از رستوران های زنحیره ای یا فروشگاه های پوشاک زنجیره ای را شنیده اید و با این سئوال روبرو شده اید که این رستوران یا مجموعه ی تجاری چگونه توانسته در سراسر دنیا شعب مختلفی افتتاح نماید و تا این حد معروف شود؟ این برند چطور با شعبه‌های مختلف خود همکاری می‌کند و چگونه موفق به اعطای حق امتیاز یا فرانچایز شده است؟ این دقیقا همان فرانچایز است که برندهای مطرح دنیا همچون مک دونالد و … از آن بهره مند شده اند. در ایران نیز بسیاری از برندهای مطرح با بهره گیری از فرانچایز شعبات خود و در نهایت فروش و سوددهی خود را گسترش داده اند.

بهتر است به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش‌ ، جانبو، رفاه و ساندویچ هایدا، بستنی نعمت و … اشاره کنیم که شعبات زیادی را در سراسر کشور دارند. فرانچایز یکی از مهم ترین و کاربردی ‌ترین مدل های کسب وکار در دنیای امروز است، که باعث ایجاد الگوهای زنجیره ‌ای در جهان شده است.  افراد بسیاری درصدد اند تا با بهره گیری از آن در واقع نوعی نمایندگی برندهای مطرح را در اختیار بگیرند. آنگاه یک کسب و کار در اختیار دارد که محصولات کسب و کار دیگر را بفروشد و در ازای آن مبلغی را دریافت کند، که به این مبلغ فرانچایز می‌‌گویند. در این سیستم، کسب و کار فرانچایز دهنده که همان کسب و کاری است که به طور قانونی مالک حق امتیاز و برند تجاری خود است، ضمن دادن نام تجاری خود به کسب و کار فرانچایز گیرنده مبلغی مورد توافق را به فرانچایز دهنده پرداخت کند. ضمنا علاوه بر این مبلغ آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت نیز به کسب و کار زیرمجموعه خود اعطا کرده و در شرایط مختلف از آن حمایت می‌کند.

فرانچایز
فرانچایز شاخه ای از بازاریابی

بسیاری از افراد علاقه مند به فعالیت های کارآفرینانه که به دلیل شکست و یا معضلات و یا ریسک های پیش رو از راه اندازی یک کسب و کار جدید هراس دارند، استفاده از مدل فرانچایز یکی از بهترین گزینه های پیش روی آن هاست. مازاد بر اینکه استفاده از یک برند پایدار و ثابت شده ، فرانچایز گیرنده از مزایای دیگری نیز برخوردار می شود. از آنجایی که بسیاری از کسب و کارهای نوپا و استارت آپ های تازه کار با بسیاری از فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی و فروش بالاخص در سال های اولیه بی اطلاع اند ، از اینرو درصد بسیاری از آن ها ورشکستگی را تجربه می کنند، استفاده از روش های موفق اجرایی و مدیریتی فرانچایز دهنده که اکنون پایه های کسب و کارش تثبیت شده است و امتحان خود را پس داده اند بسیار مفید و حائز اهمیت است.

در واقع بهره گیری از فرانچایز می‌تواند تمام این موانع را از سر راه  افراد علاقه مند به فعالیت های کارآفرینانه بردارد. چرا که استفاده از این الگو موجب تسریع در رسیدن به سود و بازگشت سرمایه می‌شود. البته در این مسیر فقط گیرنده ی فرانچایز از سود و مزایا بهره مند نمی شود. بلکه فرانچایز دهنده نیز از مزایای بی نظیری بهره می گیرد. چرا که هنگامی ‌که برندهای مطرح امتیاز خود را فرانچایز می‌دهند، به این معنی است که آن ها گام‌های قانونی و تجاری لازم را برای فروش ، پشتیبانی از فرانچایز و رشد برند خود را برداشته اند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93533
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن