گزارش

صافی و درد پای خود را با مراجعه به کلینیک دکتر میرپا برای همیشه حل کنید

صافی کف پا وضعیتی است که در آن بیماران قوس طبیعی در کف پای خود ندارند. به گفته ی دکتر میرپا قوس کف پای صاف باعث کاهش نیروهای وارده از زمین به بدن می شود و اجازه

نمی دهد تمام نیروهای وارد شده وارد بدن شوند، اما در افرادی که کف پای صاف دارند مقدار زیادی از این نیروها به سمت بدن هدایت می شود. به دلیل کاهش قوس های پا، اعمال شده و در دراز مدت می تواند باعث ایجاد عوارض زنجیره ای در تمام مفاصل بدن به خصوص ستون فقرات شود.

مشکلات صافی کف پا معمولا مادرزادی هستند و به آنها مفاصل نرم نیز می گویند. حساسیت مفاصل در ناحیه پا یا شلی رباط ها منجر به از بین رفتن قوس پا هنگام ایستادن روی پا می شود. همچنین تشکیل ناقص یک یا دو استخوان در ناحیه مچ پا و پاشنه یا چسبندگی مادرزادی به یکدیگر نیز بر تشکیل نشدن قوس پا تأثیر می گذارد.

 

روش تست صافی کف پا

آیا کف پای شما صاف است؟

ساده ترین راه برای درک این موضوع این است که پاهای خود را خیس کنید و سپس روی یک سطح صاف و خشک بایستید تا کف پای شما روی آن سطح نقش ببندد.

(از چپ به راست قوس کف پای زیاد و طبیعی و کم)

در کسانی که صافی کف پا دارند قوس طولی کف پا یا کم شده و یا کاملا از بین رفته است و در موارد شدید قسمت داخلی کف پا در حالت ایستادن، با زمین تماس پیدا می کند. همچنین در این بیماران پاشنه پا به سمت خارج منحرف می شود.

انواع صافی کف پا

صافی کف پای انعطاف پذیر

وقتی این افراد می ایستند پاهایشان صاف است اما وقتی روی پنجه می ایستند یا وقتی پاهایشان را از زمین بلند می کنند، قوس کف پا تشکیل می‌شود. در واقع، بسیاری از افراد اصلاً این بیماری را یک بیماری نمی دانند و می گویند همانطور که چهره افراد متفاوت است، شکل پاهای آنها نیز متفاوت است.

کف پای صاف انعطاف پذیر اغلب زمینه خانوادگی دارد، به این معنی که خواهر و برادر یا فرزندان فرد یا حتی یکی از والدین فرد ممکن است به این عارضه مبتلا باشند. صافی کف پا گاهی در دوران بارداری یا در سنین بالا ایجاد می شود.

صافی کف پا در بزرگسالانی که از دوران کودکی صاف بوده اند، عارضه ای ارثی و مربوط به شل بودن عمومی رباط است.

صافی کف پا در کودکان

اکثر کودکان بین 1 تا 5 سال دارای کف پای صاف هستند که بخشی از رشد طبیعی پای آنها است و بیش از 95 درصد از این کودکان علائم رشد طبیعی را نشان می دهند. اما 5 درصد باقی مانده همچنان از صافی کف پا رنج می برند. در بیشتر موارد علت صافی کف پا شل شدن مفاصل بین استخوان های مچ پا است. در این حالت وقتی کودک وزن خود را روی ساق پا می گذارد، رباط هایی که استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند شل و کشیده می شوند. همانطور که آنها رشد می کنند و شروع به راه رفتن می کنند، بافت نرم کف پا سفت می شود که منجر به قوس شدن تدریجی پا می شود.

اکثر پزشکان و فیزیوتراپیست های باتجربه، صافی کف پا را تنها با مشاهده بیماران در حالت ایستاده، راه رفتن و معاینه پای آنها تشخیص می دهند. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و از جلو و عقب به پاهای او نگاه می کند. ممکن است از بیمار خواسته شود تا روی انگشتان پا بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این وضعیت ارزیابی کند. علاوه بر این، در برخی موارد، عکسبرداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن تجویز می‌شود. شما می توانید برای حل این مشکل به کلینیک دکتر میرپا مراجعه کنید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89826
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن